[SEAT] [Ibiza 6J] - 1.2 TDi Ecomotive (CFWA) log

My1stIbi

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.395
Overigens zijn er meer zaken die (ongewild) invloed hebben
Klopt, bij gebrek aan een laboratorium moeten we dat voor lief nemen :) Mogelijk dat dat de verschillen tussen de auto van Rob en mij al verklaart. Mijn metingen waren als ik 't me goed herinner bij lagere temperaturen. 'k Mag ondertussen wel een protocol gaan schrijven om de meting te doen...
- wachten tot de motor op temperatuur is en deze noteren
- buitentemperatuur noteren
- droog of regen (luchtdruk indicatie)
- ...

Andersom, zolang de verschillen tussen de metingen niet te groot zijn en bekend is dat een van de metingen gedaan is met een correct functionerende motor, mag je er denk ik wel vanuit gaan dat de onderdelen die gemeten worden goed functioneren, toch?

Ik zal nog eens een meting maken met wat meer variatie in de stand van het gaspedaal. Kunnen we eventueel morgen doen... (in Nuenen)
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.406
Ik denk inderdaad, dat je er vanuit mag gaan, dat wat je meet de juiste waarden zijn voor correcte onderdelen (al blijkt soms na bijvoorbeeld 1 ? 2 jaar, dat een hele serie een brandstofpomp heeft, die niet helemaal goed functioneert).

Je kunt overigens ook proberen om een keer een 'koude' meting te doen, of in elk geval bij een zo koud mogelijke motor als je zelf verantwoord vind om de meting te doen (ook afhankelijk hoever je in de toeren gaat). Er zijn nogal eens problemen die alleen bij koude of juist alleen bij warme motor optreden. Als je van beide temperaturen een log hebt, van een motor die in orde is, kun je ook zien of ie inderdaad ook de aanpassingen doet die ie moet doen voor koude/warme motor als je straks een keer een probleem hebt.

Je kunt een koude log natuurlijk ook stoppen bij 3000 of 3500 rpm.
 

My1stIbi

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.395
Ik zal 's kijken. Deze week eerst m'n server vervangen voor een low-emission versie. Wordt vervolgd...
 

My1stIbi

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.395
Het snel oplopen/zakken van de druk komt in dat geval puur door het sluiten/openen van de klep. Vergeet niet dat vloeistoffen (zoals brandstof) in theorie een onsamendrukbaar medium is. (dat wil zeggen dat het volume in tegenstelling tot gassen constant is, onafhankelijk van de druk)

Ik begrijp dat je de meting zo min mogelijk afhankelijk wil laten zijn van allerlei factoren, mijn suggestie om met het gaspedaal 'te spelen' was ook niet bedoeld voor een referentiemeting, maar om aan te tonen dat het invloed heeft. Overigens zijn er meer zaken die (ongewild) invloed hebben: de luchtdruk, buitentemperatuur, luchtvochtigheid en de temperatuur van de brandstof hebben allemaal wat invloed op wat de ECU voor waardes binnenkrijgt, en dus ook op de hoeveelheid brandstof die de motor krijgt.

Gister een log gemaakt van een ritje van rond de 11 minuten met 12 waardes. Daarbij liepen de meetwaardes dus niet synchroon. Toen geen 0 waardes gemeten voor de CR-druk. Vandaag 2x gemeten tijdens een ritje naar en van een tuincentrum, met koude en warme motor en maar 8 waardes, dus wel syncroon. Ik zal deze hier niet compleet posten omdat ze nogal lang zijn, 1435 resp 2124 regels. Bij 't ritje op de heen weg viel dit op:

time stamp Mean injection quantity Accelerator pedal travel Engine speed Fuel Pressure Regulator Valve Fuel pressure regulator valve; specified value rail pressure Sensor for engine block temperature; raw value Vehicle speed Fuel Pressure Regulator Valve
secs mg/stroke % RPM % bar degC km/h mA
169,24 6,20 14,90 2111 31,00 500 44 32 880
169,48 6,10 12,20 2111 31,40 500 44 32 880
169,75 5,60 7,10 2097 31,00 480 44 31 870
170,02 5,20 7,10 2098 31,00 480 44 31 860
170,26 4,80 7,50 2086 0,00 5.18171e+014 44 31 850
170,52 4,60 10,60 2073 31,00 460 45 31 850
170,80 4,60 12,20 2068 30,60 460 44 31 850
171,04 6,20 14,90 2088 31,40 490 45 31 870
171,31 6,80 16,50 2035 31,80 510 45 31 890
171,58 6,90 16,50 2071 32,20 530 45 31 900
171,82 6,90 16,50 2079 32,50 530 45 31 900
Tijdens de terug rit geen rare waardes. Toch een hik/meetfout?

Nog geen meting gemaakt met 'koude' motor, die staat voor later deze week op 't programma.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.406
'specified value' dat is toch gewoon de waarde waar ie naar toe moet regelen, dus geen meting? Die hoge waarde lijkt me dan dus een geval dat ie gewoon de maximale druk moet leveren, en daar gebruiken ze dan blijkbaar een waarde voor met 14 cijfers (voor de komma). Getallen die echt gemeten worden, hebben toch een label 'actual value' of iets dergelijks?
 

My1stIbi

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.395
Altijd fijn als mensen kritisch meekijken, dit was me niet eens opgevallen! :) Alleen kan ik me niet herinneren dat er een 'actual value' bestaat voor de rail pressure. Waarschijnlijk ben ik er daarom ook vanuit gegaan dat dit de werkelijke waarde was.
Omdat er ook gesproken wordt over de 'Mean' injection quantity, waar je 'Main' zou verwachten, ga ik 't toch maar 'ns aanslingeren bij RT. Of we hier ook niet tegen een typo aankijken. Daarvoor ga ik eerst de aangeboden waardes nog eens nalopen, of ik toch niet een parameter mbt de rail pressure over het hoofd gezien heb.
 

My1stIbi

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.395
Verschil tussen warme (rond de 90 gr) en koude (15 gr) motor is alleen in een grafiek zichtbaar te maken en dan moet je nog goed kijken. Mail naar RT moet nog de deur uit...
 

My1stIbi

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.395
Kleine update: ik ben nog steeds bezig met RT om duidelijk te krijgen welke waardes gebruikt kunnen worden voor de 'high fuel pressure'. (Deels door eigen gebrek aan energie en deels door lage prio RT duurt 't wat langer..)
392 is inderdaad een waarde die de ECU vraagt. Waarschijnlijk komen deze twee in aanmerking voor gebruik in een meting:
178 - High fuel pressure; specified value
189 - Regulator Valve (= actual value)
Al zit er wel een klein verschil tussen 178 en 392 tijdens een meting. Nog even los van 't feit dat 178 en 189 in kPa rekenen en 392 in bar...
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.406
kPa of bar is een kwestie van met de komma schuiven, mogelijk dat hier onderscheid wordt gemaakt omdat de Regulator valve (189) wat nauwkeuriger te werk moet gaan, om naar de specified value (178 ) te regelen. De waarde voor de ECU kan te maken hebben met de benodigde waardes om de injectoren goed te laten werken, en zijn mogelijk dus niet zo kritisch.
 
Bovenaan