[SEAT] [Altea 5P] Start wel slaat niet aan

Reuvie

New member
Lid geworden
7 dec 2014
Berichten
30
Hallo,

Sinds vorige week start onze Altea Xl slecht. Tenminste we hebben 2 keer gehad dat we hem niet gestart konden krijgen en dat we 10 pogingen nodig waren om hem aan de praat te krijgen. Het betreft een Seat Altea uit 2009 benzine TSI motor.
Vandaag tijdens het rijden hiel hij er in 1 keer mee op. Daarna kregen we hem ook niet meer aan de praat.

Tijdens het draaien van de sleutel hoor ik de brandstof pomp niet draaien (weet niet wanneer dit precies moet zijn maar ik hoor hem niet.)

Foutcodes :

U0155 can-bus verbinding met combi instrument
13701376 Airco bericht niet in orde
1314 Boordnet
12648448 Combi instrument bericht niet in orde
1314 Diagn Interface bus bericht niet in orde
1314 Stuurhulp bericht niet in orde
576 Voedingspanning contact aan te laag
883 Voedingspanning Klem 15 te laag
885 Starterstuursignaal NIO
856 Antenne radio (dit is volgens mij pulp).

Ik heb ook met de 2 reserve sleutels geprobeerde de auto te starten echter deze krijgen hem ook niet aan de loop.
Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Contact slot?
ECU?
Relais 30 >> 109 ? 460?
 
Laatst bewerkt:

Auke555

New member
Lid geworden
21 feb 2018
Berichten
211
Zou gezien de foutcodes 576 883 en 885 eerst kijken naar de contactschakelaar.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.379
Ik zou beginnen met de accu en dynamo controleren: een lage accuspanning kan heel veel vreemde foutmeldingen veroorzaken, en ik zie 2 verschillende meldingen van te lage voedingsspanning.

Dat je de brandstofpomp niet hoort lopen, kan ook te maken hebben met het feit dat de druk in de brandstofleiding nog op peil is, doordat de motor net is afgeslagen.
 

Reuvie

New member
Lid geworden
7 dec 2014
Berichten
30
Nee maar het gekke is dat hij tijdens het rijden en mee ophield. Dat zou dan de dynamo of de spanningsregelaar moeten zijn.
Maar ik kon hem daarna nog wel een behoorlijk aantal keren doorstarten. Dus ik weet niet of dat het probleem moet zijn.
Hij staat nu bij de garage (ivm afslepen ANWB die wilde hem niet bij me thuis zetten) ik ga morgen de sleutel van de auto heen brengen en maar even een plan de maken wat ze eerste moeten checken. Voedingspanning ik weet niet of die ook ergens anders gemeten word als er een relais niet opkomt is de spanning ook te laag of is dit onzin?

Het lastige is dat ik nu hij niet meer te starten is ook niet meer aan de gang krijg om dynamo te meten.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.279
Krukas positie sensor aka bdp sensor kun je bovenaan je lijstje zetten als verdachte.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.613
Kapotte krukaspositie sensor geeft doorgaans geen foutmelding. Als de sensor foutieve/geen waardes doorgeeft, dan sluit de ECU de brandstoftoevoer af om brandgevaar te minimaliseren/te voorkomen.
 

Reuvie

New member
Lid geworden
7 dec 2014
Berichten
30
Auto staat weer thuis. Ze hebben alle massa punten na gelopen en nu start hij wel weer. Ik verdenk ook nog steeds de accu want ik krijg steeds meldingen terug van te lage spanning op diverse modules. Maar als ik de accu meet lijkt hij in orde te zijn. Dynamo geeft 14 volt af en onbelast geeft de accu 12,5 volt.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.279
Kapotte krukaspositie sensor geeft doorgaans geen foutmelding. Als de sensor foutieve/geen waardes doorgeeft, dan sluit de ECU de brandstoftoevoer af om brandgevaar te minimaliseren/te voorkomen.
Doorgaans betekent niet altijd. Al meegemaakt dat daardoor andere fouten ontstonden omdat o.a. de motor geen brandstof kreeg.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.279
Ach, destijds in 1 jaar niet alleen bij mijn wagen destijds meegemaakt maar ook bij 4 wagens van vrienden. En als je dan zoals ik net op weg bent naar het vliegveld en je na 1000x starten net een tankstation kunt halen dan ga je je er wel een beetje in verdiepen. Vergelijkbare sensoren zitten echt in alle merken auto's en geven dezelfde klachten.
 

Reuvie

New member
Lid geworden
7 dec 2014
Berichten
30
Weet je waar de sensor precies zit bij de altea? Ik heb al even gekeken maar kon hem zo snel even niet vinden. Ik denk dat de bodem plaat eraf moet om er bij te komen of niet? Enig oude at het sensors kost? En waar ik deze kan halen?
 

Reuvie

New member
Lid geworden
7 dec 2014
Berichten
30
Ok auto wilde vandaag weer niet starten. Direct mijn autel uitlezer eraan gehangen en krijg nu foutcodes terug.
1542, 5464 en 1314 weer. Persoonlijk kan ik niet veel vinden behalve dat de ene van de gasklep is en de andere van de rotatiesnelheid.
Rotatiesnelheid misschien toch de Krukassensor? of wordt deze op een andere manier bepaald? Nou ja hij gaat weer naar de garage.
Laat hun in ieder geval kijken naar deze foutcodes en naar de krukassensor dan kunnen we dat ook in ieder geval uitsluiten.
 

Reuvie

New member
Lid geworden
7 dec 2014
Berichten
30
open


Deze code blijft telkens terug komen inderdaad op internet vind ik iets van de YAW sensor maar op Autel geeft hij ECM Processor fout aan.
Samen met 1314 op diverse modules. Dat deze niet kunnen communiceren met de engine control module.
Iemand enige idee? vandaag kon ik hem niet weer aan de praat krijgen. Lijkt overigens wel zo te zijn dat als hij lang in de zon gestaan heeft hij er meer last van heeft.
 

Reuvie

New member
Lid geworden
7 dec 2014
Berichten
30
https://drive.google.com/file/d/1_QCI1ddF6nF21YhJVCKTWGnuYZ8m_QHJ/view?usp=sharing

Heb net mijn gasklep uit elkaar gehaald. Omdat nu tijdens rijden ook een keer gebeurde dat de auto in de storing vloog. Kwam met 3 foutcodes van de gasklep naar voren.
Ik weet niet of het normaal is maar hoort deze iets open te blijven staan ongeveer 1/10 slag? Hij veert wel terug en zover gaat mijn kennis dan ook ik weet dat hij niet in open stand hoort te blijven staan. Maar goed dat doet hij niet.

Op het filmpje is de eventuele speling te zien met wanneer hij volledig dicht is.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.613
Ja, hij staat op een kiertje, anders kan hij niet stationair lopen. Of dat 1/10de slag is, is moeilijk om te zeggen zonder te zien
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.379
Lastig omdat foutcode 5464 niet te vinden is in de lijsten van Gerrit Speek. Mogelijk dat dit een specifieke code is van jouw uitleesapparaat.
Verder zou je kunnen checken of de stekkeraansluitingen van de de ECU schoon en droog zijn, of dat daar corrosie of mogelijke draadbreuk zit. De site van Gerrit Speek zit ook een beetje op dat spoor, maar noemt ook relais 109 als mogelijke boosdoener:
foutcode: 01314
nl Regelmodule Motor

Mogelijke verschijnselen:

Storingslampje (MIL) brandt
Functiebeperking

Mogelijke oorzaken:

Zekering(en) maken slecht contact of zijn defect
Kortdurende communicatie-storing (bv. een hik in de voedingsspanning)
Bedrading en/of aansluitingen van/naar Regelmodule Motor (ECU) defect
Er zijn foutcodes opgeslagen in de Regelmodule Motor
Vocht in de Regelmodule
Relais 109 defect
Er is een Regelmodule gemonteerd die CAN niet ondersteund
Regelmodule Motor recent geflashd of anderszins aangepast
Regelmodule Motor defect

Mogelijke oplossingen:

Negen van de tien keer is de oorzaak eenvoudig: de spanning is laag geweest, of de ECUu is er uit geweest. Oplossing: foutcode wissen
Check / vervang zekering(en)
haal de zekering(en) er uit
maak de uiteinden van de zekering(en) schoon (heel licht opschuren met fijn schuurpapier, daarna heel klein beetje contactspray er op)
zekering(en) doormeten met een multimeter (de zekering(en) ziet er soms prima uit, maar schijn kan bedriegen)
zekering(en) terugplaatsen / vervangen
soms is aan de buitenkant van de zekeringkast niets zichtbaar, maar inwendig is zekeringkast defect
is het gedeelte waar je de zekeringen indrukt geoxideerd of gesmolten?
Check communicatie m.b.v. meetwaardeblokken, meestal staat in 125+ de communicatiestatus
Check bedrading en/of aansluitingen van/naar Regelmodule
Haal de Regelmodule er uit, maak schoon en droog
Monteer een Regelmodule die wel CAN ondersteund
Check / vervang Relais 109
Is de Motor Regelmodule (ECU) er recent uitgeweest (bv. voor een chip): haal de ECU er opnieuw uit en maak alle connectoren schoon en droog
Check / vervang Regelmodule

Check / vervang Regelmodule

Extra info:

Als deze foutcode sporadisch verschijnt en er is geen functiebeperking vast te stellen, dan kan de foutcode worden gewist. Het is wel verstandig de auto over een tijdje weer uit te lezen
Tim_vr6: maak je niet druk over deze foutcode. Deze had ik ook na het chippen erin staan, komt waarschijnlijk doordat de ECU uit de auto is geweest. Ik heb die foutcode nog een keer erin gehad, dit was nadat de koppeling een modificatie had ondergaan, toen is de accu eraf geweest wat deze foutcode opleverde
Relais 109, bron Henk-Jan: vanmiddag mijn auto even verzet om makkelijk gereedschap in te kunnen laden (heeft ongeveer 2 minuten gelopen). 10 minuten later wil ik wegrijden, ik start hem en niets! Eerst valt mij op dat het voorgloei lampje niet oplicht, daana doet de startmotor het prima alleen de auto slaat niet aan. Diverse keren geprobeerd en voor de zekerheid de powerbox verwijderd, niets. Laptop uit de kofferbak gepakt en met VAG-COM de volgende fout uitgelezen: Address 17: 01314 - Engine Control Module, 49-10 - No Communications - Intermittent; Address 19: 01314 - Engine Control Module, 49-10 - No Communications - Intermittent. Daarna nog een keer geprobeerd, en jawel starten en lopen. Nou ik ben er uit. De dag erna weer hetzelfde probleem, de auto had de hele dag in de brandende zon gestaan en wilde weer niet aanslaan. Nu had ik een paar topics gevonden over relais 109 in combinatie met warm weer. Dus ter plekke weer fouten uitgelezen en weer dezelfde fouten in Module 17 en 19. Ter plekke relais 109 gedemonteerd, en ja hoor deze bevatte twee zeer slechte solderingen (binnenin op het printplaatje). Solderingen schoongemaakt en opnieuw gesoldeerd en viola starten als vanouds. Ik heb voor de zekerheid en ter lering en vermaak van anderen (en mijzelf) nog even relais 109 een keer verwijderd nadat ik de fouten had gereset, en wat blijkt. De bovenstaande fouten kwamen weer terug. Dus mijn conclusie van het hele verhaal is dat foutcode 01314 op module 17 en 19 wel eens een defect relais 109 zou kunnen betekenen

Ik zie veel overeenkomsten, dus zou in elk geval het relais checken.
 
Bovenaan