[SEAT] [Algemeen] Steenmarter proof maken

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.923
Enige weken geleden was ik op visite in NO-Nederland. De auto stond op de oprit geparkeerd.
's Avonds ging de buitenlamp, die voorzien is van een bewegingssensor, soms aan zonder dat er iemand op de oprit liep.
Een paar dagen later trof ik moddervegen aan op de motor en aan de onderzijde van de motorkap, zie foto.
Mijn conclusie was dan ook dat er zich een steenmarter in de motorruimte heeft gezeten.

Ik heb van bovenaf slangen en kabels nagekeken , maar geen sporen kunnen vinden dat er aan geknaagt is.
Dit laatste is ook niet iets waar ik op zit te wachten en wil daarom de motorruimte beter beveiligen tegen deze kleine indringers.
Nu weet ik dat er ultrasoon apparaatjes bestaan, maar die zie ik niet zo zitten daar steenmarters daar aan gewend raken.
Ook van een spray ben ik niet overtuigd.

Gisteren kwam ik dit setje op ebay tegen voor de kabels. Conrad verkoopt deze split-slangen ook per meter in diverse diameters (voorbeeld).
Een van de ideeen is om dit om de kabels aan te brengen en eventueel ook om, qua diameter, knaag-aantrekkelijke slangen. Bij slangen heeft dit wel als nadeel, dat een gaatje minder makkelijk snel te zien is.

Zit er ook aan te denken om op de bodemplaten kippengaas aan te brengen als dit mogelijk is. Ben alleen niet zo kapot van de scherpe draadeinden.

RVS-remleidingen staan ook op mijn verlanglijstje uiteraard.


Zijn er onder jullie nog ideeen of hebben jullie ervaring met het 'steenmarter-proof' maken van met name de motorruimte?


steenmarter1_zps9837ee65.jpg
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.923
Die optie ken ik, maar is nogal lastig mee te nemen in de kofferbak.
Dit is ook de reden dat ik het idee heb om gaas op de bodemplaten onder de motorruimte aan te brengen.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.388
Remleidingen hebben bij mijn weten geen last van de marters (verkeerde samenstelling voor de marter).
Andere optie is om 'racegaas' te gebruiken: linkje

Overigens moet je niet zozeer gaas op de bodemplaat aanbrengen, maar de overblijvende gaten dichten met gaas, zodat ie niet 'binnen' kan komen. Ik weet niet of gevlochten metalen mantel (zoals o.a. bij RVS-remleidingen) om bijvoorbeeld bougiekabels goed werkt. (i.v.m. mogelijke invloed op de impedantie).
 
Laatst bewerkt:

Fluxx

Well-known member
Lid geworden
27 jun 2013
Berichten
6.450
Je kunt trouwens ook slangen en kabels waar visolie in zit verwerkt vervangen of afschermen met speciale anti marter slangen.
Zo bestaan er covers voor je bougiekabels tegen steenmarters.

En naast dat, gebruik toch marterspray. Werkt t niet dan schaadt het niet.
Is nog altijd beter als helemaal niks.
 

emilio3333

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
30 okt 2010
Berichten
4.053
Wc blokje onder de motorkap stoppen.
Mooie oliedop trouwens vd Audi R8.
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Blijft verbasend dat die beesies dat zo lekker vinden, rubber :?
Die PUR beschermingsmantel is wel mooi. zal alleen moeilijk blijven alles goed te kunnen omkleden.
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.923
Remleidingen hebben bij mijn weten geen last van de marters (verkeerde samenstelling voor de marter).
Andere optie is om 'racegaas' te gebruiken: linkje

Overigens moet je niet zozeer gaas op de bodemplaat aanbrengen, maar de overblijvende gaten dichten met gaas, zodat ie niet 'binnen' kan komen. Ik weet niet of gevlochten metalen mantel (zoals o.a. bij RVS-remleidingen) om bijvoorbeeld bougiekabels goed werkt. (i.v.m. mogelijke invloed op de impedantie).

Dat racegaas is inderdaad een mooiere optie en de randen kunnen voorzien worden van een rubberen rand.

De bougiekabels wou ik voorzien van een kunsstof split-slang, niet van een metalen slang.
De kunststof slangen van Conrad hebben groot temperatuurbereik en zijn bestand tegen chemicalieen.


En naast dat, gebruik toch marterspray. Werkt t niet dan schaadt het niet.
Is nog altijd beter als helemaal niks.

Denk toch dat dit 1 van de eerste opties wordt, daar dit zich het makkelijkst laat aanbrengen.
De split-slangen zal ik wel niet zo snel in huis hebben, laat staan aangebracht.


Wc blokje onder de motorkap stoppen.
Mooie oliedop trouwens vd Audi R8.

Over het wc-blokje onder de motorkap gaan diverse verhalen rond.
De een zegt dat het werkt en volgens de ander weer niet.
Er zijn er ook die zeggen dat alleen de oude Glorix blokjes helpen.
Verder stinkt waarschijnlijk de hele auto naar het wc-blokje, zeker bij een warme motor.
Vraag me af of sterke concentraties van deze lucht gezond is.

Heb ook de optie van een in ammoniak gedrenkte doek onder de auto gelezen en nylon panties gevuld met mensenharen (heb ik niet veel van) of hondenharen (heb geen hond).


Blijft verbasend dat die beesies dat zo lekker vinden, rubber :?
Die PUR beschermingsmantel is wel mooi. zal alleen moeilijk blijven alles goed te kunnen omkleden.

Niet alles of alle delen van kabels zijn goed te omkleden met een split-slang.
Met name dicht bij de stekkers zal het geen beste optie zijn.
In de rechter bovenhoek op bovenste foto zijn 2 stekkers te zien waar de draden uitkomen. Als er een slang omheen komt zal dit een extra belasting vormen voor die draden door het toegenome gewicht en trillingen. Hier moet dus ook iets op verzonnen worden als een stuk krimpkous of spiraalslang dat deels om de stekker zit.
 
Laatst bewerkt:

vdmeddy

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
7.613
Ik heb vanmiddag de Ibiza weer opgehaald, de wagen stotterde bij 2250/2500 rpm, Bougiekabel doorgeknaagd. Er zit een kastje ingebouwd, maar dat heeft dus niet geholpen 8)7
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.923

Fluxx

Well-known member
Lid geworden
27 jun 2013
Berichten
6.450
Polo van de buren is laatst ook kapot gevreten door steenmarter.
Maar je weet dat die beesten maar in bepaalde streken van het land zitten he?
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.923
Ja, dat weet ik.
Nu woon ik dan wel in Rotterdam, maar ik verblijf ook weleens in een steenmarter-territorium.

 

Polleke

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
12 jan 2013
Berichten
3.167
Shit als ik die landkaarten zo zie moet ik er ook maar eens over gaan nadenken :?
 

jeroen30jr

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
1.254
Als ik die kaart van 2012 bekijk, zouden we in 2013 geen last van ze moeten hebben :+

Deze marters is een beschermde diersoort, dus zomaar even van kant ..... mag niet.
 

Fluxx

Well-known member
Lid geworden
27 jun 2013
Berichten
6.450
Je moet ze ook niet vermoorden want dan komen er een grotere groep marters op het terratorium af van die dode marter.
Hier in Limburg hebben we erg veel last van die rotbeesten.
Maar moderne autos zijn minder vaak slachtoffer dan oudere autos omdat ze vaak bij oude autos makkelijker bij de motor kunnen komen.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.388
Moderne auto's zijn juist vaker slachtoffer: ze komen vooral af om warm 'rubber' waar vismeel in is verwerkt, en dat 'rubber' vindt je in koelslangen en in de isolatiemantel van vooral bougiekabels. Oudere auto's komen ze wel makkelijk in, maar er is geen lokgeur (warm 'vismeel'-rubber) waar ze op af komen, en bij bijna iedere auto is wel een gaatje te vinden om in te klimmen voor die beesten.
 

Leon Ibiza

Well-known member
Lid geworden
21 feb 2012
Berichten
1.000
Als ik die kaart van 2012 bekijk, zouden we in 2013 geen last van ze moeten hebben :+

Als ik die kaart zie dan lijkt het een wonder te zijn dat er in mijn woonplaats nog auto's rijden. :p Blijkbaar lopen die beesten daar al ruim 40 jaar rond. En toch ken ik maar weinig verhalen van mensen die hier last van hebben (gehad).
 

mikezwolle

New member
Lid geworden
17 jul 2013
Berichten
37
bij ons op het werk verkopen we een martel shock systeem piep geluid en 2 draden met elk 3 schokplaatjes die je onder de motorkap..in de buurt van slangen of subframe monteerd dus een piepgeluid en de plaatjes zijn een soort van schrikdraad achtig effect bij de autos waar we ze hebben monteerd nog geen klachten van eeer gehoord
 

Fluxx

Well-known member
Lid geworden
27 jun 2013
Berichten
6.450
Probleem is met die dingen is dat je A niet weet of ze nou werken of kapot is, en B, die pieptonen raken ze aan gewend. Dan zou je er al eentje moeten hebben met wisselende toonhoogtes.
 
Bovenaan