[SEAT] [Cordoba 6K] 1999 Distributieriem vervangen

max

New member
Lid geworden
16 okt 2012
Berichten
349
Hoi, meeste zullen wel denken huh.. oude bak maar goed hij rijd nog steeds! Ik wil de driem gaan vervangen.
Lijkt erop dat dit echt peanuts is bij deze auto. Volgens mij hoeft er niet eens een motorsteun weg/los.

Maaaar ik heb dit ooit al eens gedaan bij de Toledo die ik toen had en kon je wiel eraf halen en plastic kap onder weg halen zodat je bij de poelie kan.
Bij deze Cordoba lijkt dat plastic vastgeschroefd te zitten en volgens mij kan je niet bij elke schroef? Hopelijk weet iemand dit misschien nog van vroeger?
Denk dat een oude ibiza hetzelfde is.. motor is ALM. Ook ben ik benieuwd hoe ik de spanner terug kan trekken van de multiriem (bij de toledo zat er een soort hefboompje op)

Online kan ik helaas niks vinden.. Daarom maar hier proberen.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.668
De spanning haal je eraf door aan die bout te draaien. Als het hetzelfde is bij onze Lupo (1999 1.4 16v AHW motor), dan is dat door die bout (die door de rol heengaat zeg maar).
 

max

New member
Lid geworden
16 okt 2012
Berichten
349
De spanning haal je eraf door aan die bout te draaien. Als het hetzelfde is bij onze Lupo (1999 1.4 16v AHW motor), dan is dat door die bout (die door de rol heengaat zeg maar).

Bedoel wel van de multiriem h?.. dus die over de poelie loopt.

Zal straks eens kijken of ik foto kan maken, misschien kan alles ook wel zonder wiel eraf te halen maar denk het niet.

Edit: zie het al inderdaad https://www.youtube.com/watch?v=rlBAeG0PuMI

Weet je dan ook dat van het plastic hoe dat zit bij jou lupo?
 
Laatst bewerkt:

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.668
Ik heb toen deze video bekeken toen we eraan begonnen, maar we liepen vast bij de krukaspoelie. Die kregen we niet los met de tools die we toen hadden.

 

max

New member
Lid geworden
16 okt 2012
Berichten
349
Oepsie zie http://www.max-tweak.nl/cordoba/wielkast.jpeg stomme aanname gedaan.. er zit maar 1 moertje op een lastige plek rest dus niet..

Nou dat losmaken van de spanner weet ik ieder geval nu, maar hoe span je hem weer? met iets spanner naar beneden duwen en vast?
Rest moet zo te zien echt heel makkelijk zijn als de poelie eraf is en wiel + plastic.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.668
Je moet hem locken met een pin, zo krijg je hem namelijk ook aangeleverd als je hem nieuw koopt.

v-belt-tensioner-55475.jpg
 

max

New member
Lid geworden
16 okt 2012
Berichten
349
Thnx, ik vond vandaag bij het opruimen op mijn pc de installatie van ElsaWin. Even nog daar gekeken en staat allemaal ook duidelijk uitgelegd =) set heb ik binnen.. Nu nog wachten op goed weer en vervangen maar.
 

max

New member
Lid geworden
16 okt 2012
Berichten
349
Vrijdag avond vervangen ging allemaal goed. Wel jammer dat ik het tandwiel van nokkenas moest verwijderen om plastic weg te halen (dan pas kan je waterpomp weghalen)
Even afwachten of hij niet lekt/gaat lekken. De vorige zat namelijk helemaal vol met kit? Heb met remmenreiniger zoveel mogelijk alles schoon gemaakt en nieuwe waterpomp geplaatst.

En de spanner vind ik maar een raar ding.. als de motor loopt zie je dat "pijltje" hele tijd schommelen waarmee je hem spant zeg maar.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.668
Hmm, moest 2x kijken voordat ik zag wat je bedoelde. Nu ben ik ook wel benieuwd of dit normaal is. Je riem lijkt verder netjes te lopen
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.954
Is dat niet gewoon de spanrol die z'n werk doet: de riem op spanning houden.
 
Bovenaan