[SEAT] [Arosa 6H] 1998 AER brandstof lucht

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.713
Kan idd ook nog, thermostaat is een mechanisch onderdeel wat op een gegeven moment gewoon vervangen moet worden. In het thermostaathuis zit ook de kvs temp sensor (bij de AHW motor iig wel)
 

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
Mogelijk dat de motor moeilijk op temperatuur komt door een defecte thermostaat...

Top, bedankt voor het meedenken. De thermostaat is inderdaad nog nooit vervangen in al de jaren. Als dit
ook zulke klachten veroorzaakt, kan ik mij dit ook wel voorstellen.

Is er misschien een mogelijkheid om een thermostaat te testen ?
Ik merk wel, dat als de auto gereden heeft, ik de slangen vaak gewoon zou kunnen vasthouden. Is wel warm, maar niet dat ik mij verbrand c.q te warm is.

Volgens mij moet de kvs sensor na rijden toch ook zo'n 90 graden aangeven ?
Dan is 72 graden toch te weinig, ook na ongeveer een kwartier rijden.
 
Laatst bewerkt:

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
Kan idd ook nog, thermostaat is een mechanisch onderdeel wat op een gegeven moment gewoon vervangen moet worden. In het thermostaathuis zit ook de kvs temp sensor (bij de AHW motor iig wel)

Ja, inderdaad bij onze Seat zit de kvs temp sensor ook in het thermostaathuis.

Enkele jaren geleden lekte de opening altijd, waar de kvs sensor inzit. Heb deze toen met een beetje pakking afgesmeerd,
is toen altijd dicht gebleven. Misschien een optie als het de thermostaat is, het gehele huis te vervangen, incl. kvs sensor. Tenslotte moet de koelvloeistof eruit, en volgens mij het thermostaathuis, om aan
de thermostaat zelf te komen.

Ik zal eens bekijken hoe het e.e.a in elkaar zit.
 
Laatst bewerkt:

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.621
Top, bedankt voor het meedenken. De thermostaat is inderdaad nog nooit vervangen in al de jaren. Als dit
ook zulke klachten veroorzaakt, kan ik mij dit ook wel voorstellen.

Is er misschien een mogelijkheid om een thermostaat te testen ?
Ik merk wel, dat als de auto gereden heeft, ik de slangen vaak gewoon zou kunnen vasthouden. Is wel warm, maar niet dat ik mij verbrand c.q te warm is.

Volgens mij moet de kvs sensor na rijden toch ook zo'n 90 graden aangeven ?
Dan is 72 graden toch te weinig, ook na ongeveer een kwartier rijden.

Niet op temperatuur komen zou mogelijk kunnen duiden op een thermostaat die open blijft staan.
De koelwater slang, zeker de bovenste vanaf de thermostaat moet wel goed warm/heet worden, je wil ze niet lang vasthouden zo warm...zeg maar.
 

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
Niet op temperatuur komen zou mogelijk kunnen duiden op een thermostaat die open blijft staan.
De koelwater slang, zeker de bovenste vanaf de thermostaat moet wel goed warm/heet worden, je wil ze niet lang vasthouden zo warm...zeg maar.

Ik begrijp het helemaal. Zoals ik eerder schreef is de thermostaat nog nooit vervangen in 23 jaar. Als de motor dan niet warm genoeg word, en deze alleen benzine krijgt, kan ik mij voorstellen dat het overmatige benzine te ruiken is.
Ik ga gelijk kijken hoe het e.o.a vervangen moet worden, en deze bestellen.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.621
Testen kan overigens in een pannetje water en dan aan de kook brengen, hang de thermostaat een beetje in het midden van de pan (niet op de bodem). Als gesloten moet hij op een gegeven moment open gaan.
 

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
Testen kan overigens in een pannetje water en dan aan de kook brengen, hang de thermostaat een beetje in het midden van de pan (niet op de bodem). Als gesloten moet hij op een gegeven moment open gaan.

Oké, dat wist ik niet. Ga ik uitproberen.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.621
Is gewoon een bimetaal veer die de klep opentrekt. Je kan ook een heatgun gebruiken maar dan stook je hem ongewild vaak te heet...
 

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
Vanmiddag een compleet thermostaathuis, incl. de kvs sensor en thermostaat besteld. Ik ben
bang als ik hier aan bezig ben, deze misschien stuk gaat, omdat deze al erg oud is. ( 23 jaar )

Wel nog een vraag w.b.d. Het is mij geheel duidelijk hoe het e.e.a verder gemonteerd word. Lijkt niet moeilijk.
Echter op onderstaand plaatje zie ik met behulp van de catalogus dat de aansluiting bij het plaatje ( pijl )
alleen met een plastic klem vastzit.
Mijn vraag is klopt dit wel, hoeft hier geen pakking in ?
Word de slang of pijp gewoon hierin geschoven, en dan een klem erdoor ?

 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.621
Misschien een click systeem met een O-ring er in? Dat is bij mijn Exeo op de radiator koppeling ook.
 

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
Misschien een click systeem met een O-ring er in? Dat is bij mijn Exeo op de radiator koppeling ook.

Zal hier nog eens goed gaan kijken. Ik vind namelijk géén oem nummer van een eventuele O-ring. Evt. de grote ervan.
 

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
Update : nieuw probleem

Vandaag met mijn vrouw onderweg geweest met de auto. Plotseling ging de auto amper vooruit, terwijl ze toch gas gaf.
Ze moest het gaspedaal flink induwen. Daarna reed de auto wel weer gewoon, en plots gebeurde het weer.
Bij achteruit inparkeren moest ze wederom het pedaal induwen, en viel de auto uit. Startte hierna wel meteen.

Ik heb bij het gasklephuis de kabel bekeken, en deze ietwat verschoven ( rubber gedeelte ) en met de borgklem vastgezet. In eerste instantie had het effect, máár later hetzelfde probleem.
Toen de kabel op de oude stand terug gezet.

Zou het kunnen dat de gaskabel het aan het begeven is ?

Wie weet raad?
 
Bovenaan