Hallo,
Mijn eerste post hier, dus gelijk ook een kennismaking.
Ik heb nu al zo'n 9 jaar een fantastische Seat Cordoba SXE Vario 1.9 TDI uit 1999 die ik heb gekocht in 2003, met 75.000km op de teller.
Inmiddels heeft hij 320.000km aangetikt, en ik moet zeggen, met veel plezier! Ondanks de soms beroerde wegligging in de bochten...
Maar hij krijgt nu echt last van klachten, en ben bang dat ik hem binnenkort moet vervangen door een grotere broer (Passat waarschijnlijk).
Toch wil ik hem zolang ik kan rijdende houden, want ik ben eraan gehecht geraakt, de heerlijke dieselmotor met genoeg kracht en veel koppel.
Vaak heb ik ook te horen gekregen dat mensen dachten dat het een gechipte tdi was, maar hij is origineel 90pk.
De dingetjes die mis zijn wil ik hier opnoemen (ja, ik heb ook op die klachten gezocht op dit forum )
- De tellers leiden een eigen leven. 's ochtends als ik instap doen ze het. 's middags als ik bij mijn werk wegga doen ze het ook.
maar ga ik tijdens de rit bijvoorbeeld tanken, stap ik daarna in de auto en doen ze niks! Beide meters, de snelheidsmeter en de toerenteller liggen onder in de hoek
terwijl de toerenteller ligt te "trillen". Kan het niet anders omschrijven.
Kan zijn dat dit door een slechte connector achter het dashboard komt, geen idee, moet ik nog testen.
- Wat ik enorm mis, mijn centrale vergrendeling doet niks meer!!! Nee, ik heb geen infrarood sensor in de spiegel, ik heb het radiografische systeem.
Kennelijk is de zender in de auto kapot, want de lampjes doen het wel op de sleutel, en als ik de "inregel-sequentie" afloop dan reageert alles, tot het laatste punt waarbij de deuren dicht en open gaan om aan te geven dat het gelukt is. Dat doet hij dus niet.
Maar waar die zender in de auto zit??? ik heb geen idee nog.. kon het zo 1 2 3 ook niet op google vinden.
- Mijn ruitenwissers waren ook bezeten!! gingen zomaar links omhoog in de hoek staan als nulpunt!! Bleek de moer op de ruitenwissermotor te zijn. Vastgedraaid met wat locktite, voila verholpen.
Maar toch gaan ze soms ineens spontaan aan. zonder reden, en meestal in een bocht. idem met mijn binnenverlichting.
De achterwisser staat al een hele tijd recht omhoog tegen de achterruit, en ik hoor de motor tikken maar njene beweging.
Hij zit ook niet los, want kan hem bijna niet bewegen. moet ik nog even naar kijken.
- Verlichting van het dashboard, en verlichting van de kachel knoppen doet niks meer. zijn bij de kachel al 4x nieuwe lampjes in gekomen die het dan misschien een maandje uithouden. Zit zelf aan een iets te hoog voltage te denken, dus misschien de regelaar van de dynamo vervangen.
- Stuurbekrachtiging gaat bij stationair heel schokkerig en slaat soms uit bij het met-gas-los nemen van een bocht. lijkt dan net of het stuurslot erop slaat hehehe blijft spannend in mijn auto!
Maar ik heb op het werk een nieuwe multiriem, en een nieuwe riem voor de stuurbekrachtigingspomp (wat een woord!) liggen. Hopelijk is dat dan verleden tijd.
Dat was het eerst wel even.
Ik ben zelf allround monteur op schepen, dus ietsje handig.
Misschien heeft 1 van de kenners ervaring met 1 van mijn bovenstaande problemen?
Bij voorbaat dank!
Mijn eerste post hier, dus gelijk ook een kennismaking.
Ik heb nu al zo'n 9 jaar een fantastische Seat Cordoba SXE Vario 1.9 TDI uit 1999 die ik heb gekocht in 2003, met 75.000km op de teller.
Inmiddels heeft hij 320.000km aangetikt, en ik moet zeggen, met veel plezier! Ondanks de soms beroerde wegligging in de bochten...
Maar hij krijgt nu echt last van klachten, en ben bang dat ik hem binnenkort moet vervangen door een grotere broer (Passat waarschijnlijk).
Toch wil ik hem zolang ik kan rijdende houden, want ik ben eraan gehecht geraakt, de heerlijke dieselmotor met genoeg kracht en veel koppel.
Vaak heb ik ook te horen gekregen dat mensen dachten dat het een gechipte tdi was, maar hij is origineel 90pk.
De dingetjes die mis zijn wil ik hier opnoemen (ja, ik heb ook op die klachten gezocht op dit forum )
- De tellers leiden een eigen leven. 's ochtends als ik instap doen ze het. 's middags als ik bij mijn werk wegga doen ze het ook.
maar ga ik tijdens de rit bijvoorbeeld tanken, stap ik daarna in de auto en doen ze niks! Beide meters, de snelheidsmeter en de toerenteller liggen onder in de hoek
terwijl de toerenteller ligt te "trillen". Kan het niet anders omschrijven.
Kan zijn dat dit door een slechte connector achter het dashboard komt, geen idee, moet ik nog testen.
- Wat ik enorm mis, mijn centrale vergrendeling doet niks meer!!! Nee, ik heb geen infrarood sensor in de spiegel, ik heb het radiografische systeem.
Kennelijk is de zender in de auto kapot, want de lampjes doen het wel op de sleutel, en als ik de "inregel-sequentie" afloop dan reageert alles, tot het laatste punt waarbij de deuren dicht en open gaan om aan te geven dat het gelukt is. Dat doet hij dus niet.
Maar waar die zender in de auto zit??? ik heb geen idee nog.. kon het zo 1 2 3 ook niet op google vinden.
- Mijn ruitenwissers waren ook bezeten!! gingen zomaar links omhoog in de hoek staan als nulpunt!! Bleek de moer op de ruitenwissermotor te zijn. Vastgedraaid met wat locktite, voila verholpen.
Maar toch gaan ze soms ineens spontaan aan. zonder reden, en meestal in een bocht. idem met mijn binnenverlichting.
De achterwisser staat al een hele tijd recht omhoog tegen de achterruit, en ik hoor de motor tikken maar njene beweging.
Hij zit ook niet los, want kan hem bijna niet bewegen. moet ik nog even naar kijken.
- Verlichting van het dashboard, en verlichting van de kachel knoppen doet niks meer. zijn bij de kachel al 4x nieuwe lampjes in gekomen die het dan misschien een maandje uithouden. Zit zelf aan een iets te hoog voltage te denken, dus misschien de regelaar van de dynamo vervangen.
- Stuurbekrachtiging gaat bij stationair heel schokkerig en slaat soms uit bij het met-gas-los nemen van een bocht. lijkt dan net of het stuurslot erop slaat hehehe blijft spannend in mijn auto!
Maar ik heb op het werk een nieuwe multiriem, en een nieuwe riem voor de stuurbekrachtigingspomp (wat een woord!) liggen. Hopelijk is dat dan verleden tijd.
Dat was het eerst wel even.
Ik ben zelf allround monteur op schepen, dus ietsje handig.
Misschien heeft 1 van de kenners ervaring met 1 van mijn bovenstaande problemen?
Bij voorbaat dank!