[SEAT] [Cordoba 6K] elektrisch raammechanisme

Ebbie

New member
Lid geworden
10 aug 2011
Berichten
1
Hallo allemaal,

Ik ben Johan, nieuw op dit forum.

Ik heb een vraag over het elektrisch raammechanisme van mijn Seat Cordoba Vario '99 (oud model). Deze moet aan beide kanten (voor) vervangen worden.

Van de modellen van -en na 1999 heb ik begrepen dat er het ??n en ander aan popnagels losgeboord moet worden in de bevestigingsplaat in de deur. Is dit bij het oude model ook het geval? Zoals ik het als leek zie hoeven er slechts 3 a 4 bouten losgedraaid te worden, ruit vastmaken op de goede hoogte met ductape en het complete mechanisme eruit halen via het gat in het deurframe. Of is het toch wat lastiger?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 

Nightraider

New member
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
8
Mijn oude Ibiza (1995) heb ik ook de mechanismes moeten vervangen, doorgebrand Dat was een kwestie van 4 schroeven verdeeld over de deur los, en kwam alles los, wel even je raam van te voren los schroeven! anders stort ie naar benee ;) Klein stukje laten zakken, dan komen de boutjes die het raam klemmen voor een gat in het deurframe en kan je ze loshalen.

succes!

//edit//

excuus, niet gezien dat dit al zon oud topic was..
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.393
Tussen 2 en 4 deurs (of 3 en 5) zitten wel kleine verschillen, en soms is de bekleding net even anders afhankelijk van de uitvoering/modeljaar.

Bij mijn 2-deurs SX uit '96 was het als volgt:
- deurknopje voor vergrendeling los schroeven (eraf, omdat anders de deurbekleding er op blijf hangen)
- deurgreep los schroeven
- bekleding los halen (ik vond het makkelijker om dit incl. deurspeakers te doen)
- raam zo nodig iets laten zakken zodat je door de gaten in het staal van de deur, de klemmen los kan schroeven waar het raam in vast zit
- vervolgens is het handigste om het raam in de bovenste positie goed vast te plakken met duct tape (gewoon over de bovenrand van het portier)
- vervolgens kan je het mechanisme los halen
- stekker loshalen van de raammotor
- mechanisme er uit, en het nieuwe mechanisme erin.

Er zijn verschillende fabrikanten van raammotoren en de stekkers kunnen bij een ander merk verschillend zijn, dus misschien even de stekkers (of het merk) checken voor je het nieuwe mechanisme erin schroeft. Let wel op: door verschil in formaat van het raam zijn mechanismen van 2-deurs modellen niet uitwisselbaar met 4-deurs modellen. Je kunt wel in een 2-deurs Cordoba het mechanisme van een 3-deurs Ibiza monteren, of van een 5-deurs Ibiza in een 4/5 deurs Cordoba.

Handeling hierboven is op basis van geheugen, dus er kunnen foutjes/onvolledigheden in zitten.

:eek: Edit: zie nu dat het behoorlijk stoffig is, maar misschien heeft iemand er nog iets aan.
 
Bovenaan