[SEAT] [Cordoba 6K2] AEE vs. AFT/AKS

Sebasseat

New member
Lid geworden
15 mei 2012
Berichten
22
Hallo mensen,

Ik ben zoek naar een leuk filter setje voor mijn Cordoba met AEE motor. Nu vraag ik me alleen af hoe het nou zit met het AEE blok tegenover het AFT blok. Het AFT blok heeft 25 PK meer, maar waarom? Het blok is ietwat anders door de boring en compressie maar dit kan toch nooit 25 Pk verschil zijn? En bovendien lees ik ook weer dat de 55kw 1.6 een SPI is i.p.v. van een MPI. Dus wat is het nou? En zijn er geen leuke Green of K&N setjes?


Groetjes
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.408
AFT blok heeft 100 pk, en moet je vergelijken met het 1F blok (ook 1.6 8klepper maar slechts 75 pk).
Verschil tussen AFT en 1F zit in de variabele venturi in de AFT luchtinlaat, daarnaast zul de ECU software natuurlijk anders zijn. Ik denk dat jouw 6K2 weer schonere emissiecijfers heeft dan de AFT, die volgens mij alleen in de 6K1 is geleverd.
 

Sebasseat

New member
Lid geworden
15 mei 2012
Berichten
22
Ok, duidelijk. Dus het zit hem in het gasklephuis/carb? Kan ik daar geen andere van halen dan? 1 van het AFT blok, past dat een beetje kwa slangetjes?
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.408
Volgens mij heeft Seat rond 1991 de laatste auto met carburateur gemaakt. :mrgreen:
Het verschil zit niet in het gasklephuis maar tussen gasklephuis en inlaatspruitstuk. Ook de ECU zal anders geprogrammeerd zijn (veel uitgebreider programma bij AFT omdat ook de venturi aangestuurd moet worden) en het is de vraag of een AEE zoveel op een 1F/AFT blok lijkt.

Als je ook de ECU van een AFT pakt (kostbare zaak) is het de vraag of het ook gaat werken: de 6K2 heeft meer electronica dan de 6K1 (waar de AFT in thuis hoort). Overigens je kunt doen wat je wil met dit blok, maar als je geen dure modificaties aan de hardware doet, ga nooit echt meer vermogen scoren (tenzij je 1 of 2 pk extra wel echt meer vermogen noemt).
 
Bovenaan