[SEAT] [Altea 5P] Natrillen plaatwerk deuren

blackstyle

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
80
Het viel mij laatst op dat de voordeuren van mijn Altea nogal na trillen als ze worden dichtgeslagen. Vooral in de beneden hoek zie je ze nog even nabewegen.

Herkennen andere Altea (of Leon) rijders dit verschijnsel en heeft het soms iets te maken met de dikte van het plaatstaal?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

AlteaFR

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
200
Nee sorry,heb ik niet zijn de schroeven aan de onderkant niet losgetrild ?
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.401
Ik vraag me af of de afstelling van de deuren soms niet helemaal 100% is?
 

blackstyle

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
80
Deuren zijn goed afgesteld, sluiten goed en schroeven zitten ook goed vast. Het werkt allemaal prima, niets mis mee. Overigens merk ik bij warm niets, dus toch dikte plaatstaal?
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.401
Afstelling van een deur is meer dan dat ie netjes in het 'gat' valt en de deur open/dicht gaat. Bij motorklep/kofferklep heb je bijvoorbeeld ook van die rubberstoppen waar de klep op ligt als ie dicht is, dit is om rammelen te voorkomen en beschadiging van lak te voorkomen. Soortgelijken punten hebben de meeste auto's ook bij de portieren, als er bij jou bijvoorbeeld zo'n rubberdop ontbreekt, heeft ie ruimte en kan ie trillen, terwijl normaal zo'n rubberdop zorgt dat de deur direct strak dicht zit.

Dikte van het plaatstaal is hier beperkt van invloed, de vorm van de deur ('bolling', niet zozeer de afmetingen) zegt meer.

Ik zal zo nog ff uitleg met plaatje toevoegen.

2luv34m.jpg

Foto van de deur van een Golf I, bij de pijlen zie je dat er een soort 'rilletje' is gemaakt (de bovenste gecamoufleerd door de zwarte sierstrip die er in ligt). Dat 'rilletje' zorgt voor wat in de constructieleer heet 'excentriciteit'. Het effect daarvan is dat het plaatwerk veel steviger is, eigenlijk net alsof het plaatwerk een aantal malen dikker is, dan het in werkelijkheid is. Die extra stevigheid is alleen in de richting van het rilletje, in de andere richting kan ie nog steeds makkelijk buigen (trillen).

Je kunt het zelf ervaren als je een velletje papier pakt, een normaal glad velletje zal direct buigen als je het (in liggende positie) optilt. Als je vervolgens een randje omvouwt, zie je dat dit direct stevigheid geeft, een extra randje/vouw geeft nog wat meer stevigheid. Als je de deur van een Altea aan de buitenzijde bekijkt heeft ie alleen aan de onderkant zo'n 'vouwrand', het deel verder naar boven krijgt wat stevigheid doordat het wat gebogen is. Die effecten van vouwen en gebogen oppervlakken zijn vele malen groter dan de dikte van het materiaal, dit kun je mooi vergelijken door een proefje met bijvoorbeeld een vel A4 papier en dan in 2 verschillende diktes. De dunne versie zal bij een paar goed geplaatste vouwen, aanzienlijk steviger zijn dan de vlakke dikke versie.
 
Laatst bewerkt:

blackstyle

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
80
Goede uitleg Cordoba. Het klopt ook wel dat op de rilkant het plaatwerk niet meegeeft, maar op grotere vlakken, zonder rilkant, het plaatwerk zonder veel krachtinspanning kan worden ingedrukt. Dat is ook precies de plek wat nabeweegt als de deuren worden gesloten.
Het is allemaal niet van wereldbelang, maar geeft wel aan dat het plaatwerk in vergelijking met andere merken dunner moet zijn, waardoor dit effect eerder optreedt. Menige (tweedeurs) auto met grotere portieren hebben hier zelfs totaal geen last van.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.401
Plaatwerkdikte is min of meer universeel wereldwijd. Eens in de zoveel jaar verandert die dikte, door wijziging in processen en behoefte van bijv. autofabrikanten. Zoals ik (niet zo heel duidelijk) al aangaf, geeft ook het licht buigen van de flanken (dus met een ronding, zonder scherpe vouwen) een soortgelijk effect. De effecten die ik hierboven heb genoemd, hebben allemaal betrekking op een enkele plaat. In werkelijkheid zit daar nog een hele constructie achter, die voor extra stevigheid zorgt. Bijvoorbeeld door een profiel tussen de plaat aan de buitenkant en de binnenbekleding op de portierplaat te lijmen/lassen, krijg je extra stevigheid/stijfheid, zonder dat het aan de buitenkant zichtbaar is.
 
Bovenaan