[SEAT] [Exeo 3R] 1.8T uit 2009, foutcode P0171

Vikaash

New member
Lid geworden
9 aug 2015
Berichten
30
Hoi beste Seat-rijders,

Ik lees altijd de diverse posts op de forum maar moet er helaas zelf nu 1 schrijven.

Als ik met mijn Exeo optrek dan reageert de auto soms niet op de gas of als ik tijdens het rijden mijn gas intrap, dan reageert de auto er niet op of dan begint het met inhouden.
Een hele dag gereden zonder foutmelding en opeens een foutmelding/motormanagementlampje die ging branden. Ik heb het uitgelezen en kreeg de foutcode: P0171 (SYSTEM TOO LEAN BANK 1).

Wie o wie heeft hier ervaring mee?

Heb al e.e.a. lopen zoeken via Google. Mogelijke oorzaken kunnen zijn;
- LMM
- Lambda sensor
- Vacuumlek stroomafwaarts
- Brandstoffilter / injector.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.989
Ik zou eens beginnen met het controleren van de vacuumslangen en de DV.
De DV zit bij de Exeo op een wat lastige plaats, namelijk rechtsvoor onderin.

Brandstoffilter is eenvoudig te vervangen. Zit onder de auto, voor het rechter achterwiel. Er zit daar een kunststof plaat waarachter het filter zit. De plaat zit op 3 manieren vast. 2 verschillende schroeven en een plastic spreidpopnagel.
Zelf heb ik mijn brandstoffilter na 4 jaar / 60.000 km vervangen.
 

Vikaash

New member
Lid geworden
9 aug 2015
Berichten
30
Hoi McDonald,

Dank voor je reactie.

Vandaag lekker weer dus ga straks de vacuumslangen en DV controleren.
Rijnwoud had geen brandstoffilter op voorraad, 60euries maar zag in een andere forum een onderdeelnummer en ga dan ook een MANN-filter plaatsen.

Hoop dat het zo is opgelost, anders zal ik wel langs de dealer moeten.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.622
Zie deze link betreffende het brandstof filter: http://www.seat-online.nl/showthread.php?21491-SEAT-Exeo-3R-2-0-TSI-Brandstoffilter
Eventueel kan je een brandstof systeem reiniger gebruiken.
Heb je de bougies gecontrolleerd/vervangen.

Reinig ook je gasklep, dat is ook eenvoudig te doen...de dealer kijkt hier niet naar. Kost je alleen pakking en reiniger.

Is wel een Kia link maar de odb codes zijn universeel:
http://www.justanswer.com/kia/6eo0t-kia-optima-i-m-unable-car-pass-inspection.html
Lijkt iets met het brandstof, inlaat system.

LMM kan/mag je alleen reinigen met isopropyl alcohol, ze gaan niet vaak stuk.

http://www.gerritspeek.nl/vag-com.html
 
Laatst bewerkt:

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.989
Een Mann-Filter 720/6 kost nog geen 30 euro bij mister-auto, maar die versturen ze op z'n vroegst maandag a.s.: http://www.mister-auto.nl/fl/brandstoffilter/mann-filter-wk-720-6_g9_a004WK!720~6.html

Voordat je begint wel het brandstofsysteem drukloos maken:
- zekering brandstofpomp verwijderen
- starten todat motor stil valt
- auto rechtsachter omhoog krikken en assteun plaatsen
- filter wisselen
- zekering terugplaatsen
- starten en controleren op lekkage.

Ik heb eventueel nog een originele DV liggen, maar je kan beter een Forge DV008 nemen. Deze is sterker en betrouwbaarder dan originele.
- http://www.gmb-tuning.nl/index.php?...on=article&group_id=20000600&aid=2785&lang=nl
- http://www.biesheuvel.nl/automotive.../leon-1-8t/recirculation-valve-new-style.html
 
Laatst bewerkt:

Vikaash

New member
Lid geworden
9 aug 2015
Berichten
30
Super bedankt
Hopelijk lukt het me vandaag e.e.a. te controleren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.989
Als je de DV verwijdert, controleer dan eerst of je geschikte slangenklemmen hebt om de DV en de slangen daarna weer vast te zetten. De OEM-klemmen zijn voor eenmalig gebruik.
Als het goed is heb je m'n telefoonnummer, mocht je vragen hebben kan je bellen. Zaterdag ben ik niet thuis, maar zondag vanaf de middag waarschijnlijk wel.
 

Vikaash

New member
Lid geworden
9 aug 2015
Berichten
30
Hoi McDonald
Heb idd je nummer nog. Echt handig dat je zo dichtbij woont.
Heb vandaag me gasklep gedeeltelijk gereinigd, morgen me gasklep doen en een pakking halen. Bougies ff gecontroleerd en de bobines ook.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 

Vikaash

New member
Lid geworden
9 aug 2015
Berichten
30
Update
Gasklep gereinigd (gedeeltelijk, omdat ik geen pakking kon vinden op zaterdag) en de auto reageert bijna weer als vroeger.


Kan ik met een spuitbus met sopwater een vacuumlek vinden of heeft iemand een beter idee?
Hoe controleer ik me DV?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.989
Je kan er geen sopwater opspuiten, omdat het vacuumleidingen zijn. Het sopwater zal dan de slangen ingezogen worden bij een lek. Ook is het vacuum in de slangen niet continue.
De vacuumslangen kan je visueel controleren of druk opzetten op de tip: http://forums.vwvortex.com/showthread.php?2692757
Persoonlijk zou ik de vacuumslangen preventief vervangen door siliconenslang (3mm en 4mm). Denk dat ik nog wel blauwe slang heb liggen, moet ik even checken.



DV testen is simpel, zie dit pdf document: http://www.vaglinks.com/Docs/Misc/VAGLinks.com_DIY_Testing_a_Bosch_Diverter_Valve.pd f
 

Vikaash

New member
Lid geworden
9 aug 2015
Berichten
30
Hi Ronald,
Heb alleen je DV erop gezet en heb de hockeypuck nog schoongemaakt.
Bougie controle gedaan en heb er ook maar andere bougies ingedaan (NGK BKR6EIX Iridium) omdat de originele aanslag erop hadden zitten, leek verbrand.
De auto reed 2 dagen goed en nu begint het inhouden weer.

Via een VAG-monteur begrepen dat het mijn penbobine moet zijn (is een kwaal van de 1.8T) en wat lees ik op de forum, zelfde storing
http://www.seat-online.nl/showthread.php?17164-SEAT-Exeo-3R-inhouden-motor.
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.989
Hoe gaat het met de 'nieuwe' bobines, houdt de motor nog af en toe in?
 

Vikaash

New member
Lid geworden
9 aug 2015
Berichten
30
Hoe gaat het met de 'nieuwe' bobines, houdt de motor nog af en toe in?
De auto heeft ff ingehouden maar heb al 250km ermee gereden en nog niet ingehouden.

Bedankt

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.989
Conclusie is dus dat een van originele bobines toch overleden is.
 

Vikaash

New member
Lid geworden
9 aug 2015
Berichten
30
Ja maar geen foutcode gehad

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 

Vikaash

New member
Lid geworden
9 aug 2015
Berichten
30
Heb weer last gehad van inhouden van me motor en wegvallen turbodruk.

Via een vriend, werkzaam bij een VAG-dealer, laten uitlezen en het was me turbodruksensor die weleens wegviel (liep toen in noodloop). Nu een andere turbodruksensor erin en me turbo slaat weer aan.
 
Bovenaan