speedyj
New member
- Lid geworden
- 27 aug 2010
- Berichten
- 82
Het heeft maar liefst veertien jaar moeten duren voordat Seat op de proppen kwam met de tweede generatie Alhambra. Inmiddels hebben we dan eindelijk met de compleet nieuwe full-size MPV kunnen rijden.
De eerste conclusie die je trekt na het ontdekken van de nieuwe Alhambra, is dat-ie stukken slimmer in elkaar is gezet dan z'n voorganger. Zo heeft 'nummer twee' niet langer normaal openende achterdeuren, maar vind je aan iedere kant een fikse schuifdeur (optioneel elektrisch te bedienen) die je een prima entree biedt richting de middelste en achterste stoelenrij. Bovendien is het mechanisme waarmee de meubels verschuiven, omklappen en wegvouwen een stuk handiger dan bij de vorige Alhambra. Niet langer gesjouw met zware stoelen als je meer ruimte wilt; de zetels klappen gewoon netjes weg in de vloer.
Zwaar solide
Qua rijden is vooral de zitpositie een grote stap voorwaarts ten opzichte van het vorige model. In de eerste Alhambra zat je nogal 'op de bok', in de nieuwe kan de stoel een stuk lager en ligt het stuur minder vlak, waardoor het busjes-idee minder prominent aanwezig is. Wij gaven de 1.4 TSI de sporen (vooralsnog de enige beschikbare benzinemotor) en die kan verrassend goed overweg met de zware MPV. Hij komt een beetje langzaam op toeren, maar door z'n turbo en compressor is-ie met 150 pk soepel genoeg om de Alhambra aan een solide rijgedrag te helpen...
bron: Autoweek