[SEAT] [Exeo 3R] Uitlaatsierstuk vastlijmen met siliconenkit

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.983
Niet meteen schrikken!

Bij Totalcarparts heb ik 2 uitlaatsierstukken gekocht welke met een slangenklem vastgezet kunnen worden. Nu heb ik op de lange duur niet zoveel vertrouwen in een slangenklem, dus ben op zoek naar een andere methode om de sierstukken goed vast te zetten.

Lassen is voor mij geen optie.

Zit momenteel te denken de sierstukken vast te lijmen met siliconenkit voor hoge temperaturen van Bison. Link
Deze zwarte siliconenkit is geschikt voor het verlijmen van metalen en bestand tegen temperaturen tot 250?C (piekbelasting van 300?C gedurende 1 uur).
Tevens zal het ruimte tussen uitlaat en sierstuk opvullen, zodat er geen speling in komt.

1. Heeft er iemand hier op het forum toevallig ervaring met deze siliconkit?

2. Weet iemand nog andere goede opties om de 2 sierstukken vast te zetten?
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.401
Eerlijk gezegd heb ik er grote vraagtekens bij. De lijm zal de temperatuur wel aan kunnen, maar de temperatuurverschillen en bij behorende krachten?
Nu het je het voordeel dat het sierstuk over de gewone uitlaat komt, en dat het sierstuk altijd kouder zal zijn dan de uitlaat.

Waar moet je op bedacht zijn:
- bij koude motor wegrijden, dan zal de uitlaat als eerste warm worden en door warmtegeleiding zal het temperatuurverschil over ??n uitlaatdeel niet al te groot zijn.
- bij overgangen naar een volgend uitlaatdeel, zul je op de klemovergang een soort temperatuursprong vinden van het ene naar het andere uitlaatdeel
- bij het warm worden zal eerst de uitlaat zelf warm worden en uitzetten, en op die manier kracht uitoefenen op het sierstuk en de lijmlaag als het ware plat drukken.
- bij afkoelen na een rit zal de uitlaat zelf sneller afkoelen (na verloop van tijd wordt de kleur van de uitlaat wat roestiger, waardoor ie meer warmte uitstraalt), bovendien is het materiaal van de uitlaat meestal dunner dan de sierstukken, waardoor de sierstukken de warmte langer vast houden.
- bij het afkoelen zal dus een radiaal gerichte trekkracht op de lijmlaag komen te staan, en dat is met name de manier waarop je lijmlagen eigenlijk niet mag belasten. (gaat snel loslaten)

Bij het monteren van nieuwe uitlaatdelen worden de overgangen vaak ingesmeerd met een soort pasta, ik vraag me af of je aan deze pasta zou kunnen komen en of dat een geschikt alternatief is. (mogelijk betere warmtegeleiding van het Bisonspul, waardoor temperatuurverschillen tussen de delen kleiner blijven, en er dus ook minder kracht op de lijmlaag komt te staan.)
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.983
Denk dat het qua belasting wel mee zal vallen. Deze lijm is onder andere bedoelt voor het verlijmen van kachelpijpen, afdichten van ruiten in ovens, etc.
 

Dinky

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.418
Waarom heb je geen goed gevoel bij een slangenklem?
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.401
Ruiten in ovens is sowieso schuifbelasting (2 platen die op elkaar liggen met lijm ertussen van elkaar proberen te schuiven), dat is de richting waar een lijmverbinding op is gemaakt. Bij kachelpijpen is de soort belasting (richting) afhankelijk van de constructievorm, bovendien hebben die een vergelijkbare dikte en kleur, dus vergelijkbare opwarm/afkoelsnelheid tussen de verschillende delen.

Edit: ik zie nu dat er een gleuf zit in de sierstukken, dus dat zal qua kracht op een lijmverbinding veel schelen. Wat je ook kun doen is de slangenklem gebruiken, en als extra de sierstukken alleen langs een lijn (in de lengterichting van de pijp) verlijmen. De uitlaat en de sierstukken zitten dan bij de lijmlijn vast, maar kunnen beiden in diameter uitzetten/krimpen zonder de lijmverbinding mechanisch te belasten.
 
Laatst bewerkt:

Cojones

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
25 aug 2010
Berichten
1.069
Gewoon met een slangenklem vastzetten. Intercooler slangen zitten er ook mee vast, dat heeft veel meer te lijden.
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.983
Denk dat ik maar voor de kombinatie slangenklem en wat kit te opvulling ga. Nu nog even wachten op iets beter weer.
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.983
Ruim een maand geleden de uitlaatsierstukken gemonteerd met slangenklemmen en beetje van de bovengenoemde kit. Voorlopig geen problemen ondervonden door de kit.
Het zijn geen spectaculaire sierstukken, maar het ziet er beter uit dan zonder.

exeo_uitlaat_01.jpg


exeo_uitlaat_02.jpg
 

Dinky

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.418
Ziet er netjes uit, teminste een beetje subtiel uitlaatstuk.
 
Bovenaan