[SEAT] [Arosa 6H] 1998 AER brandstof lucht

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
Beste leden,

Wij merken de laatste weken, zo gauw mijn vrouw de auto parkeert en wij uitstappen, dat er een
brandstof lucht rond de auto hangt. Ik heb al gezocht, of ik iets kon vinden. Onder de auto is géén
plek met benzine. De leidingen voelen droog aan. ( gekeken zonder dat de motor stationair liep )
Wel heb ik het vacuüm klepje van de ( koolstof filter ) ontluchting moeten vervangen. Deze was defect.
Ik kwam erachter toen ik deze met een vacuüm pompje op druk bracht, en dat deze druk verminderde.
De nieuwe blijft gewoon op druk.

Gezocht op internet lees ik, dat het niet altijd een lekkage hoeft te zijn, maar dat de auto ook te rijk
afgesteld kan zijn. Hoe ik dit zelf kan controleren weet ik niet ?

Wat ook opvalt is, dat als ik de olie dop losdraai hier ook een lucht van benzine ruik.
Als de auto stil staat, en niet gereden c.q stationair gelopen heeft ruik je niets.

Wie kan mij aangeven, hoe ik concreter kan zoeken naar eventuele oorzaken. Bij valse lucht kun je rem-
reiniger, of water gebruiken om lekkage vast te stellen. Máár wat kun je bij benzine gebruiken ?
Afgelopen maanden de injectoren schoongemaakt, en voorzien van nieuwe O ringen.
Benzine filter vervangen, inlaatspruitstuk vervangen, gasklep schoongemaakt toen hadden wij hier géén
problemen mee.

Mijn vrouw gaat altijd tanken in Duitsland ( E5 95 ), toen ze door Corona hier moeilijk terecht kon,
bij een station in Nederland getankt. ( E5 98 ) Hierna zijn deze problemen begonnen. Ongeveer 2 wk geleden.

- Auto start gewoon bij de eerste keer
- In de auto zelf ruik je geen brandstof
- Lambda sonde is van mei 2020
- Kilometer stand nu : 79247

De foutmelding die nu wel nog aanwezig is :
01072 Onderdrukklep voor stelelement koppeling N183 Ik weet niet of dit hierop invloed heeft,
en waar deze zich bevind ?

Wie weet een begin van aanpak ? B.v.d
 
Laatst bewerkt:

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
Ik vroeg mij af, kan het koolstof filter ook verzadigd raken.
Of zal dit géén invloed hierop hebben ?
Deze is nog nooit vervangen al de jaren. Of reinigt deze zichzelf ?

Ik ben eigenlijk van alles aan het bedenken, máár kom er nog niet achter.
 
Laatst bewerkt:

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
Top XPtuning,
Bedankt voor het delen van deze informatie. Ga er gelijk goed naar kijken.
De vraagbaak heb ik al geraadpleegd, maar kon hier de afgelopen dagen niets in
vinden.
M.b.t de info over de koppeling onderdruk klep heb ik mij gek op gezocht, kon er niet
achter komen waar deze zich bevind. Ben blij met de info. _/-\o_

Vanmiddag de uitlaat met een doek dicht gehouden ( auto stationair ), en gekeken naar eventuele lekkages. Was
géén lekkage te vinden.

De accu polen losgehaald, en zoals op een film van YouTube de beide kabels met een startkabel verbonden, gedurende
een langere periode. Volgens de film zou men zo de ECU kunnen resetten.

Het gehele inlaatsysteem met rook en remreiniger nagelopen, ook hier vond ik géén lekkage.

Hierna de accu weer aangesloten, en auto gestart en gedurende enkele minuten laten draaien.
Morgen zal mijn vrouw de auto gebruiken, kijken of de benzine geur dan weg blijft.
 

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
Update
Jammer genoeg de geur is er nog steeds. Zojuist nog eens alles nagelopen. Ook nu zie of vind
ik niets.
Wederom een licht gekleurde doek in de uitlaat gedaan, ( kijken of ik nu iets van lekkage vond, geen resultaat ) na weinig minuten was deze git zwart. Op de plaats waar de auto staat, en stationair draaide is een zwarte plek te zien op de parkeerplaats.
Uit de uitlaat ruik ik ook de geur van benzine.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.321
Waarschijnlijk is het brandstof mengsel te rijk.
Kan aan de lambdasonde liggen. Weet niet of dat al naar gekeken is.
 

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
Waarschijnlijk is het brandstof mengsel te rijk.
Kan aan de lambdasonde liggen. Weet niet of dat al naar gekeken is.

Hallo Snah,
Zelf heb ik de lambdasonde niet nagekeken. Deze is van mei 2020.

Ik heb inderdaad ook op internet gelezen, dat het niet altijd een lek hoeft te zijn, máár dat
een te rijk mengsel ook brandstof geur teweeg brengt.

Wat ik mij wel afvraag is ( misschien een domme vraag ) kan men in de garage het mengsel
weer zodanig afstellen dat dit weer goed komt ?
Ik neem aan dat je dit thuis zonder speciaal apparatuur niet kunt uitvoeren/ herstellen ?
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.621
Hoeveel temperatuur sensoren zitten er op? (Staat waarschijnlijk in de vraagbaak)
Misschien dat er twee zijn, mijn Polo G40 had dat ook, één voor de ECU en één voor de temperatuur meter in het dashboard.
Als de ECU temperatuur sensor verkeerde temperatuur (te lage temperatuur) door geeft krijg je ook een rijker mengsel.

Werkt de LMM correct?
 

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
Wat is de kleur van de bougies?

Voordat ik enkele weken geleden onderhoud het gedaan, ( injectoren schoonmaken, inlaatspruitstuk vervangen e.d )
waren twee donker gekleurd, en twee waren lichter van kleur.

Ik heb nu nog niet gekeken, maar ik meen dat de omcirkelde ongeveer overeen komen.

 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.621
Hallo Snah,
Zelf heb ik de lambdasonde niet nagekeken. Deze is van mei 2020.

Ik heb inderdaad ook op internet gelezen, dat het niet altijd een lek hoeft te zijn, máár dat
een te rijk mengsel ook brandstof geur teweeg brengt.

Wat ik mij wel afvraag is ( misschien een domme vraag ) kan men in de garage het mengsel
weer zodanig afstellen dat dit weer goed komt ?
Ik neem aan dat je dit thuis zonder speciaal apparatuur niet kunt uitvoeren/ herstellen ?

De hoeveelheid brandstof bepaald de ECU aan de hand van temperatuur, LMM, lambda sensor input.

Voor zover ik weet is het zo dat als de ECU niet die sensor input krijgt hij op in de eprom opgeslagen (veilige)waarden gaat lopen...rijker mengsel, omdat te arm schade veroorzaakt...
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.713
Goed punt om te checken. Als het goed is kan je de KVS temp uitlezen via OBD, dan kan je die afstrepen.

De Arosa zal hoogstwaarschijnlijk alleen een MAP sensor hebben, geen LMM/MAF. En de lambda een keer vernieuwen is geen overbodige luxe, kost je rond de 3-4 tientjes voor bijv een Magneti Marelli (heb ik gekozen voor onze Lupo) en heb je zo gewisseld.
 

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
Hoeveel temperatuur sensoren zitten er op? (Staat waarschijnlijk in de vraagbaak)
Misschien dat er twee zijn, mijn Polo G40 had dat ook, één voor de ECU en één voor de temperatuur meter in het dashboard.
Als de ECU temperatuur sensor verkeerde temperatuur (te lage temperatuur) door geeft krijg je ook een rijker mengsel.

Werkt de LMM correct?

De Map sensor is van 2019.
Hoeveel temperatuursensoren deze heeft weet ik niet, zal ik na kijken. Ik dacht altijd dat deze er maar 1 had. Dashboardlampje
m.b.t de koelvloeistof temperatuur. ( Deze sensor is van 2018 )

De Map sensor is van het merk Topran
en de Lambda van Ridex
 
Laatst bewerkt:

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.621
Denk dat je eerst moet vaststellen of de motor daadwerkelijk te rijk loopt, laat het testen bij een APK station.
Volgens jou bougie kleur plaatje zou de motor goed of iets te arm lopen...
 

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
Goed punt om te checken. Als het goed is kan je de KVS temp uitlezen via OBD, dan kan je die afstrepen.
.

De laatste keer dat ik op fouten heb uitgelezen, zag ik dat de KVS temp 72 graden aangaf. De auto had vantevoren maar
een klein stukje gereden, en was nog niet echt op temperatuur.
Ik zal deze nog eens checken als mijn vrouw méér gereden heeft met de auto
 

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
Denk dat je eerst moet vaststellen of de motor daadwerkelijk te rijk loopt, laat het testen bij een APK station.
Volgens jou bougie kleur plaatje zou de motor goed of iets te arm lopen...

Dank voor de tip wat betreft het testen. Dan zou dit ook uitgesloten kunnen worden.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.621
De laatste keer dat ik op fouten heb uitgelezen, zag ik dat de KVS temp 72 graden aangaf. De auto had vantevoren maar
een klein stukje gereden, en was nog niet echt op temperatuur.
Ik zal deze nog eens checken als mijn vrouw méér gereden heeft met de auto

Mogelijk dat de motor moeilijk op temperatuur komt door een defecte thermostaat...
 
Bovenaan