P0010 en P2294

Leon2009

New member
Lid geworden
15 mrt 2012
Berichten
4
Al jaren Seat rijder(3x Cordoba, 2x Toledo, 1 Altea, 1 Exeo, 3x Leon en nu een Ibiza FR)
Met behulp van dit forum blijf ik een tevreden Seat-rijder.

Nooit geen problemen gehad, altijd netjes onderhoud laten doen.

Maar nu heb ik een technisch probleem waar ik niet uitkom.

Seat Ibiza FR uit 2017.(laatste type)
1.0 tsi, stage 1 erop.
77000km.

EPC en motorstoringlampje gaat branden.
Auto even in noodloop.
Das maar voor even en hij schiet weer door naar normaal.

Uitgelezen door garage.

P0010 en P2294 codes.
Boel nagekeken.

Gereset en het was goed.
Na een paar dagen weer hetzelfde dus als eerste de nokkenassensoren vervangen.(2 stuks)
Weer lampjes branden.

Brandstofpomp(hogedruk) jankte ook een beetje, dus die nu ook vervangen.
Storingen weg, voor 2 dagen…

Lang verhaal kort, nog steeds hetzelfde.

Garage komt er niet uit.
Als je Google raadpleegt, blijkt het een vervelende storing te zijn die overal kan zitten….

Is er iemand hier die iets soortgelijks meegemaakt heeft en mij een beetje de juiste hoek kan sturen waar ik het moet zoeken?

Kan onderdelen blijven vervangen, maar das de oplossing niet….
 

Leon2009

New member
Lid geworden
15 mrt 2012
Berichten
4
Dank voor je reactie!
In de tussentijd is de auto naar de garage geweest.
Weer uitgelezen en dezelfde fouten.
Omdat er al het een en ander is vervangen, heeft men het vermoeden dat de nokkenastiming niet juist zou zijn…..
De VAG dealer gaf aan dat ze dit nog niet eerder hebben gehad…..
Nu loopt men vast omdat ze niet weten wat nu te doen.
En alles vervangen is ook niet de oplossing.
Ik maar ook de garage lopen nu vast.
Ten einde raad ben ik niet zo snel, maar nu weet ik het even niet meer.
Wie kan me nog wat verder helpen?
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.595
Nokkenassen timing moet makkelijk te controleren zijn, zowel via uitlezen en fysiek controleren of de nokkenas riem/ketting op tijd staat.
Wie heeft de stage 1 tuning uitgevoerd? Misschien de originele software weer terug laten zetten zodat ze het origineel als basis/uitgangspunt hebben voor storing zoeken.
De officiële Seat dealer kan ook de importeur Pon technical service raadplegen.
 

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.336
Mogelijke oorzaak zou ook nog kabelbreuk of (slechte connector) ergens kunnen zijn. Ik heb soortgelijke problemen gehad met dat als oorzaak.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.648
Nog wat info:

P0010 is a code that points to a problem with camshaft acuator. The issue is typically detected when the engine is running and the engine attempts to adjust valve lift during high RPMs. P0010 code generally sets when the ECU detects a open circuit in the VVT circuit corresponding to the bank 1 intake cam but it can also be an indication of engine sludge.

The most common causes of engine code P0010 are:
Low engine oil pressure
Faulty Camshaft Position Actuator
Obstructed oil passage
Camshaft Position Actuator wiring
Camshaft Position Actuator connector

 

Leon2009

New member
Lid geworden
15 mrt 2012
Berichten
4
Dank voor de reacties!
Kom net van de garage vandaan.
Zij hebben vanmiddag weer contact gehad met Seat/VW.
En dan de technische afdeling.
Het is een storing volgens hun die weinig voorkomt.
Wat de monteur mij vertelde is dat de storing begint aan de ene kant.(kijkend op motorblok links)
Later komt deze ook rechts erin.
En dat is dan bij de nokkenassensoren.(zijn nieuw)
Auto is uitgelezen en storingen weer gewist.
Rij naar huis, ongeveer 25min, geen lampjes branden.
Het is en blijft een vreemde storing.
Stage 1 is door Vagcom Dordrecht gedaan.
Daar rijdt de auto al 1,5 jaar mee….
 
Bovenaan