[Overige] Problemen met de ASV motoren

vincentengel1990

New member
Lid geworden
1 sep 2010
Berichten
5
Na de introductie op de site nu ook maar meteen mijn eerste vraag.

Op internet lees je allemaal slecht berichten over de ASV blokken. Vooral de koppakking komt er niet zo positief uit. Aan de dealer heb ik gevraagd wat de verschillen zijn tussen de vier 110pk blokken (te weten de AFN, AHF, ASV en de AGV). Hierop krijg je gewoon geen reactie en daarom probeer ik het hier. Ook zou er een tikkend geluid uit de kop komen maar waarom juist de ASV?

Het zou fijn zijn als iemand hier meer informatie over weet en ook kan vertellen wanneer deze problemen gaan ontstaan. Dit natuurlijk on dat ik zelf een ASV motor in mijn Cordoba heb liggen, deze heeft nu 230.000KM gelopen.
 

Cameel

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
35
Een ASV, AFN, AGR, AHF zijn in prencipe gewoon dezelfde blokken en kunnen gewoon in dezelfde auto gehangen worden. (zie http://www.holthuizen.nl/nl/content/personen-autos.php)

Het tikkende geluid waar je het over hebt zijn waarschijnlijk je klepstoters die zichzelf stellen (zijn hydraulische stoters). Dit heb ik ook met mijn Leon (AHF) bij het starten, en trekt na ongeveer 5 seconden weg.Mocht het niet wegtrekken, dan ZOU het ook een niet goed sluitende/hangende klep kunnen zijn. Hoor je bij dit geluid ook een zuigend/ploppend geluid in je luchtfilter? Dit zou duiden op een niet goed sluitende inlaatklep.
 

vincentengel1990

New member
Lid geworden
1 sep 2010
Berichten
5
Bedank voor de info. Nee ik hoor nu nog niets van de stoters, ja bij het starten dan een beetje. Wel raar dan dat juist de ASV nagitief wordt bestempeld. Het viel me ook al op dat er niet gereargeerd werdt op dit topic, het leeft bijkbaar niet zo. De motorcode heef dus alleen te maken met de manier hoe hij opgebouwd is de motoren zelf zijn dus hetzelfde?
 

lauri

Member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
301
Ik heb zelf ook de ASV, maat van me ook (3 ton gepasseerd). Ik weet niet of er echt zoveel diesel rijders hier op SO zitten, maar post anders eens een berichtje op tdiclub.nl. Wel terugkoppeling hier geven heh ;)
 

JanR

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
79
Op tdiclub.nl is er inderdaad meer over de vinden. De koppen van de ASV blokken zijn wat minder en beginnen inderdaad wat te tikken na verloop van tijd, volgens mij door zachter materiaal gebruik. De andere kwaal is lekke koppakking, hier hebben ze wat meer last van. Kilometerstand kun je niks over zeggen wanneer het stuk gaat, het hoeft ook niet perse stuk te gaan natuurlijk. Als hij minder goed start of koelvloeistof begint te nemen, wordt het pas vervelend. Zou me dus nergens druk om maken...
 

Bastiaan

New member
Lid geworden
26 aug 2010
Berichten
23
Ik heb ooit bij m'n oude Cordoba Vario met ASV blok de koppakking lek gehad. Armand (weet niet of hij op het nieuwe forum alweer actief is) heeft het vervolgens ook nog een keer gehad nadat hij de auto van me gekocht had. Wel een zwakke plek van het blok.
 

Cor Vario

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
6
Ik heb in februari mijn Cordoba Vario ASV met 237K ingeruild. Hiermee dik 100k gereden waarvan 80k gechipt. Ik moet zeggen dat ik dik te vreden was over de motor. Geen problemen gehad met klepstotens (tikkend geluid), koppakking en koppeling (zowel voor als na chippen dezelfde koppeling erin gehad). Wel gehoord van de eventuele problemen, maar het hoeft dus niet voor te komen. Je moet ook niet vergeten dat er nogal wat van deze blokjes in omloop zijn gebracht. Hoe meer blokken, hoe groter de groep waarbij 'iets' voorkomt terwijl procentueel dit niet extreem (hoeft) te zijn.

I.i.g. veel plezier met je wagen.
 

vincentengel1990

New member
Lid geworden
1 sep 2010
Berichten
5
Ok?, het wordt allemaal een stuk duidelijker nu. Mijn auto is inmiddels ook gechipt door Vagtechniek, daarbij wist lucas mij te vertellen dat de auto prima liep maar wel wat meer geluid maakten. Nu weet ik (door een oude stageplaats) dat er van Forte een middel (Motor Flush) bestaad waarmee je je motor zo kunnen spoelen. Heeft iemand ervaring met die middel in zijn of haar tdi?
 
Bovenaan