[Overige] Tuning 1.5 TSI evo

BJF005

New member
Lid geworden
18 mei 2017
Berichten
32
Beste forumleden,

Ik zag zonet op de site van DVX en BR performance dat de 1.5 motor (golf 7 MK2, Skoda Karoq, Seat Ateca, enz) eindelijk gekraakt is.

De 150 pk en 250 Nm wordt naar 185 en 325 gezet.
Het vreemde is dat alle andere tuners (ook JD) de motor blijkbaar nog niet kunnen chippen?

Mijn Leon cupra R is indertijd door DVX gedaan en ik was heel content dus ik heb vertrouwen in die mannen. BR levert ook enorm goed werk.
Ik had gewoon verwacht dat alle tuners 'en masse' gingen aankondigen dat de 1.5 EVO eindelijk unlocked was 😎

Nu wacht ik op tuning plus DSG software aanpassen dus zou ik eerder opteren voor TSV omdat die mij eerste keus lijken wat DSG tunen aangaat.
Mijn ateca heeft voorlopig ook nog maar 3000 km dus heeft het sowieso geen haast. Ik wil de motor eerst standaard nog wat verder 'inrijden' 😊

Heeft iemand anders meer info over hoe het nu juist staat met het wel of niet kunnen tunen van de 1.5 EVO?
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.295
Kan de ECU dan wel gekraakt zijn dan nog moeten ze allemaal die software gewoon kopen en dan nog een wagen hebben om mappings op te ontwikkelen of wil jij graag dat jouw wagen als eerste kandidaat als proefkonijn dient?
Een goede tuner werkt op de aangegeven manier en als dat klaar is dan bieden ze die pas aan.
 

at0ny

Member
Lid geworden
24 feb 2015
Berichten
977
Bij elke tuner is het nu zo. De ecu is "gekraakt" dus via bench mode(ecu eruit maar hoeft niet open) waarschijnlijk (volgens autotuner) kunnen ze de ecu lezen. Dat is stap 1. Stap 2 is dus software schrijven. Zolang een tuner nog geen software aan het schrijven (ontwikkelen) is, zullen zij ook geen tuning aanbieden. Meestal is het wel zo met tuners onderling als de 1 software aanbied (Stage 1) dat andere tuners snel volgen aangezien zij merendeels master tools gebruiken. Hierdoor kunnen ze vaak files gebruiken zonder dat deze versleuteld zijn. En dus evt zelf nog aanpassen/ tweaken.

Ik weet dat dvx bijvoorbeeld bezig is met ontwikkelen van software, en daar zijn dus "test" wagen voor nodig. Je heb best kans dat verloop van tijd andere waardes eruit zullen komen.

Ik zou persoonlijk nog even wachten omdat alles nog nieuw en vers is. En pas gaan chippen als er meerdere aanbieders zijn voor een stage 1. Zo heb je ook iets om te vergelijken?

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:

BJF005

New member
Lid geworden
18 mei 2017
Berichten
32
Bedankt voor de info. Ik wacht sowieso toch nog tot pakweg 10.000 tellerstand. De DSG aanpassing wil ik zo snel mogelijk doen maar vaak kost tuning in combinatie met de DSG aanpassing als pakket een pak minder dus wil ik echt beide samen doen.
Het chippen op zich is zelfs geen must.
Ik verwacht weinig verandering met die 30 pk en 75 Nm.
Maar ja, als ik het voor het wauw-gevoel deed, had ik mijn cupra R maar moeten houden 😎
 

Madco

New member
Lid geworden
30 okt 2018
Berichten
9
JD bied het wel aan voor de 1.5 130/150pk, maar dan via externe box.
Hierbij geven ze aan dat ze naar de 170 en 190pk kunnen.
Even afwachten tot ze zonder deze externe box kunnen, want daar heb ik nooit zo'n vertrouwen in.
Koppel gaat ook naar de 290/330 Nm , benieuwd wat dit met de bak zal doen.
 

Boodge

New member
Lid geworden
24 okt 2018
Berichten
51
Ik las op het Skoda forum dat de software waarmee ze de 1.5 kunnen tunen maar op een bepaald type computer werkt. De aanschaf van deze computer en software is behoorlijk kostbaar en daarom niet rendabel om aan te schaffen. Op zich vreemd, want mensen met een 1.5 (waaronder ikzelf) staan in de rij om de auto te laten tunen dus die lijkt me zo terug verdiend.

Het wachten is even tot de software compatibel is voor bestaande computers zodat alleen het softwarepakket aangeschaft hoeft te worden.
Zolang dat nog niet mogelijk is wachten de meeste tuners nog even.

Dit is de informatie die ik op bovengenoemd forum heb gelezen.

Je kan je overigens wel op een wachtlijst laten plaatsen bij VAGtechniek en JD.
Ze nemen contact met je op als zij de mogelijk hebben om de 1.5 te tunen.

Ik heb zelf contact gehad met Digicar, zij gaven aan dat de 1.5 wellicht over een 0CW DQ200-bak beschikt en het mogelijk is dat de software in deze bak afwijkt van de oude DQ200 en dus opnieuw geschreven moet worden.


Al met al een 'spannende' ingreep omdat er nog maar relatief weinig 1.5 motoren incl. bak getuned zijn.
Persoonlijk wacht ik nog even op de testresultaten totdat alles veilig is bewezen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
 

at0ny

Member
Lid geworden
24 feb 2015
Berichten
977
Ik las op het Skoda forum dat de software waarmee ze de 1.5 kunnen tunen maar op een bepaald type computer werkt. De aanschaf van deze computer en software is behoorlijk kostbaar en daarom niet rendabel om aan te schaffen. Op zich vreemd, want mensen met een 1.5 (waaronder ikzelf) staan in de rij om de auto te laten tunen dus die lijkt me zo terug verdiend.

Het wachten is even tot de software compatibel is voor bestaande computers zodat alleen het softwarepakket aangeschaft hoeft te worden.
Zolang dat nog niet mogelijk is wachten de meeste tuners nog even.

Dit is de informatie die ik op bovengenoemd forum heb gelezen.

Je kan je overigens wel op een wachtlijst laten plaatsen bij VAGtechniek en JD.
Ze nemen contact met je op als zij de mogelijk hebben om de 1.5 te tunen.

Ik heb zelf contact gehad met Digicar, zij gaven aan dat de 1.5 wellicht over een 0CW DQ200-bak beschikt en het mogelijk is dat de software in deze bak afwijkt van de oude DQ200 en dus opnieuw geschreven moet worden.


Al met al een 'spannende' ingreep omdat er nog maar relatief weinig 1.5 motoren incl. bak getuned zijn.
Persoonlijk wacht ik nog even op de testresultaten totdat alles veilig is bewezen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Welk bepaalde type computer?
Ik weet dat autotuner als eerste uitkwam met de melding dat de ecu gekraakt was. Wel dmv bench mode. (Verwijderen ecu maar niet openen zoals bij bootmode) hierdoor kunnen ze de ecu denk ik virtueel lezen, dit is vaak zo bij nieuwe auto's/ecu's . Aanpassen van files doen ze meestal met WinOls.. die ze daarna dus terug schrijven met een tool lijkt me.

Meeste tuners gebruiken autotuner, cmd flashtec, Magic motorsport, kessv2 om te lezen en schrijven. Autotuner en Magic motorsport "master" tools die zijn idd prijzig.. Maar voor grote tuners is dit zo terug verdiend. Waarschijnlijk hebben zij 1 van de tools niet waardoor dit wel.mogelijk is gok ik...

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
 

Boodge

New member
Lid geworden
24 okt 2018
Berichten
51
Welk bepaalde type computer?
Ik weet dat autotuner als eerste uitkwam met de melding dat de ecu gekraakt was. Wel dmv bench mode. (Verwijderen ecu maar niet openen zoals bij bootmode) hierdoor kunnen ze de ecu denk ik virtueel lezen, dit is vaak zo bij nieuwe auto's/ecu's . Aanpassen van files doen ze meestal met WinOls.. die ze daarna dus terug schrijven met een tool lijkt me.

Meeste tuners gebruiken autotuner, cmd flashtec, Magic motorsport, kessv2 om te lezen en schrijven. Autotuner en Magic motorsport "master" tools die zijn idd prijzig.. Maar voor grote tuners is dit zo terug verdiend. Waarschijnlijk hebben zij 1 van de tools niet waardoor dit wel.mogelijk is gok ik...

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Ik heb echt geen flauw idee welk type computer.
Wat ik al schreef; ik heb de informatie overgenomen van het Skoda-forum.

Lijkt mij inderdaad ook dat dit zo is terug verdiend.

Er is nog een optie en dan zal ik vast vloeken in de kerk maar dat is RaceChip, zij hebben voor de 1.5 nu een module ontwikkeld. Er is door hen zelf een Seat Leon 1.5 TSI aangeschaft waar ze een jaar mee getest hebben om de module te ontwikkelen. Resultaat is 194pk bij de duurste, GTS-versie.
Of je dit wilt.... Dat is een tweede.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.295
Maar die hebben onze sponsoren al v??l langer hoor.......
 

Boodge

New member
Lid geworden
24 okt 2018
Berichten
51
Maar die hebben onze sponsoren al v??l langer hoor.......
Kan je die ook zelf monteren?
Vraag me af wat dan het verschil is tussen een RaceChip ? ?279,- en een externe tuningbox ? ?699,-
Ze houden beiden de ECU voor de gek..

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
 

BJF005

New member
Lid geworden
18 mei 2017
Berichten
32
Die tuning box had ik al gezien bij JD en anderen. Ikzelf wacht specifiek op de 'gewone' tuning. Ik kijk het nog een aantal maanden aan zodat ik het chippen en DSG herprogrammatie in ??n keer kan laten uitvoeren.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.295
Kan je die ook zelf monteren?
Vraag me af wat dan het verschil is tussen een RaceChip ? €279,- en een externe tuningbox ? €699,-
Ze houden beiden de ECU voor de gek..

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Die kun je eventueel zelf monteren.
Verschil zit hem erin dat onze 2 sponsoren JD-Engineering en VAGTechniek bekend staan als degelijke betrouwbare bedrijven die chiptuning aanbieden en ook de wagen kunnen rollen als men dat wil.
Zijn nog wel een paar andere goede tuners maar die zijn geen sponsoren en bij bedrijven die dit voor een habbekrats aanbieden (Vtune is er bijvoorbeeld een) ver weg blijven.
 

Boodge

New member
Lid geworden
24 okt 2018
Berichten
51
Die kun je eventueel zelf monteren.
Verschil zit hem erin dat onze 2 sponsoren JD-Engineering en VAGTechniek bekend staan als degelijke betrouwbare bedrijven die chiptuning aanbieden en ook de wagen kunnen rollen als men dat wil.
Zijn nog wel een paar andere goede tuners maar die zijn geen sponsoren en bij bedrijven die dit voor een habbekrats aanbieden (Vtune is er bijvoorbeeld een) ver weg blijven.
Bedankt voor je antwoord, helder.



Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
 

rogek

Active member
Lid geworden
31 mei 2013
Berichten
2.286
Zag vandaag een facebook post langkomen van VagTechniek...


stage 1+ met dsg map doet gewoon 200pk en bijna 350nm........
Lijkt me niet gek :D
 
Bovenaan