[SEAT] [Cordoba 6K2] Slot bestuurderskant werkt niet.

HanM

New member
Lid geworden
2 jul 2011
Berichten
7
Hoi iedereen,

Ik gebruik seat-online altijd als data forum (lekker veel threats en veel informatie:) ) Maar kom er ditmaal echt niet uit.

Sinds gisteren zit mijn sleutel elke keer vast in de deur van de bestuurderskant. De transmitter in mijn sleutel (draadloos) is al jaren kapot, dus ik gebruik altijd gewoon de sleutel.
Wanneer ik nu dus de sleutel in het slot steek en opendraai draait de sleutel een klein stukje, het voelde alsof het mechanisme hem tegenhield. Hierna krijg ik de sleutel ook niet meer terug uit het slot. (auto staat nu dus buiten met de sleutel in het portier) Nu dus maar via de achterbak erin gekropen, nu blijkt dat de CV intern ook niet meer te bedienen is. Enige oplossing was aan het pinnetje trekken. Nu ging de deur van zijn slot af en heb ik met veel wieberen de sleutel eruit gekregen.

Als ik de sleutel er nu insteek kan ik hem met mazzel bedienen, maar dan zit de sleutel er weer vast in. De CV geeft in dit hele verhaal geen kick meer, doet helemaal niks.

Reeds gedaan : olie gespoten in slot :resultaat niks
zekeringen gecontroleerd, naar mijn inziens allemaal nog heel
Accu is nog vol, net nog gewoon een ritje naar de bouwmarkt gemaakt.

Heeft iemand dit ooit eerder mee gemaakt? wat ik me nu afvraag is is of vastzitten van de sleutel een gevolg is van een defecte CV . Of is de CV kapot gegaan door een fout in het slot (oftewel, wat is er kapot?)
(Auto is een seat cordoba vario uit 2001 1.4 16v 6k2)

Voor de gene die meedenken, alvast ontzettend bedankt.

Mvg Han
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.408
Voorstellen in het daarvoor bestemde forumdeel mag, dat moet je als frequente lezer toch weten?

Ik gok dat er een palletje in portierslot mechanisme is afgebroken, dat komt in elk geval bij de 6K1 af en toe voor, dus ik gok ook bij de 6K2. Is een kwestie van deurbekleding los, checken en nieuw palletje bestellen (waarschijnlijk is ie bij jou nog niet helemaal door, maar alleen verbogen, omdat ie soms nog functioneert). Heeft de 6K2 ook aan de passagierszijde geen sleutelgat meer?
 

HanM

New member
Lid geworden
2 jul 2011
Berichten
7
Was net weer een beetje verder aan het kijken, beetje otteren, beetje wiebelen. En toen ineens hoorde ik stukjes in mijn deurtje vallen.
En inderdaad, een messing kleurig palletje / asje is kapot. En doordat de deur schakelaar in een halve stand was blijven staan deed de CV het dus ook niet. Nu dus een auto zonder slot :( Hopen dat er morgen iets open is, en dan dat dingetje maar ergens zien te bestellen. Nu vraag ik mij alleen nog af tot in hoeverre ik nu dingetjes moet vervangen.
Bijgevoegd een foto'tje van de onderdeeltjes, kan iemand mij bevestigen of dit alle onderdelen zijn?

imag0475x.jpg

imag0473q.jpg

(foto komt eraan)
Groeten Han
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.408
Palletje links boven op je foto is destijds bij mijn 6K1 gebroken (en vervangen), daarna zeker nog een jaar of 5 (= ca. 70k km) mee gereden zonder enig probleem.

fdar6t.jpg
 
Laatst bewerkt:

HanM

New member
Lid geworden
2 jul 2011
Berichten
7
sohh, die is ook lekker afgebroken.
Heb je toen ook het hele slot uit elkaar gehad? Weet eerlijk gezegd niet hoe hij nu terug in elkaar moet. Iemand enige tips?
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.408
Ik heb het destijd door de garage op laten knappen, maar vond later dit deel nog onder in het portier. De garage er ook op aangesproken dat ze slordig gewerkt hadden, zo stuk metaal wat onder in je portier ligt te rammelen kan zoveel schade maken, dat je er lelijke roestplekken aan overhoudt. De reden dat ik was gaan zoeken, was dat ik het tijdens het rijden soms hoorde rammelen onder in de deur.

Later wel de hele deur open gehad om een raammechanisme te vervangen, maar deurslot is toen gewoon blijven zitten en ook niet echt op gelet.
 

Simon4all

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
12 apr 2011
Berichten
9.839
Cordoba heeft g??n slot aan de passagierszijde :) Mijne niet in ieder geval...
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.408
De 6K1, en alle oudere Seats hebben wel links ?n rechts een sleutelgat, ?n bovendien werkt de cv ook op beide zijden (dus sleutel in bijrijdersdeur, kun je ook alle deuren, achterklep en benzineklepje sluiten met cv, tenminste de exemplaren die cv hebben).

Overigens Simon, ik zou dat maar niet verder vermelden, straks is ie weg:
Cordoba heeft g??n slot aan de passagierszijde Mijne niet in ieder geval...
Slot aan bestuurderszijde heeft dan ook niet veel nut. :+
 

Simon4all

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
12 apr 2011
Berichten
9.839
Ik verwachtte al zoiets Gert... Er zit wel een slot in :+ Maar geen sleutelgat, alleen bedienbaar via CV dus :p Enne, in de 6K2 kan je ook met het sleutelgat aan de bestuurderszijde de CV bedienen, als je hem opendoet met sleutel, gaat de rest ook mee... :)
 

Teije

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
25 nov 2010
Berichten
1.347
mijn cordo 6k2 (2000) heeft WEL een "sleutel slot" aan de bijrijderskant.
Die stuurt ook de CV aan.

Ik weet wel dat er mensen zijn die het ombouwen zodat je geen "sleutelsloten"meer hebt..(ivm looks)
 

Simon4all

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
12 apr 2011
Berichten
9.839
Komt dat misschien niet, omdat jij een 3 deurs heb? Of eigenlijk een 2 deurs.. :p
 

Teije

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
25 nov 2010
Berichten
1.347
Dat wel idd .(2 deurs uitv.)
maar jij ken je 8erste toch ook niet met sleutel openen?
RaaR,,,,,maar mss waar
 

Simon4all

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
12 apr 2011
Berichten
9.839
Dat wel idd .(2 deurs uitv.)
maar jij ken je 8erste toch ook niet met sleutel openen?
RaaR,,,,,maar mss waar

Nee, ik heb maar 1 deur die ik met de sleutel open kan draaien.. En dat is de bestuurdersdeur...

Enne, dat van die 2 deurs uitvoering, is ook het enige wat ik mij kan bedenken als verklaring... Al snap ik het nut er ook niet van.. :p
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.408
Al bij de allereerste Ibiza (1984) kon je bij een exemplaar met cv, aan beide kanten de cv bedienen. Voordeel was, dat men in de fabriek niet hoefde te kijken of een auto links- of rechtsgestuurd was, en gewoon overal precies dezelfde constructie kan toepassen voor de sloten en cv. Overigens was Seat hier in de 80-er/90-er jaren vrij uniek in.

Ik denk dat het niets te maken heeft met 2-deurs of 4-deurs, maar vermoed dat bij jouw auto een modificatie is uitgevoerd Simon.
 

Simon4all

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
12 apr 2011
Berichten
9.839
Al bij de allereerste Ibiza (1984) kon je bij een exemplaar met cv, aan beide kanten de cv bedienen. Voordeel was, dat men in de fabriek niet hoefde te kijken of een auto links- of rechtsgestuurd was, en gewoon overal precies dezelfde constructie kan toepassen voor de sloten en cv. Overigens was Seat hier in de 80-er/90-er jaren vrij uniek in.

Ik denk dat het niets te maken heeft met 2-deurs of 4-deurs, maar vermoed dat bij jouw auto een modificatie is uitgevoerd Simon.

Door een boer? :+
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.408
Misschien door de lokale Dave. :p Die heeft er gelijk een klein motorblok in gehangen, en de snelle jongen gehouden. :+
 
Bovenaan