[SEAT] [Cordoba 6L] bonken en schudden

Erwin P

Member
Lid geworden
12 mei 2013
Berichten
862
Beste leden,

Deze staat bij overig omdat ik niet zeker weet waar het probleem zit.

Auto:
Seat Cordoba 1.9 TDI
Bouwjaar: 2005
km stand: ca 341000

Vanavond reed ik naar huis vanuit de late dienst en ineens begon mijn auto te bonken en te schudden wanneer ik op trok. Dit was bij vertrek nog niet.
Even later werd dit steeds erger en moest ik een steeds lagere snelheid aanhouden om het binnen de perken te houden (ca 50 km/h).
Hoe hogere versnelling ik reed (lagere toeren) hoe erger het werd. In de 2 was er niet zo heel veel mis leek het, maar 3 werd het al meer en 4 en 5 was een drama.

Koppeling in (ook op hoge snelheid) was er geen probleem. Met de koppeling in en flink gas heen en weer jagen door de toeren was er ook niks aan de hand.

Hebben jullie idee?n wat dit euvel zou kunnen zijn?

Alvast bedankt,
Erwin P
 

RicooCardoo

Active member
Lid geworden
18 sep 2013
Berichten
3.342
Loopt je wagen niet op 3 poten? De ibiza had ongeveer dezelfde klachten (wel een benzine)..
 

LongTimeAgo

New member
Lid geworden
4 apr 2017
Berichten
25
Motorsteun dat versleten is/gebroken is/aangedraaid moet worden?
Of je loopt op 1 cilinder minder zoals hierboven wordt aangegeven.
 

Erwin P

Member
Lid geworden
12 mei 2013
Berichten
862
Ik had het vermoeden van misslaan ook al. Wordt bevestigd door de foutcode die hij sinds een paar minuten geeft nu: P0202

Een fout op de injector(en) dus.

Nu zag ik ook dat heel de kabel die er voor langs loopt langs de 4 injectoren helemaal uit elkaar valt.

Heeft iemand een idee hoe deze kabel heet en waar hij te bestellen is?
 
Laatst bewerkt:

Erwin P

Member
Lid geworden
12 mei 2013
Berichten
862
Bovengenoemde kabel was van de gloeibougies. Valt dus uit elkaar, maar kan wel zonder eerst.

De storing is voor nu weg op alle snelheden en geen stotter meer te bekennen.
De oplossing is onduidelijk, maar toch even wat ik gedaan heb.

Ik heb de kabelboom van de verstuivers uit de kop gehaald. Nog best wel een werkje want hij past niet opzij, het best even via het luchtfilter steken.
Deze heb ik doorgemeten, alle draden gaven een mooi ononderbroken signaal en de weerstand lag keurig ergens tussen de 2 en 3 ohm. Was met een goedkoop multimetertje en de aansluiting op de draden was niet fantastisch, daardoor heb je al snel de 2 a 3 ohm. Het ging mij er om dat ze keurig gelijk waren.

Alles goed schoon gemaakt. Met een klein fijn schuurpapiertje even langs de contactpuntjes van de stekkers geweest en weer aangesloten. Al 80 km geen storing gehad.
 

rogek

Active member
Lid geworden
31 mei 2013
Berichten
2.286
Ik heb vergelijkbaar met de Cupra TDi gehad. toen was het bijvoorbeeld na 25km rijden ( temp afhankelijk) dat het gebeurde.

Kabelboom voor de verstuivers toen vervangen en niks meer aan het handje.
Deze kostte iets van 75 euro meen ik.
 
Bovenaan