[SEAT] [Arosa 6H] onderhoudsvraagjes

90099

New member
Lid geworden
5 sep 2014
Berichten
8
Aangenaam kennismaken. Ik zal me nog voorstellen vandaag in het daarvoor bestemde draadje. Vooralsnog een paar vraagjes.
Voor mijn vriendin heb ik een Arosa 1.4 uit 2000 gekocht met 190dk op de teller zonder een instructieboekje :? Erg leuke en best fijn rijdende wagen op 195/45/15 banden met originele seat sportvelgjes.

-Nu wil ik de olie verversen, is het raadzaam om hier 10W/40 halfsyntheet of 5W/40 volsyntheet. Heb Shel Helix HX7 en Helix Ultra in huis.
-Welke bougies zijn raadzaam.
-De temperatuur loopt op af en toe, soms bij stilstand maar pas ook op tijdens rijden. Ik verdenk de thermostaat ervan soms te laat open te gaan. Dus maar beginnen die te vervangen. Maar waar zit die ergens?
-Ik vind ook dat de koelfan niet echt machtig hard draait maar heb geen referentie bij een Arosa. Is daar een trucje voor?

Dan het ramenvraagje. De wagen is uitgerust met raamslingers. Na het demonteren van de deurpanelen en de vochtfolie zag ik dat de onderste kabel is gebroken bij de aansluiting van slingermechaniek. Is die kabel te vervangen, en is er ergens een instructie van te vinden?

Nou best wel even wat vraagjes, maar ben niet geheel onhandig als bezitter van een aantal Saab Turbo klassiekers.

Alvast bedankt voor geboden adviezen en hulp.
 
Laatst bewerkt:

Maurice

Well-known member
Lid geworden
1 sep 2010
Berichten
3.153
welkom!

- ik heb er 10w40 in, met een dunnere olie verbruikt hij meer
- kan de temperatuursensor zijn, bij mij ook vervangen
- niet bij iedere auto hoor je hem zo hard, kan me niet herinneren dat hij bij mijn Arosa ook heel hard blaast
 

90099

New member
Lid geworden
5 sep 2014
Berichten
8
Dank je. Ik las wel ergens dat de meter ook niet volledig betrouwbaar kan zijn. Maar meestal staat ie keurig in het midden, 90 gr, en dan opeens loopt ie op naar 100 gr. Waar kan ik de temp sensor vinden?
Misschien eens kijken of ik een andere Arosa kan vinden waar ik eens de fan van kan zien draaien...
 

NielsIbizaSC

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.032
Ik rij met 5W40 in de Arosa. Veelal korte stukjes, maar merk geen olieverbruik (afkloppen). daarvoor wel altijd 10W40 gehad.
Temp.sensor zit (als je voor de auto staat) rechts aan de voorkant van het blok. Volgens mij is hij groen en zou op moeten vallen. vervanging is zelf te doen en iets van 10-15 min. werk.
Weet niet eens of de koelvan wel draait bij die van ons, in ieder geval nog nooit gehoord. Maar die van mijn Ibiza hoorde ik ook pas van de zomer in Itali? voor het eerst aangaan na een flinke bergpas.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.733
Hier een Lupo 1.4 16V bezitter (ach ja, mn vriendin dan :) )

Hier zit er ook 5W40 in, al denk ik dat ik overga naar dikkere olie (10W40 of 10W60). Met 5W30 (had Castrol Edge) verbruikte hij ook redelijk wat olie (bekend probleem). Temp sensor heb ik ook bij de Lupo moeten vervangen, zag met Vagcom dat hij de 90 graden niet haalde (reed ook redelijk onzuinig naar mijn idee). Voor zover ik weet draait de fan van de Lupo ook niet echt hard...Vervangen van de sensor is zo gedaan, de oude eruit trekken en snel de nieuwe erin. Let op: hiermee verlies je uiteraard kvs.

Raammechaniek kan ik je helaas niet mee helpen.
 

90099

New member
Lid geworden
5 sep 2014
Berichten
8
De sensor zit in de slang van de radiateur naar de kop? En dan aan de kant van de kop uiteraard?
Waar zit de thermostaat, want die pak ik dan ook gelijk
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.733
Rechts, vlak achter de EGR klep, vlak naast het blok. Mijn Lupo heeft twee aansluitingen in die slang (1x kvs sensor, 1x afgedopt).
 

90099

New member
Lid geworden
5 sep 2014
Berichten
8
Ben nog even wat aan het testen gegaan voor ik de boel loshaal.
Als ik op de snelweg rij, zeg 110 km p.u., dan loopt de temp na een km of 15 op richting 100 gr. Maar als ik dan de verwarming op een kwart aanzet en dus het koelvloeistofcircuit vergroot zakt de temperatuur netjes naar het midden 90 graden. Dit lijkt me dus toch wel iets als een thermostaat die te laat opengaat of niet volledig. Iemand hier een mening over?
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.733
Dat soort dingen zijn of thermostaat of kvs temp sensor. Of je koelvin werkt niet.
 

90099

New member
Lid geworden
5 sep 2014
Berichten
8
Koelfan draait wel netjes alleen vind ik niet dat ie enorm hard gaat maar goed ik heb geen referentie. De kvs temp sensor is toch niks anders dan een sensor die de in dash meter aanstuurt? De fan word aangestuurd door de thermoswitch neem ik aan die in de radiateur zit? Als je die kort sluit zal de fan dus ook draaien. In elk geval zo test ik de fan altijd bij de Saabs. In de stad overigens loopt de temp alleen op als de wagen lang stationair loopt, de fan slaat aan en de temp zakt wat. Maar om hem netjes op 90 gr te krijgen zet ik dan de kachelkraan wat open. Ik verdenk dus zelf ook de thermostaat, die gaat te laat open of niet volledig. We gaan het meemaken en natuurlijk hou ik jullie op de hoogte. Thx weer!
 

90099

New member
Lid geworden
5 sep 2014
Berichten
8
NA verwisseling temperatuur sensor was het probleem niet opgelost dus oo de thermostaat vervangen. En ja dat was dus het probleem. Temp blijft nu netjes net een heel dun streepje voor het midden staan.
Voor de verse APK heb ik ook wat werkzaamheden verricht. Veer linksvoor was gebroken en heb ik vervangen, remmen achter zaten wat vast. remlichtschakelaar vervangen en 1 bandje vervangen voor een goede gebruikte (195/45/15 lastig te vinden) met 7 mm.
Ook de bougies en het luchtfilter vervangen, want ik schrok nogal hoe die eruit zagen haha.
 

90099

New member
Lid geworden
5 sep 2014
Berichten
8
In elk geval bedankt voor de hulp zover, we kunnen er weer ff mee sturen. Alleen nog even uitlijnen en winterbandjes zoeken op MP. IK moet ook nog even de olie verversen, dat had ik al willen doen. Toen ik de auto kocht stond olie op onderste peilpunt. Heb er toen 5W40 vol syntheet in gedaan tot max. Maar wil er toch graag 10W40 in hebben. Volgens mij verbruikt hij wat op die 5W40 nl. Of het komt doordat de motor toch te warm werd en daardoor olie verbruikte.
 
Laatst bewerkt:

NielsIbizaSC

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.032
Goed om te horen dat de Arosa weer goed werkt. Die van ons gaat volgende week vrijdag weer voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt en APK. Komt ie elk jaar zonder problemen door heen. De goedkoopste auto die ik ooit heb gehad is de Arosa
 
Bovenaan