LongTimeAgo
New member
- Lid geworden
- 4 apr 2017
- Berichten
- 25
Beste Seat rijders/monteurs/helden,
Hopelijk hebben jullie wat suggesties voor een eventuele oplossing van mijn nogal vreemd probleempje, want de garage waar ik de auto gekocht heb (geen Seat garage) weet ook geen raad en gaat ook informatie inwinnen:
De Ventilatie is onregelmatig. De ventilatie (kleppen of fan) gaat van de gezette stand naar "uit"/"dicht" en vervolgens weer naar de ingestelde stand om vervolgens weer voor een halve seconde uit/dicht te gaan.
Aan (2-10 sec, variabel) - Uit/dicht (0.5 sec) - Aan (2-10 sec variabel) - uit/dicht.
"Uit" is trouwens niet helemaal uit, je hoort de aircopomp en het systeem achter het dashboardkastje nog gewoon aan staan, kan ook zijn dat de kleppen zichzelf helemaal 'dicht' zetten.
Het betreft een climate control systeem.
Met deze bijzonderheden:
- Als de auto koud is en de motor nog niet gestart, dan kan de ventilatie het gewoon goed blijven doen totdat de motor start. Echter kan het probleem zich ook meteen bij "aanzetten" al voordoen, maar het kan gerust ook 10-15 minuten duren voordat het probleem zich voordoet wanneer de motor al is gestart en ik onderweg ben. Geen touw aan vast te knopen.
- Airco aan/uit, "Auto" stand of zelf bepalen, beiden hebben geen effect. (Maar soms lijkt het wel dat met Airco aan de onregelmatigheid 'sneller' is in aan/uit sequentie, kan ook placebo/toeval zijn :\ )
- Geen fouten bij uitlezen
- Airco koeling en verwarming werken gewoon uitstekend.
- Ventilatie standen (van blokje 1 tot blokje 8?) werken ook gewoon correct, maar hij gaat dus bij krachtigste ventilatie stand van 0 naar maximaal blazen en weer terug de hele tijd. Als hij op blokje 1 of 2 staat hoor je hem niet vreemd doen, maar kan je het wel voelen dat hij onregelmatig blijft blazen.
- Wanneer ik de auto in z'n achteruit zet en er een paar meter mee rij, dan lijkt de ventilatie zichzelf te herstellen en blijft gewoon continue blazen op de correcte manier op de stand waar hij op staat. Alsof er niets aan de hand is. Wanneer ik geparkeerd ben en hem weer in z'n 1 zet, zal hij het ook blijven doen zonder problemen. Echter wanneer ik weg rij (dus de koppeling weer ophaal) kan het weer meteen fout gaan, of kan het weer even duren voordat het probleem terug komt. :?
De garage heeft al een "regelings boxje unit" (oid) vervangen, boxje van 58 euro. Heeft niet geholpen. Tevens ook al een reset gedaan via een kabel (vagcom?) en heeft ook niets geholpen.
> Seat Ibiza 6J (facelift)
> Bouwjaar 2012
> 1.2 3-cil TDI blokje (Diesel dus)
Hopelijk heeft iemand een suggestie... Of vragen om beter tot de kern van het probleem te geraken. _/-\o_
Hopelijk hebben jullie wat suggesties voor een eventuele oplossing van mijn nogal vreemd probleempje, want de garage waar ik de auto gekocht heb (geen Seat garage) weet ook geen raad en gaat ook informatie inwinnen:
De Ventilatie is onregelmatig. De ventilatie (kleppen of fan) gaat van de gezette stand naar "uit"/"dicht" en vervolgens weer naar de ingestelde stand om vervolgens weer voor een halve seconde uit/dicht te gaan.
Aan (2-10 sec, variabel) - Uit/dicht (0.5 sec) - Aan (2-10 sec variabel) - uit/dicht.
"Uit" is trouwens niet helemaal uit, je hoort de aircopomp en het systeem achter het dashboardkastje nog gewoon aan staan, kan ook zijn dat de kleppen zichzelf helemaal 'dicht' zetten.
Het betreft een climate control systeem.
Met deze bijzonderheden:
- Als de auto koud is en de motor nog niet gestart, dan kan de ventilatie het gewoon goed blijven doen totdat de motor start. Echter kan het probleem zich ook meteen bij "aanzetten" al voordoen, maar het kan gerust ook 10-15 minuten duren voordat het probleem zich voordoet wanneer de motor al is gestart en ik onderweg ben. Geen touw aan vast te knopen.
- Airco aan/uit, "Auto" stand of zelf bepalen, beiden hebben geen effect. (Maar soms lijkt het wel dat met Airco aan de onregelmatigheid 'sneller' is in aan/uit sequentie, kan ook placebo/toeval zijn :\ )
- Geen fouten bij uitlezen
- Airco koeling en verwarming werken gewoon uitstekend.
- Ventilatie standen (van blokje 1 tot blokje 8?) werken ook gewoon correct, maar hij gaat dus bij krachtigste ventilatie stand van 0 naar maximaal blazen en weer terug de hele tijd. Als hij op blokje 1 of 2 staat hoor je hem niet vreemd doen, maar kan je het wel voelen dat hij onregelmatig blijft blazen.
- Wanneer ik de auto in z'n achteruit zet en er een paar meter mee rij, dan lijkt de ventilatie zichzelf te herstellen en blijft gewoon continue blazen op de correcte manier op de stand waar hij op staat. Alsof er niets aan de hand is. Wanneer ik geparkeerd ben en hem weer in z'n 1 zet, zal hij het ook blijven doen zonder problemen. Echter wanneer ik weg rij (dus de koppeling weer ophaal) kan het weer meteen fout gaan, of kan het weer even duren voordat het probleem terug komt. :?
De garage heeft al een "regelings boxje unit" (oid) vervangen, boxje van 58 euro. Heeft niet geholpen. Tevens ook al een reset gedaan via een kabel (vagcom?) en heeft ook niets geholpen.
> Seat Ibiza 6J (facelift)
> Bouwjaar 2012
> 1.2 3-cil TDI blokje (Diesel dus)
Hopelijk heeft iemand een suggestie... Of vragen om beter tot de kern van het probleem te geraken. _/-\o_
Laatst bewerkt: