[Overige] Pads wassen

Satch

New member
Lid geworden
11 jun 2011
Berichten
129
Ik loop al een hele tijd met het idee rond om een DA pakket aan te schaffen bij onze vrienden van Carclean. Onlangs een iets minder ambitieuze ( :p ) order geplaatst en voordat ik van wal steek met mijn vraag, even een paar veren voor Carclean: fijne website, alles met de bestelling zoals het hoort, eerlijke prijzen en als kers op de taart krijg ik er een gratis Monello MF doek bij, dan doe je het al snel goed bij een Nederlander. :mrgreen: Dus, heren van Carclean: super bedankt daarvoor mochten jullie dit lezen, ik kom zeker terug. :)

Dan nu de hamvraag: hoe maken jullie je pads schoon tijdens het werk aan de auto? Ik heb hier rondgekeken, op YouTube, op het Carclean Forum, maar ben nog geen eenduidig antwoord tegengekomen. Ik heb mijn auto's tot nu toe altijd handmatig gepoetst en als de MF doek dan vies was dan pakte ik gewoon een nieuwe. Nou kan ik me voorstellen dat dit met pads ook een optie is, maar om nu meteen een dergelijke voorraad pads aan te leggen lijkt mij nou niet he-le-maal de bedoeling. Ik denk namelijk dat ik na ??n paneel (voorbeeld: motorkap) al wel een aardig verzadigde pad heb met een dito polijstmiddel (Monello Mezzo, bijvoorbeeld), en nu hoop ik eigenlijk dat het mogelijk is om 'm even snel-snel schoon genoeg te maken voor het volgende paneel. Het gaat er mij dus niet om hoe de pads in het algemeen gewassen moeten worden n? het poetsen, daar heeft Carclean zelf al een antwoord op gegeven las ik.

Ik ben de volgende opties tegengekomen op YouTube, waaronder de Grit Guard Pad Washer die ook op CC aangeboden wordt:

Video 1. Ok?, helder, een veredelde emmer met een paar veren erin. Dat deze de pads aardig schoon krijgt twijfel ik ook niet over. Waar ik wel aan twijfel: zijn de pads daarna droog genoeg om verder te gaan met polijsten? Iemand ervaring mee?

Video 2. Ook duidelijk genoeg, maar dan zit ik aan het einde van de dag met een lading vieze handdoeken waar een wasmachine de hik van krijgt. Voordeel: komt geen water bij aan de pas.

Video 3. Hij laat - weliswaar enigszins overdreven - zien wat er gebeurt als je met een natte pad gaat werken. Hij wast ze gewoon in de gootsteen en geeft vervolgens twee manieren om ze te drogen: met een compressor en door de op de hoogste stand te laten draaien met de pad erop. Vervolgens droogt hij ze nog na met een MF doek. Nogal een lang proces dus.

Tips of tricks, iemand?
 

Fluxx

Well-known member
Lid geworden
27 jun 2013
Berichten
6.450
Ehm.... niet? :) Bij mij worden ze niet smerig genoeg om tussentijds te wassen. En meerdere pads zal je toch moeten gebruiken.

Die padwasher is imho geldverspilling.

Ik spoel ze eerst af met water en spuit erna APC op. Daarna al wrijvend met je vingers onder stromend water de pad schoonmaken. Daarna druk ik een paar keer met een vlakke hand op de pad om zoveel mogelijk water eruit te persen en draai m vervolgens even droog op de DAP. Na een minuut of 2 op de hoogste stand is ie weer helemaal droog.

Iedereen doet het op zn eigen manier, maar een leuk klusje is het nooit. Zorg ervoor dat je niet gaat wringen als een spons want dan kan het velcro loslaten.
 
Laatst bewerkt:

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.926
En als je de pads gewassen heb, deze laten drogen met de velcro naar boven. Het vocht dat er nog in zit zakt naar beneden en blijft anders op de velcro liggen waardoor de lijm ook kan loslaten op den duur.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.389
Als ik een pad tussendoor moet wassen is dat een uitzondering, en van de meeste pads heb ik een dubbel exemplaar. Als ik een pad tussendoor was (eigenlijk alleen nodig bij grof polijsten)
dan maak een een klein emmertje met een paar liter lauw water en wat afwasmiddel. Ik begin met de pad een paar keer goed plat te drukken op de bodem (zodat er wat vuil water uit gedruk wordt, en laat 'm weer in zijn vorm komen zodat ie sop opzuigt. Vervolgens hou ik de pad onder water, en ondersteun de pad, terwijl ik met een duim de pad wat indruk, en daarbij een vegende beweging maak vanuit het midden naar de rand van de pad. Indien nodig weer schoon sopje pakken (soms een aantal keren achter elkaar nodig) en herhalen, net zolang totdat de pad redelijk schoon is, en het sop ook redelijk schoon blijft. Door deze beweging haal je al 80-90% van het vuil uit de pad. Dit handmatig wassen doe ik ook als ik klaar ben, voordat de pads de wasmachine ingaan (in een net om ze te beschermen).

Als je een pad na handmatig wassen weer wil gebruiken: eerst handmatig het water eruit knijpen (niet wringen, daar gaat je pad van kapot). Vervolgens kun je 'm op de DAP zetten, eerst zachtjes en langzaam het toerental opvoeren, om zo de pad 'droog te zwieren' zoals de Belgen zeggen. Niet direct met hoog toerental droog draaien: dan kan de pad door het gewicht van het water losschieten, of er kan een stuk uit de pad scheuren door het gewicht van het water.

Verder zoals Ronald al zegt: pads te drogen leggen met het velcro naar boven. Overigens kun je heel veel info vinden op het forum van Carclean.
 

bassochist

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.555
ik heb inmiddels wel een aardige verzameling pads opgebouwd in de jaren, en als het moet dan haal ik die van mijn broer op, en dan heb ik genoeg om voor elk paneel nieuwe pads te gebruiken, maar voorheen spoelde ik ze tussendoor uit beetje apc erop, droogdraaien op de machine en idd op zijn kop te drogen leggen en ondertussen verder met de volgende stap op het paneelm en tegen de tijd dat dat paneel klaar kun je weer met je schoon gespoelde pad aan de gang op het volgende paneel.
 

Satch

New member
Lid geworden
11 jun 2011
Berichten
129
Merci!

Als het niet nodig is om pads tussendoor te wassen, dan is dat voor mij ook een prima antwoord. Zoals gezegd: ik heb tot nu toe altijd handmatig gepoetst, dus ik kan niet met 100% zekerheid een voorstelling maken van hoe vuil de pad is na, bijvoorbeeld, de motorkap. Ik ben natuurlijk wel van plan om meerdere pads te kopen, die eerdere comment had meer betrekking opdat ik niet wist hoeveel pads je ongeveer nodig hebt voor ??n auto met een heavy/medium polish. Heb overigens al heel wat uurtjes op het Carclean forum rondgesnuffeld, Herr Cordoba. ;)

Wat betreft het naderhand schoonmaken van de pads, dit kwam ik tegen op CC:

Carclean zei:
Vanuit Carclean.nl raden wij het gebruik van Dasty dus zeer sterk af!

Ook het compleet onderdompelen of laten weken in water met schoonmaakoplossing is niet aan te raden. Bepaalde lijmsoorten kunnen hier slecht tegen (veel water m?t schoonmaakmiddel) en ook dat kan veel problemen geven met pads, verlijmingen, loslatende velcro's, krimpende velcro's en het schotelen van pads.

Wij raden aan:

Gebruik een beetje afwasmiddel, maar met mate, werk het padoppervlak daarmee in, voeg aan het pad oppervlak wat warm water toe en masseer met je knokkels het afwasmiddel en het warme water in. Dan onder de kraan uitspoelen en onderste boven op een rekje laten drogen, met de velcro naar boven.

Ook dan wordt de velcro een beetje nat natuurlijk, maar voor veel kortere tijd en het belangrijkste verschil is dat het afwasmiddel niet tot bij de velcro kan komen.

APC, Degreasers etc. maken natuurlijk sneller en grondiger schoon, maar de pH waarde daarvan is zo hoog dat dat potentieel problemen kan geven met de verlijming. Ook andere stoffen in APC's en degreasers kunnen naast de pH waarde voor problemen zorgen met de verlijming.
(Klik)

Enniewee, zou ik aan een setje van 2 pads (heavy, medium, light, finish) genoeg hebben voor een Leon 1M? Nog wat extra pads achter de hand is geen probleem, even puur hypothetisch zodat ik ongeveer een beeld heb van hoeveel pads ik nodig heb om mijn Leon te poetsen. :)
 

Dibbuz

Sponsor
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
243
Bedankt voor de complimenten! Erg leuk om te lezen. :)

Machinepads kunnen tussendoor prima gereinigd worden met warm water. Zeker polijstpads tussendoor reinigen of meerdere pads gebruiken.
Niet wrijven op de velcro kant en droogdraaien op lagere standen.

Hoge pH waarde reinigers kunnen de lijmlaag aantasten al is deze posting wel voordat we veel ervaring hadden met de huidige Raffini pads.
Deze zijn zeer sterk verlijmd en kunnen wat hebben. Aan de andere kant is het ook niet nodig. Polijstmiddelen zijn op waterbasis en makkelijk uit te spoelen.
Glaze en wax pads met een beetje afwasmiddel dat kunnen ze prima hebben maar niet verzadigen met veel schoonmaak middel (ook weer niet nodig).

Padwasher is leuk maar voor het mooie te duur voor wat het is. Door patenten kan je niet zomaar wat laten maken en de inkoopprijzen liegen er niet om :(
Voor een consumenten of klein bedrijf loont het meer om meerdere pads te hebben.
 

Satch

New member
Lid geworden
11 jun 2011
Berichten
129
Ok?, thanks voor de info! :)

Hoeveel pads (van elke stap; compound, medium, finish, wax/sealant) zijn er doorgaans nodig voor een Leon 1M, ervan uitgaande dat ik 5.5'' Monello pads pak?
 

Dibbuz

Sponsor
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
243
Compound en medium is een extra pad handig, de rest heb je er aan 1 meer dan genoeg.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.389
Zoals Dennis (Dibbuz) al zegt voor medium en grof polijsten is een extra pad handig, voor de rest: 1 pad per middel (dus eventueel 3 finishing pads, voor resp. glaze, sealant en wax). Wat ook nog een optie is: voor de wat lastigere hoekjes gebruik ik vaak 4" pads (op de kleine backing plate), maar op het moment dat ik een schone pad nodig had, en weinig tijd om tussendoor uit te spoelen, ook wel eens een kleinere pad gebruikt, om een bepaalde stap in de detailing af te maken.

Overigens als je niet in ??n keer de complete auto doet, maar bijvoorbeeld vanwege beperkte tijd maar een deel (en op een andere dag het volgende deel)
heb je eigenlijk geen dubbele pads nodig als je ze tenminste niet laat vallen.
 
Laatst bewerkt:

Satch

New member
Lid geworden
11 jun 2011
Berichten
129
Ik ken mezelf een beetje, dus het werk over meerdere dagen uitsmeren gaat denk ik niet gebeuren. Wat wel tot de mogelijkheden behoort is de auto wassen en kleien op dag 1, en de volgende dag polijsten en in de wax zetten. Hebben een glaze en sealant veel effect op het eindresultaat? Met wax (pasta, vloeibaar en spray) heb ik ondertussen genoeg ervaring, maar een glaze en sealant heb ik nog nooit gebruikt. Bij de info van bijvoorbeeld PBs Black Hole (staat op de wishlist) had ik juist het idee dat dit een ideaal product is om te gebruiken als je na een wasbeurt n?t even die extra stap te zetten zonder te polijsten. Weet niet of het dan nog nodig is om na te behandelen met een wax of sealant (PB's EXP staat ook op de wishlist)?

Thanks voor de info m.b.t de pads Dennis en Cordoba, heb nu een prima beeld van wat er nodig is. :)
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.926
Na een polijstbeurt brengt men meestal een glaze als PBs Black Hole aan om de gepolijste lak onder andere te voeden.
Als de Black Hole is afgenomen brengt men een sealant (lakverzegelen) aan. Dit laat men doorgaans 30-60 minuten eer het wordt verwijdert. Hierdoor krijgt de kleur van de auto tevens een vollere tint.

- Volledig exterieur stappenplan machinaal (DAP500/900): http://forum.carclean.nl/forum/hand...ig-exterieur-stappenplan-machinaal-dap500-900
- Stappenplan polijsten: http://forum.carclean.nl/forum/hand...mbineren-met-welk-polijstmiddel-een-overzicht
- Handmatig pads reinigen na polijstbeurt: http://forum.carclean.nl/forum/hand...14700-handmatig-pads-reinigen-na-polijstbeurt
 
Laatst bewerkt:

Satch

New member
Lid geworden
11 jun 2011
Berichten
129
Na een polijstbeurt brengt men meestal een glaze als PBs Black Hole aan om de gepolijste lak onder andere te voeden.
Als de Black Hole is afgenomen brengt men een sealant (lakverzegelen) aan. Dit laat men doorgaans 30-60 minuten eer het wordt verwijdert. Hierdoor krijgt de kleur van de auto tevens een vollere tint.

- Volledig exterieur stappenplan machinaal (DAP500/900): http://forum.carclean.nl/forum/hand...ig-exterieur-stappenplan-machinaal-dap500-900
- Stappenplan polijsten: http://forum.carclean.nl/forum/hand...mbineren-met-welk-polijstmiddel-een-overzicht
- Handmatig pads reinigen na polijstbeurt: http://forum.carclean.nl/forum/hand...14700-handmatig-pads-reinigen-na-polijstbeurt

Wat betreft de glaze: helder, thanks! :)

Voor het wassen van de pads richt ik me op hetgeen hier en hier (+ de post daarna) beschreven wordt. ;)
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.389
Ik ken mezelf een beetje, dus het werk over meerdere dagen uitsmeren gaat denk ik niet gebeuren. Wat wel tot de mogelijkheden behoort is de auto wassen en kleien op dag 1, en de volgende dag polijsten en in de wax zetten. Hebben een glaze en sealant veel effect op het eindresultaat? Met wax (pasta, vloeibaar en spray) heb ik ondertussen genoeg ervaring, maar een glaze en sealant heb ik nog nooit gebruikt. Bij de info van bijvoorbeeld PBs Black Hole (staat op de wishlist) had ik juist het idee dat dit een ideaal product is om te gebruiken als je na een wasbeurt n?t even die extra stap te zetten zonder te polijsten. Weet niet of het dan nog nodig is om na te behandelen met een wax of sealant (PB's EXP staat ook op de wishlist)?

Kleien van de auto is weinig werk, dus maakt qua tijd weinig uit (afhankelijk van de auto en de vervuiling en ervaring klei je een complete auto in 20-40 minuten. Als je later dan de auto gaat polijsten, moet je 'm eerst weer afspoelen (tenzij ie stofvrij geparkeerd staat). Wat ik daarom nog wel eens doe: de auto helemaal wassen, en het dak de complete behandeling (kleien, polijsten, glaze, sealant, wax) geven. De volgende keer dat ik tijd heb was ik de auto, en pak het volgende deel aan, net zolang tot ik de hele auto heb gehad.
 
Bovenaan