[SEAT] [Cordoba 6K1] Valse lucht

Narcosyn

New member
Lid geworden
13 nov 2011
Berichten
27
Hallo mensen,
Ik heb het idee dat mijn cordoba (AFT) ergens valse lucht vandaan haalt. De auto schokt in lage toeren bij constant gas, en 1 ? 2 keer bij gasgeven en loslaten. Ook is bij de 4-gas meting de labda te hoog (~1.18 ).

Nou ga ik binnenkort op zoek naar waar hij dan precies valse lucht zou trekken (met remreiniger), dus in eerste instantie richten op het gasklephuis. Maar nou is mijn vraag, waar zou het nog meer vandaan kunnen komen, waar zitten alle vacuumleidingen?
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.393
Valse lucht, kan zowel in het inlaattraject (tussen LMM en inlaatkleppen van het blok) als in het uitlaattraject (voor de laatste sonde) zitten. Dit zorgt ervoor dat ie de verkeerde hoeveelheid brandstof inspuit. Andere mogelijkheid die bij een AFT niet veel voorkomt: probleem met bobine of stroomverdeler. (problemen met bobine zijn vooral met de motoren met 1 bobine per cilinder, 1 bobine voor het hele blok geeft over het algemeen weinig problemen.
 

Narcosyn

New member
Lid geworden
13 nov 2011
Berichten
27
Oke, denk dat het ook heel goed via het uitlaatspruitstuk kan komen, zit namelijk een kleine tik ik, alsof hij niet goed vastzit.
Kijk nu even naar de foto's die je gestuurd hebt (bedankt!), en ik zie dat dit blok compleet anders is als wat ik erin heb liggen.
Maar voor de rest komt 't allemaal redelijk overeen.

Maargoed, morgen maar even aan de slag met remreiniger!
 
Laatst bewerkt:

Narcosyn

New member
Lid geworden
13 nov 2011
Berichten
27
Oke, ik ben er dus achter dat er in ieder geval GEEN AFT in ligt, staat wel op de papieren, maar 't lijkt meer op een 1F of iets dergelijks, het is in ieder geval een VW blok.
't verhaal wordt vreemder en vreemder...
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.393
@Narcosyn: je hebt wel de witte tellerplaten, en oliedrukmeter en Voltmeter net voor de versnellingspook? (typerend voor o.a. SX en cupra uitvoering).
Een 1F blok is bij mijn weten gelijk aan AFT, maar zonder variabele venturi (die er dus boven op is gebouwd) en levert dus maar 75pk i.p.v. 100 pk, en ook het programma in de ECU zal verschillend zijn. Of de versnellingsbak verschillend is, durf ik niet te zeggen.

Als je de andere kenmerken van de SX wel hebt, lijkt het erop alsof ze het blok vervangen hebben door het 1,6 - 75pk blok. Of dat onwetendheid, of een goedkope oplossing is geweest durf ik niet te zeggen, als je wat foto's plaatst van jouw auto, kan ik zien of ie wel de andere SX-kenmerken heeft.

(je kunt je auto voorstellen in http://www.seat-online.nl/forumdisplay.php?109-SEAT-Showroom)
 

Narcosyn

New member
Lid geworden
13 nov 2011
Berichten
27
Ja ik zal binnenkort even wat foto's maken (en plaatsen) als het weer wat meezit.
Witte tellerplaten heb ik wel, maar geen volt/oliedruk meters.

Dit is het soort blok wat er bij mij in ligt, tenminste, zo ziet het er uit:
Volkswagen_Vento_1%252C8_ADZ_engine.jpg


't is maar vreemd, want op het kenteken ed. staat wel AFT, dus het zal wel eens opgebouwt zijn, dat verklaart ook een hoop andere dingen die ik tegen ben gekomen.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.393
Slang vanuit je luchtfilter loopt anders en de gasklep is anders, en ook de variabele venturi ontbreekt inderdaad. Voordeel is dat je normaal bij je bougies kunt komen, bij een AFT is dat een klus waar ook de garage een hekel aan heeft. (slecht bereikbaar, sleutelen op gevoel).

Wat voor koplampen heb je? H4(duplolamp), of dubbel H1 (dus afzonderlijk deel voor dimlicht en grootlicht pal naast de grill). Origineel heeft een SX dubbel H1. (kun je misschien uithalen of er een ander blok in zit door aanrijding, of dat er alleen problemen waren met het blok, en het daarom vervangen is).
 

Narcosyn

New member
Lid geworden
13 nov 2011
Berichten
27
Hmmm, dat weet ik zo niet, groot licht doet het nog niet (draden zijn verknipt), stadslicht brandt niet (in plaats daarvan brandt het linker dimlicht), al met al moet ik die binnenkort even loshalen.
Ik denk dubbel H1, aangezien de lamp in 1 delen gesplitst is.
Zal morgen even een bult foto's maken van het hele zooitje.
Heb wel een paar foto's, zal die hier wel even plaatsen eerst.
seat-cordoba-16i-sx-2247629-1.jpg

seat-cordoba-16i-sx-2247629-2.jpg

seat-cordoba-16i-sx-2247629-3.jpg

seat-cordoba-16i-sx-2247629-4.jpg

seat-cordoba-16i-sx-2247629-5.jpg

seat-cordoba-16i-sx-2247629-6.jpg
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.393
Er zijn teveel SX kenmerken, dit is echt een originele SX:
- SX-velgen
- SX stoelen en deurbekleding, incl naast de achterbank
- SX-mistlampen
- dakantenne
- Skirts
- voor- en achterbumper
- buitenspiegels? (inklapbare deel moet in de kleur gespoten zijn, maar bij zwart moeilijk zichtbaar op de foto)
- 2e airbag
- verstelbaar stuur
- elektrische spiegels
- elektrische ramen

Het lijkt alsof het deel waar bij mij de meters en cassettehouders (origineel) zaten, bij jouw auto vervangen is door een basisexemplaar, ook de pookknop lijkt niet de originele, handrem kan ik niet goed zien of dit de origineel met leer beklede versie is. Verder zijn de rookkleurige achterlichten niet origineel en de zijknipperlichten horen oranje te zijn. Op het gezicht is ook de handel voor de ruitenwisser/boordcomputer vervangen door een exemplaar uit een Golf ofzo. Plaatjes van mijn oude Cordoba:
24vogh1.jpg

33u8xh0.jpg
 

Narcosyn

New member
Lid geworden
13 nov 2011
Berichten
27
De achterlichten zijn wel orgineel, maar met lichtdoorlatende verf gespoten (heb ik onderhand al vervangen door originelen, ze lieten te weinig licht door), de handrem is inderdaad leer, maar is dat is flink versleten.
Ik twijfel er ook niet over dat het een SX is, alleen het blok is een beetje vreemd.
Ben al op zoek geweest naar wat markeringen, het enige wat ik kon vinden is '0261033730' op de cilinderkop (wat volgens mij van een golf is, na wat ge-google), en op het blok zelf staat bij de 3e bougie de motorcode zelf volgens mij, maar daar is erg moeilijk bij te komen, en is flink smerig, zal het morgen eens proberen te ontcijferen, maar van wat ik er van heb gezien staat er iets van 25L ofzo, maar dat lijkt me sterk want dat is geen motorcode...morgen maar eens schoonmaken en proberen te ontcijferen.

Op de luchtinlaat staat duidelijk VW, dus misschien is het toch een blok uit een een golf...getver...
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.393
Golf is ie misschien ook in geleverd, maar zeker in de Polo (Polo classic, dus de sedan, is technisch gelijk).
Ik heb eigenlijk nog nooit de motorcode op een blok zien staan, wel merk, cilinderinhoud, aantal kleppen e.d. en het motornummer (dus eigenlijk het chassisnr. maar dan voor het motorblok).
 

Teije

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
25 nov 2010
Berichten
1.347
motorcode staat op de type-sticker, soms zit deze in de kofferbak onder de bekleding maar soms ook "gewoon" onder de motorkap.

volgens autoweek-kentekencheck (http://www.autoweek.nl/kentekencheck.php heb je een zgn AFT blok (zie onderstaande afbeelding) maar als ik jou foto zie zit er een ander blok in.
001548911-big.jpg
 

Narcosyn

New member
Lid geworden
13 nov 2011
Berichten
27
Ja dat klopt, blok is geen AFT. Waarschijnlijk een golf 3 blok, AAM of ABS (1.8 mono).
 

Simon4all

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
12 apr 2011
Berichten
9.839
ff tussendoor, als er op je kentekenbewijs AFT staat, krijg je dan geen gezeur mochten ze het ooit bij een controle ofzo controleren?
 

Narcosyn

New member
Lid geworden
13 nov 2011
Berichten
27
Geen idee, zal morgen even met de RDW bellen, ik denk dat het wel meevalt, omdat het vermogen niet zo veel scheelt.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.393
@Teije: ik heb Narcosyn al foto's gemaild van mijn oude SX (met AFT-blok), daardoor is ie erachter gekomen dat ie geen AFT blok heeft. Opvallend verschil is dat de olievuldop ook aan de andere kant zit bij het blok van Narcosyn. Hij opperde zelf al dat het een 1F blok was, en ik heb het gevoel dat dat klopt. 1F is ??k een 1.6 blok met 8 kleppen, maar zonder variabele luchtinlaat, en met slechts 75 pk i.p.v. 100 pk, en bovendien een blok uit dezelfde periode dat volop is geleverd in Ibiza/Cordoba.

Plaatje van een opengehaald 1F-blok:
DSCF1787.jpg


@Simon: als het alletwee 1.6 blokken zijn, ziet alleen een kenner het verschil, politie zal dit normaal gesproken niet opvallen.
 
Laatst bewerkt:

Narcosyn

New member
Lid geworden
13 nov 2011
Berichten
27
Vanmiddag ben ik even bij de garage langs geweest (de monteur daar kende de auto toevallig van de vorige eigenaar), en zij dat het waarschijnlijk een Golf MK3 AAM of ABS 1.8L is.
Maargoed, heb nergens een code of iets dergelijks op het blok kunnen vinden, en aangezien al die blokken er praktisch hetzelfde uitzien is het moeilijk te zeggen.
 
Bovenaan