[SEAT] [Exeo ST 3R] Achter stabilisator >> Audi RS4

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.590
Heb een week geleden een Audi B7 RS4 achter stabilisator gemonteerd. Auto is zeker meer stabiel in bochten. Heb nog de originele dampers maar wil uiteindelijk naar Bilstein B12 Pro.
De standaard stabilisator is 16mm(1.8TSI CDHB ), de RS4 is 22mm

Audi RS4 (B7) Anti-roll Bar Achter:
1x Achter Stabilizer Bar: 8E0 511 409 AL (22mm)
2x Rubber Bus: 8E0 511 327 D
2x Bracket: 8E0 511 439 (heb je eigenlijk niet nodig, was bij mij al het juiste onderdeel nummer)
4x Bout: N 101 277 07
2x Bout: N 105 281 03
Blue (Medium Strength) Thread-lock
http://www.audizine.com/forum/showthread.php/225821-RS4-Rear-Sway-Bar-Install

Installatie instructie: http://blog.europaparts.com/audi-rs4-rear-sway-bar-install/

fwoyuw.jpg


2d6made.jpg


2e2m2yr.jpg
 
Laatst bewerkt:

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.923
Zelf vond ik de stang een hele vooruitgang. In bochten en bij het nemen van minirotondes merk ik het verschil sterk. Ook op de snelweg lijkt de Exeo nu gretig van rijstrook te veranderen bij inhalen.
De Exeo geeft standaard het gevoel niet graag een bocht te nemen. Dit verandert na het vervangen van de stabilisator stang voor een dikker exemplaar.

Ik heb de dempers nooit vervangen. Alleen de veren zijn bij mij door Eibach exemplaren vervangen.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.590
DIt is een echt een goede modificatie en ook makkelijk te doen.
Snap niet waarom er zo?n dun stangetje van maar 16mm standaard onder zit voor zo?n zware auto.
Denk dat een ST een zwaardere achterkant heeft dan de sedan, neem bijv. die rol afdekking van de bagageruimte en de uitneembare+vouwbare dubbele bagage bodem dat zijn echt zware dingen (~10kg ieder)
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.640
Kosten denk ik. Achterste ARB upgraden is echt een must have voor elke FWD wagen.
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.923
Het verschil tussen een 16mm en een 22m stabilisator stang zal toch niet zo groot zijn?
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.286
De Audi A4 waarop de Exeo gebaseerd is had altijd een flinke portie onderstuur in het onderstel zitten om de wagen idiotproof te maken. Door een dikkere arb achter maak je hem achter stijver waarmee een stuk onderstuur verdwijnt. Dus zal hij gretiger insturen.

Send from my .I. .I.
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.923
Sorry, ik bedoelde het verschil in kostprijs tussen de 16mm en 22mm ARB, niet de performance.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.590
De Audi A4 waarop de Exeo gebaseerd is had altijd een flinke portie onderstuur in het onderstel zitten om de wagen idiotproof te maken. Door een dikkere arb achter maak je hem achter stijver waarmee een stuk onderstuur verdwijnt. Dus zal hij gretiger insturen.

Send from my .I. .I.

Voor zover ik weet is ook de Exeo voorwiel ophanging anders(moderner) van de A4 B7, dacht dat deze van een A6 komt.

De Exeo voor stabilisator is overigens 31mm.

(zie dat de foto?s niet meer zichtbaar zijn)
 
Laatst bewerkt:

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.923
Je foto's komen vanzelf terug. Photobucket ligt eruit ivm onderhoud.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.590
De Audi A4 waarop de Exeo gebaseerd is had altijd een flinke portie onderstuur in het onderstel zitten om de wagen idiotproof te maken. Door een dikkere arb achter maak je hem achter stijver waarmee een stuk onderstuur verdwijnt. Dus zal hij gretiger insturen.

Send from my .I. .I.

Gretiger is hij zeker geworden

Nu nog een Bilstein B12 Pro kit

https://motorsportessentials.co.uk/blogs/car-setup/test

Anti roll bars are a powerful lever in influencing handling because the relative stiffness of the bars front to rear affects the handling balance. Stiffening the rear axle can reduce understeer or induce oversteer, and stiffening the front axle can reduce oversteer or induce understeer.
 
Laatst bewerkt:

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.590
Sinds Juli rij ik nu met een Bilstein B12 Pro kit met de eerder gemonteerde RS4 swaybar...wow wat een verschil zeg.
De Bilstein B12 Pro kit heeft de auto veel stabieler gemaakt, zeker in lange snelle door draaiers. Waar de auto eerst een beetje onstabiel was, begon te hoppen, ligt hij nu rustig.
Op hobbelige wegen is de auto meer comfortable zelfs.

Gemonteerd door de sponsor Lowering.nl
 
Laatst bewerkt:

Coled

Active member
Lid geworden
9 mrt 2017
Berichten
1.354
Hoi XP tuning, was jij het nou die nog geen showroom topic had aangemaakt? Snel doen man ik ben wel benieuwd naar je ride! Goed om te horen dat de b12 goed bevalt, reed je nog met de std veren?
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.590
yup, dat ben ik ja :).....geen tijd en ik ben niet zo?n poetser....maar wie weet.

Ja, die B12 Pro kit is echt goed. De originele Seat dempers zijn niet echt goed, dan vond ik ook al bij al mijn 3 Leon?s 20VT 1M. Veel te veel beweging.
Ik ben idd van standaard veren+dempers naar de B12 Pro gegaan.
 

Coled

Active member
Lid geworden
9 mrt 2017
Berichten
1.354
Hoeft toch ook niet alleen als hij gepoetst is. Je bent 1 van de weinige Exeo posters hier dus best interresant!.
Ik zit ook altijd nog te denken aan een dergelijk schroefset, de b12 is dan gelijk wel de creme de la creme natuurlijk. Ik moet zeggen dat de combi die ik rij ook niet verkeerd is maar zou eigenlijk de Exeo van jou wel eens willen ervaren! Wie weet eens een meeting?
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.923
Sinds Juli rij ik nu met een Bilstein B12 Pro kit met de eerder gemonteerde RS4 swaybar...wow wat een verschil zeg.
De Bilstein B12 Pro kit heeft de auto veel stabieler gemaakt, zeker in lange snelle door draaiers. Waar de auto eerst een beetje onstabiel was, begon te hoppen, ligt hij nu rustig.
Op hobbelige wegen is de auto meer comfortable zelfs.

Gemonteerd door de sponsor Lowering.nl


Wat bedoel je met 'hoppen'?

Mijn Exeo trilt en schudt nogal de laatste tijd namelijk. Net alsof 1 van de voorwielen ovaal is.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.590
Misschien niet geheel goed omschreven, bij knooppunt Hoevelaken A28 naar de A1 richting Apeldoorn zit een vrij lange rechter bocht met direct aan het einde de afrit welke ik moet hebben :)
Ik merkte wel eens als het echt hard ging dat de auto in de lengte richting een iets onstabiele beweging ging maken en moet je correcties maken.
Nu met de B12 Pro heb ik dat nog niet gemerkt.

Alleen bij vol stuur lock links/rechts bijv. op een betonnen vloer in een parkeer garage achteruit rijdende merk je iets als of een wiel ovaal is...verder niet...misschien de banden niet opspanning?
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.923
De bandenspanning is goed. Ik gebruik een compressortje dat stopt als de ingestelde bandenspanning bereikt is. Het trillen doet zich al een tijdje voor. Denk dat het iets met de assen is of iets in die richting. Misschien vliegwiel, want die fluit af en toe als een doedelzak.
 
Bovenaan