[Seat] [Cordoba 6K2] luchtmassa meter defect?

quadran

New member
Lid geworden
30 aug 2010
Berichten
26
Sinds enige dagen merk ik dat er iets verkeerd is aan de motor van de wagen (Seat Cordoba Vario 1.9Tdi 90pk Bj. 2000).

Laatse nam ik autosnelweg en toen ik eens door wilde trekken, kreeg ik een spons-gevoel in het paspedaal. Zo rond de 135 ? 140 km/h begon dat. Zelfs plankgas duwen merkte ik bijna niet, geen versnelling meer. Als ik dan ergens kan stoppen en de motor herstarten dan heb ik terug kracht. Toch in 1e, 2de, 3de en 4de versnelling.

Dacht dat ik daar vroeger al eens iets over gelezen had.

Mijn vraag nu is of ik gemakkelijk kan uitzoeken of er iets verkeerd is met die luchtmassa-meter.
 

Cruiser

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
249
Dat is noodloop. Om te kijken waar het fout gaat kun je een rijdende log laten maken door iemand met VAGCOM of VCDS (nieuwere versie).

Een luchtmassameter mag over het algemeen geen noodloop veroorzaken. Vaker is de N75 de oorzaak of de variabele schoepen in de turbo die vast kunnen zitten. Echter heeft een 90 pk geen variabele schoepen (=waste gate turbo). Ook nog even je wastegate aansluiting checken.
 

quadran

New member
Lid geworden
30 aug 2010
Berichten
26
Deze avond terug voor gehad maar bij een iets lagere snelheid, zo'n 110km/h. Was nog aan het optrekken in 5de versnelling, maar pedaal schoot plots terug door. In iedere versnelling is de "turbo" precies uitgeschakeld. E?nmaal de motor terug herstart is is alles terug normaal.

Zal eerst eens de kabels onderzoeken. Kan de luchtmassa meter elektrisch uitgemeten worden op goede werking?
 

witalik

Member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
805
je kan ook om de luchtmassa meter te checken de stekker ervan los maken toch ? om te kijken of deze problemen geeft ?
 

quadran

New member
Lid geworden
30 aug 2010
Berichten
26
je kan ook om de luchtmassa meter te checken de stekker ervan los maken toch ? om te kijken of deze problemen geeft ?

Ja maar dan gaat hij in noodwerking toch? Heb al gelezen over LMM's die vuil waren en na een voorzichtige spoeling met cleaner terug beter waren.
Moet je dan enkel het deel met bi-metaal uithalen en kuisen of de volledige LMM met doos erbij?
 

VeeX

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
23 aug 2010
Berichten
2.563
Je luchtmassameter schoonmaken? Dan weet je in ieder geval zeker dat 'ie daarna kapot is en vervangen moet worden :p
 

Cruiser

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
249
Ik zou het niet bij de LMM zoeken... Laat hem eerst eens rijdend loggen (zie je meteen de LMM waardes (goed of niet goed). Ik denk zelf dat de turbodruk te hoog oploopt waardoor die in noodloop gaat.
 

quadran

New member
Lid geworden
30 aug 2010
Berichten
26
Deze avond nog eens getest tijdens het naar huis rijden van het werk. Optrekken tot in 5de en tot aan een snelheid van 140 km/h, als ik dan nog verder druk dan gaat hij terug in "noodloop". Kon in de lagere versnellingen goed doortrekken tot 4000 rpm en meer.

Dat van de LMM uitkuisen heb ik van het forum gehaald, blijkbaar doen er een paar mensen dat, weliswaar op een veilige afstand de cleaner erop spuiten.

Eerstdaags eens binnenspringen bij garage.
 

quadran

New member
Lid geworden
30 aug 2010
Berichten
26
Vandaag naar garage geweest en een rijdende test met pc. Probleem zit hem aan de turbo. Normaal mag hij maar een aantal bar (of millibar) maken zo'n 2300 of zoiets? Maar ging daar dus vlotjes over met als resultaat dat hij na een tijdje met een te hoge turbodruk in noodloop gaat. Eenmaal de motor afgezet is probleem weg. Oplossing bestaat zou kunnen zijn een elektroventiel die de turbo aanstuurt....? Bevindt zich vlak onder de voorruit boven de motor, hoor daar soms een opvallend getik als het stil is ('s morgens vroeg of 's avonds laat). Anders kan het ook nog het "potje" zijn van de turbo...? Vragen om hem eens binnen te brengen zodat ze bij koude motor eens kunnen kijken waar het juist fout gaat. De leidingen zien er nog goed uit die naar de elektroventiel lopen.
Wordt vervolgd....
 

quadran

New member
Lid geworden
30 aug 2010
Berichten
26
Juist terug van garage, vandaag gekeken naar de leidingen. Er zat maar 1 leiding los maar bij rijdende test geen beterschap. Dan maar kijken of het beter gaat met een nieuwe eleketrische klep, maar die moest natuurlijk eerst nog besteld worden. Morgen wel al binnen en direkt plaatsen en dan terug testen. Hoop dat het dan gedaan is anders zouden het grotere kosten kunnen worden...?
 

quadran

New member
Lid geworden
30 aug 2010
Berichten
26
Vrijdag hebben ze dan de klep vervangen en nu is alles voorlopig weer in orde! :)
 
Bovenaan