[Seat] [Ibiza 6J] Bi focus koplampen, wat houd het in?

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.393
Pfoeh, dat is een gewaagde uitspraak Dennis: de lichtbreking van lenzen is afhankelijk van de golflengte, dus als je een andere kleur lampje gebruikt verandert als het ware de sterkte van de lens. Als je een lenslamp hebt, waarbij de lens uit meerdere componenten bestaat, wordt het helemaal tricky. Dat heb je nog meer oppervlakken waar het fout kan gaan. Nu kun je lenzen natuurlijk gaan coaten zodat licht dat onder de verkeerde hoek uittreedt (dus strooilicht), gewoon niet of heel verzwakt door de coating komt. Als je daar tegenover een reflectorlamp hebt, waar alleen een beschadiging ervoor kan zorgen dat er ergens geen licht wordt gereflecteerd. Bij dit alles neem ik gemakshalve even aan dat het frontglas (of plastic) bij beide lampen vergelijkbaar is.

Daartegen hebben lenslampen het voordeel dat scheef invallend licht door bijv. verkeerde montage bolletje, of afwijking aan het bolletje, na de lens waarschijnlijk gewoon verloren gaat. Eerlijk gezegd denk ik dat de verschillen meer voortkomen uit de verbeterde techniek (lenslampen zijn relatief nieuw) dan uit een echt principieel fysisch verschil.
 

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.017
Je moet ook geen andere kleur lampies gebruiken. :+
 

Odelot

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
1 jan 2011
Berichten
1.170
Nee hoor, als je een fitting scheeft monteerd levert dat bij een lenslamp ook een compleet ander lichtbeeld op. Ben er toevallig gisteravond nog mee bezig geweest. Een lenslamp bestaat niet alleen uit een lens. Er zit voor de fitting een schild die het lichtbeeld bepaald. Bij aftermarket lampen is dat vaak ondeugdelijk en krijg je dus een compleet verkeerd lichtbeeld wat niet af te stellen is. Het lensglas is overigens te vervangen. Door het schild iets te verplaatsen (bijboorbeeld iets naar voren of achteren drukken) krijg je ook weer een heel ander lichtbeeld.
Voor zover ik weet bestaan lenslampen al bijna 20 jaar. De mazda 626 had ze ook al in dit model:
Mazda-626-0.jpg
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.393
@Odelot: je hebt gelijk dat scheef monteren bij een lenslamp ook een afwijkend lichtbeeld geeft, alleen is het bij een lenslamp zo dat er dan veel licht verloren gaat, waardoor verblinding van tegenliggers minder zal zijn dan bij een reflectorlamp. Lenslampen 20 jaar in auto's lijkt heel lang, maar reflector lampen zijn zo ongeveer direct na de paardenkoets gekomen.

Overigens de enige lichtbron die echt 1 kleur licht uitstraalt is verboden (laser), o.a. vanwege kans op permanente oogbeschadigingen.
 

Odelot

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
1 jan 2011
Berichten
1.170
Ik ben me de laatste paar weken aan het inlezen op een forum over retrofitting. Het optimaliseren van je koplampen. Daarbij ben ik op een Amerikaans forum gestuit waar ik al vrij veel geleerd heb. Gebruikers van dat forum modificeren zelf hun koplampen. Sommigen zijn er zo goed in dat het gewoon net is of het standaard is. Ik heb zelf al een aantal jaren angel eyes koplampen. Die lampen icm xenon geeft al een veel beter lichtbeeld dan de standaard reflectorlampen. Xenon kon je af fabriek niet krijgen op een leon/toledo 1m namelijk.
Het lichtbeeld van angel eyes is echter nog verre van perfect. Ik heb ze nu uit elkaar liggen en heb in Amerika complete mini H1 lenzen besteld. Die zijn zo klein dat ze precies in de bestaande behuizing van mijn angel eyes passen. Bovendien zijn het bi xenon projecors, dus dat is 2 vliegen in 1 klap. Er kan gewoon H1 xenon in. Zodra ik ze compleet gemonteerd heb zal ik foto's maken.
Het lichtbeeld van deze lenzen ziet er zo uit:
1295703144-10.jpg

Deze lenzen zijn dot gekeurd. In europa hebben lenzen het ece keurmerk. Het lichtbeeld van dot lampen is vele malen strakker. Je hebt totaal geen strooilicht ook. Bij ece lenzen loopt de rechtse lijn helemaal schuin omhoog, bij dot loopt hij recht, in dezelfde lijn als de lage lijn aan de linkerkant. Die blauwe gloed bovenaan het lichtbeeld is het effect van de heldere lenzen. Deze gloed kun je zelf erger maken of verminderen door ze te spacen. Ik vind het er zelf wel leuk uit zien. Het is ook de oorzaak van die veranderende kleuren in een lens, wat je weleens ziet bij bmw's of audi's ofzo. Alleen is het effect bij deze nog veel groter.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.393
Verschil tussen dot en ece komt volgens mij voort uit verschil in wetgeving, waar de lampen op aangepast zijn.

Die blauwe gloed ontstaat inderdaad doordat UV-licht en direct daarna blauw licht het meest afgebogen wordt door lenzen. Overigens moet je bij het inlezen ook kritische vragen stellen als: wat verstaan ze onder 'optimaliseren van je koplampen'. Dat lijkt heel eenvoudig en klinkt heel positief, tot je mag formuleren wat het precies is, en dan blijkt dat toch lastig en zijn er 'verbeterpunten' waar je je bij af kunt vragen of het werkelijk beter is.
 

Odelot

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
1 jan 2011
Berichten
1.170
Verschil tussen dot en ece komt volgens mij voort uit verschil in wetgeving, waar de lampen op aangepast zijn.

Die blauwe gloed ontstaat inderdaad doordat UV-licht en direct daarna blauw licht het meest afgebogen wordt door lenzen. Overigens moet je bij het inlezen ook kritische vragen stellen als: wat verstaan ze onder 'optimaliseren van je koplampen'. Dat lijkt heel eenvoudig en klinkt heel positief, tot je mag formuleren wat het precies is, en dan blijkt dat toch lastig en zijn er 'verbeterpunten' waar je je bij af kunt vragen of het werkelijk beter is.

Onder het optimaliseren versta ik al: Het wegwerken van de zeer sterk stijgende lijn aan de rechterzijde van het lichtbeeld bij lampen met het ece keurmerk. Dit is zeer irritant. Moet je maar is op bijvoorbeeld een parallelweg rijden en aan de rechterkant tegemoetkomend verkeer hebben, of in de lampen van een auto kijken die met zijn neus jou kant op geparkeerd staat aan jou kant van de weg. Je kijkt je compleet scheel. Ook als je auto's tegenkomt die in een binnenbocht rijden en jij in de buitenbocht. Ik vind het persoonlijk waardeloos. Probeer overigens met een reflectorlamp is een lichtbeeld te krijgen zoals op bovenstaande foto. Zo'n strak, mooi egaal verdeeld beeld krijg je never nooit met een reflectorlamp.
 
Bovenaan