[SEAT] [Altea 5P] Versnellingsbak probleem

peter615

Member
Lid geworden
30 okt 2010
Berichten
109
Mijn versnellingsbak geeft als ik vertrek geen problemen, schakeld zonder haperen, maar na een langere rit geraakt hij heel moeilijk in derde versnelling. De versnellingspook blijft dan ook voor de eerste versnelling zitten en werkt dan stroef! Na een tijd stil staan weer alles normaal! Plus een grommend geluid bij bepaalde snelheid. Het betreft een Altea 19 tdi. Kan een olie wissel helpen of is de versnellingsbak stuk? Gr Peter
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.626
misschien te weinig of oude olie.
Bij hoge kilometerstand eens de bak olie vernieuwen ook al zeggen ze dat het niet hoeft.
 

Bosleon

New member
Lid geworden
3 aug 2017
Berichten
2
Ik heb het zelfde probleem in mijn Seat Leon facelift uit 2010 met km stand 130.000. Als de auto behoorlijk warm is gereden dan wil het wel eens voorkomen dat hij van 1 naar 2 of van 3 naar 2 tanden gaat poetsen. Zeg maar als of je de koppeling niet goed zou intrappen tijdens schakelen. Koud nog nooit mee gemaakt. De een zegt synchromesh van de tweede versnelling versleten en de ander zegt koppeling versleten. Ik zeg misschien eerst bak olie vernieuwen? baat het niet dan schaadt het niet. Is de oliewissel bevallen?
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.729
Lijkt op een issue wat we ook met onze Lupo hebben. Ik heb de schakelkabel vervangen wat het issue een tijd heeft opgelost. Hij geeft nu na een paar maanden weer hetzelfde issue. Ik heb voor de zekerheid een andere kabel gekocht van een beter merk (Sachs) om uit te sluiten dat het daar aan ligt. Die kabel komt een dezer dagen binnen, dus dan kunnen we hopelijk snel iets meer zeggen over dit issue.

Als dat het niet is, dan vermoed ik koppelingscilinder, die van de Lupo is volgens mij nog nooit vervangen (bouwjaar 1999, 188.000 km op de klok). De Lupo heb ik 2 jaar geleden voorzien van verse Castrol 75W80 bakolie.
 

Bosleon

New member
Lid geworden
3 aug 2017
Berichten
2
Ben benieuwd of het idd de schakelkabel en of wellicht de koppelingscilinder is.Geen idee of dit ook in een leon uit 2010 zit.Dat is in elk geval een goedkopere eerste oplossing dan direct een synchromesh of koppeling te laten vervangen.
 

peter615

Member
Lid geworden
30 okt 2010
Berichten
109
Olie wissel heeft niets geholpen! Het zal een ruil of revisie worden.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.729
Bij de Lupo heeft de nieuwe schakelkabel geholpen btw
 
Bovenaan