[SEAT] [Cordoba 6K2] onderstel van een 6K1 monteren op een 6K2

Teije

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
25 nov 2010
Berichten
1.347
Hallo mensen,

dit is mijn eerste post dus ik zal me ff voorstellen. ik ben teije kom uit Urerterp (friesland) en rij sinds korteen seat cordoba (6k2 cordoba sport 1.9tdi uit 2000 )
nu heb ik een vraag met betrekking van de ophanging en de (veren/dempers ) tussen de seat cordoba 6k en 6k2 ik heb namelijk nog de beschikking over een schroefset van een cordoba 1995 (6k 1.9td) kan ik deze schroefset gebruiken op de cordo 6k2, ?

het lijkt namelijk dat ze wel een behoorlijke facelift (vooral het interieur)hebben gehad in die wissling tussen 6k & 6k2 . De lijnen lijken het zelfde dus ik denk misschien onderstel ook wel.

graag hoor ik iets van jullie expertise :)
 

Teije

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
25 nov 2010
Berichten
1.347
conzito bedankt voor je snelle reactie

dat er veel uitwisselbaar is weet ik :D ik heb/had dus een cordo95 waarvan ik de voor-naaf+ remschijf heb vervangen door die van een golf 3 want ik had een wielbout gat dol(kapot)gedraait. maar aangezien de nieuwe cordo er toch wel anders uitziet en ook de bestellingen (bijv http://www.streetperformance.nl/index.php?item=&action=page&group_id=20000240&lang=NL )van de schroefsets gescheiden van is van type 8/93-6/99 en 7/99-2002 waarbij de prijzen zelfs verschillend zijn .
 

ConZito

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
21 aug 2010
Berichten
1.171
Vind ik vreemd, als je bijvoorbeeld kijkt bij KW bijvoorbeeld, dan hebben ze gewoon een set voor al die auto's. Ik zal nog eens zoeken voor je.
 

Johnny

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
396
Het zijn 2 verschillende sets. Net als bij de Polo 6N en 6N/2
 

ConZito

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
21 aug 2010
Berichten
1.171
Het zijn 2 verschillende sets. Net als bij de Polo 6N en 6N/2

Waarom dan? Want ik heb wel eens met de orginele dempers van die modellen in m'n tengels gestaan en die zijn identiek wat ook de artikelnummers bevestigde. Zou het niet gewoon het verschil van veerschotel zijn, dat was bij de eerste modellen Golf 3 namelijk identiek aan dat van de Golf 2, dat is naderhand "groter" geworden.
 

Johnny

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
396
Het is inderdaad ook een verschil met de veerschotels. De bovenste veerschotel van een 6N set past niet in de topmount van een 6N/2
 

ConZito

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
21 aug 2010
Berichten
1.171
Het is inderdaad ook een verschil met de veerschotels. De bovenste veerschotel van een 6N set past niet in de topmount van een 6N/2

Hm, dan mag KW hun boekje wel eens aanpassen :p

Maar als je dus de schotels en alles nog hebt van die 6K, zou het weer wel een heel eind goed moeten gaan en dat is allicht een stuk goedkoper dan een nieuwe schroefset. Even naar de sloop en hoppa :+
 

Johnny

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
396
Verschil in prijs is inderdaad een € 40,- Maar de 6K2 of 6N2 zal ook qua gewicht zwaarder zijn als zijn voorganger,en hierbij zitten dus ook andere "zwaardere" schokdempers.
 

ConZito

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
21 aug 2010
Berichten
1.171
Verschil in prijs is inderdaad een € 40,- Maar de 6K2 of 6N2 zal ook qua gewicht zwaarder zijn als zijn voorganger,en hierbij zitten dus ook andere "zwaardere" schokdempers.

Zit inderdaad iets van 50kg tussen, maar dat zou met een schroefset niet echt een issue moeten zijn. Bedoel ze leveren voor een model een schroefset en elke motorisering is dan "allowed". Als je de kennis en het gereedschap hebt om het zelf te doen zou ik het gewoon proberen als je die set toch hebt liggen, paar andere schotels van de sloop. Heb je dat allemaal niet, eieren voor je geld kiezen en voor zekerheid gaan.
 

Johnny

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
396
Zit inderdaad iets van 50kg tussen, maar dat zou met een schroefset niet echt een issue moeten zijn. Bedoel ze leveren voor een model een schroefset en elke motorisering is dan "allowed". Als je de kennis en het gereedschap hebt om het zelf te doen zou ik het gewoon proberen als je die set toch hebt liggen, paar andere schotels van de sloop. Heb je dat allemaal niet, eieren voor je geld kiezen en voor zekerheid gaan.

X2
 

Teije

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
25 nov 2010
Berichten
1.347
jip ik ga het proberen......de andere set hebben we erook zelf onder gesleutelt. en ik doe het bij mijn ouders in hun oude kippehok en bij hun vandaan ken ik de autosloop zien liggen dus dat komt goed.

thnks voor de reacties
 

ConZito

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
21 aug 2010
Berichten
1.171
Succes en we willen foto's zien natuurlijk ;)
 

Teije

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
25 nov 2010
Berichten
1.347
ok zo snel geen site ververst dus vandaar de waarschuwing....\ en ja vw en seat is toch wel gelinkt . .zie alleen al de onderdelen waar we het over hadden. zo draaide de 95 cordo diesel ondertussen met een 1.8 benz dynamo uit een golf3
 

Teije

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
25 nov 2010
Berichten
1.347
wel grappig de fotos van ,VOOR de tijd
 

Teije

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
25 nov 2010
Berichten
1.347
tis alweer een tijdje terug maar ik wou toch nog ff melden dat het enigzins gelukt is en welke problemen ik ben tegen gekomen, ik had idd niet (meer) alle benodigde materialen.;)

allereerst exacte omschrijving..
mn oude cordo 6k1 '95 met schroefset van 1,5jr oud die te koop stond (mt dikke 493.000km) koelwater lekkage/roest-op-verschillende plekken/remproblmn/en de druppel was de startmotor die begon te haperen
ik heb al een 6k2 '00 gekocht en probeerde mn ouwe cordo te verkopen...dit liep toch niet zo lekker als ged8 dus eerst maar ff de 6k1 uitkleden dus TOEN rees het idee veren/demper set omzetten, anders had ik die toch redelijk snel afg€schr€v€n:F .

HIER topic gestart, en dus maar aan de slag in de kou :'( en ja hoor toch wat problem ivm met verschillen in toplagering.

de 6k1 origineel heeft tussen veer en toplager in de vorm van een bolhoedje* een veerschotel. op de (brede) rand komt de veer en de smallere (top) steunt op het draaiende deel van het toplager . en dit geheel zit vastgeklemt met een schotel, chassis ertussen.

6k2 origineel heeft daarintegen een klein verschil nml. de veer valt "direct op toplager(draaiend deel) en dat geheel zet je vast dmv 3 bouten van boven door chassis in het toplager .

nu was het geval dat 0,5 jr terug de oud ijzer ,zoals oude schokbrekers en toebehoren naar het schroot is gegaan en ik dus de bolhoedjes* kwijt en die had ik nodig om de originele 6k2 veren te laten matchen met de toplagers van de 6k1.
andersom had ik het probleem niet omdat de schroefset een conische veerschotel (ipv bolhoedje) heeft die zowel op 6k1 als 6k2 toplager "past".

al met al gezeur om de ouwe cordo dus weer "sturende" te krijgen. (ivm verkoop)want op dat moment (ong jaarwisseling) stond de 6k2 op de poten met de veren tegen een t chassis aan. voor achteruit geen enkel probleem ....beetje sturen viel ooknog wel mee...maar ik denk dat rotondes niet leukwaren :mrgreen:.KRAAKPIEP.. daarna onverwacht redelijk snel kunnen verkopen aan (2personen)iemand die alleen belang bij t blok had en de ander ging it om de rest. oftewel ze hebben em ZO meegenomen..dus niet op trailer, ze wisten ervan dus eigen probleem.

zo toch even dit topic afgesloten met de/een oplossing. (vind ik wel zo netjes)
bedankt voor het meedenken etc.

fotos komen mss als de tijd(en de cordo) beter is O-)
 
Bovenaan