[SEAT] [Ibiza 6J] cupra 2016 1,8 TSI afslaan motor

StobbeJ

New member
Lid geworden
8 jan 2022
Berichten
8
Om gelijk maar met de deur in huis te vallen: Mijn naam is Jelmer Stobbe, ik werk als Service Engineer en onderhoud/repareer daarnaast mijn en mijn vriendin's auto zoveel mogelijk zelf. Nu is die laatste net het probleem. (ja mijn vriendin rijd een Cupra, ik rijd zelf Mercedes)

Nu het probleem: De Cupra heeft sinds 2 weken de nare gewoonte gekregen om zo nu en dan voor een moment slecht te draaien en soms zelfs af te slaan. Dit doet hij voornamelijk stationair, of laag in toeren wanneer je rijd. Verder rijd hij als een zonnetje, trekt heerlijk door en gang als een raket. Ook gaf hij start stop storing, maar dit heeft VVT in Marum al verholpen door een software update en een nieuwe accu. Het vage is dat hij het soms doet. VVT heeft de hogedruk pomp uit elkaar gehaald, en kon visueel niks vreemds ontdekken. Ook de bekende kwaal van de slangetjes was hier niet aan de orde. Daarna hebben ze de update doorgevoerd en hebben ze hem een aantal uur laten draaien zonder problemen, ervanuitgaande dat het opgelost was. Helaas kwam het vanmiddag weer terug, en heb ik met VVT besproken dat we waarschijnlijk de hogedruk pomp moeten vervangen en duimen dat dat het probleem oplost. Maar, voor ik dat doe zou ik toch willen vragen of er hier mensen ideeën hebben wat ik nog meer kan controleren, of kunnen bevestigen dat het wel degelijk naar de pomp wijst.

Wat opvalt als de motor stationair draait, is dat je de hogedruk pomp soms wel, en soms niet hoort, en wanneer hij begint te haperen er altijd een verandering is in het ratelen van de pomp. Ik had al begrepen dat dat ratelen een voorkomende maar onschuldige kwaal is, maar geldt dit ook wanneer het invloed heeft op het draaien van de motor? Ik lees ook dingen over de PCV klep op de motor, maar als ik dit verder google lijken dit vaker structurele problemen met meestal een storingsmelding. Goed om te melden is dat er geen enkele storing te lezen is, geen lampje maar ook niet wanneer je hem uitleest.
We hebben ook aan de opvoerpomp gedacht, maar het lijkt mij dat als die de geest geeft hij er helemaal mee kapt. ik heb het brandstof filter vervangen voor een 6,6bar, volgens VVT lezen ze 5 bar druk op het systeem wat meer dan genoeg zou moeten zijn.
Naar mijn idee wijst het wel naar de hogedruk pomp, misschien interne slijtage/lekkage. Maar omdat dit wel een prijzig onderdeel is, en ik die waarschijnlijk maandag niet heb (tijd is nog een probleempje aangezien ik dinsdag weer naar zee moet) hoop ik dat jullie misschien nog andere ideeën hebben wat ik nog kan proberen voordat ik de hogedruk pomp bestel.

Mijn dank is groot.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.598
Wat zijn de foutcodes als het probleem zich voordoet?
 

StobbeJ

New member
Lid geworden
8 jan 2022
Berichten
8
Dat is dus een beetje het probleem, die zijn er niet. Al heeft hij wel een keer een foutmelding gegeven van de brandstof druk.. wat precies de code daarvan is weet ik niet, ik weet wel dat dat van de druksensor kwam, maar de sensor zelf werkt.
 
Laatst bewerkt:

StobbeJ

New member
Lid geworden
8 jan 2022
Berichten
8
nog een toevoeging, hij geeft ook startstop storing. Deze gaf hij voor de software update ook en dit is dus niet veranderd.
 

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.336
Kan het zijn dat een of andere sensor
(af en toe) verkeerde waardes geeft, vanwege defect of slecht contact? In aanmerking komende sensoren zou je dan misschien eens kunnen loggen.
 

StobbeJ

New member
Lid geworden
8 jan 2022
Berichten
8
Mijn ervaring met sensoren is dat ze het wel of niet doen, en als ze de verkeerde waardes geven ze dat constant doen. En niet op willekeurige momenten voor een paar seconden. Zeker ook omdat hij dan gelijk motorstoring zou moeten geven volgens mij. Ik vraag me ook af wat start stop ermee te maken heeft, ik kan begrijpen dat als de motor niet goed loopt start/stop ook niet werkt, maar dan zou ik verwachten dat je daar ook een foutmelding voor zou krijgen vanuit de motor.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.295
Start-stop storing kan komen door een te lage accuspanning.
 

StobbeJ

New member
Lid geworden
8 jan 2022
Berichten
8
Vandaag zelf maar is de computer eraan gehangen bij mijn eigen garage. Ik kreeg gelijk 'P254100 brandstof sensor lage druk G410, open kortsluiting naar massa', dus die sensor gaat er uit voor een nieuwe en dan verwacht ik dat hij verdwijnt.
Daarnaast kreeg ik bij ieder te scannen onderdeel een foutmelding die aangaf 'spanningstoevoer, voltage te laag' of 'voedingsspanning onaannemelijk'. Dat verklaart wel waarom de startstop in de stress raakt. Accu meet keurig 12,1 Volt, en laadspanning is keuring 14,6Volt. De accu is vervangen toen deze problemen begonnen, ik heb het vermoeden dat hij niet is ingeregeld, en de auto nog steeds denkt dat er een slechte accu in zit, wat in combinatie met de gesneuvelde sensor wel is vage klachten kan veroorzaken? Vind het wel vreemd dat deze spanningsproblemen niet naar boven zijn gekomen bij de garage en ANWB, misschien hebben die alleen de motor uitgelezen en niet de hele auto?
Heeft iemand hier misschien ervaring met dit soort problemen als een accu vervangen word maar niet ingeregeld? De oude accu was ook serieus slecht.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.295
Te lage accuspanning kan vervelende storingen veroorzaken en moet een nieuwe idd worden "ingeleerd".
Is in topics van anderen al naar voren gebracht.
 

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.336
@StobbeJ: Mooi dat je toch wat gevonden hebt. Dan zal het zo wel goed komen.
 

StobbeJ

New member
Lid geworden
8 jan 2022
Berichten
8
update: vandaag de dealer hem in laten regelen, half uurtje naar huis rijden en gelijk zelf weer aan de computer gehangen. Nog een paar foutjes in de motor, maar ik vermoed dat die niet gewist zijn bij de dealer. Die verwijderd, even gestart, en daarna waren alle foutcodes weg. Morgen rijd ik naar zaandam op en neer en lees ik hem daarna weer uit, als dan alles weg is is het alleen nog kijken of hij niet weer spontaan af slaat. Voor nu heb ik nog 1 gekke storing, in het CAR menu geeft hij de melding ''start stop, Draaiende motor noodzakelijk''(ook met 160km/u:p) hij noemt het geen storing. De praktijk zal uitwijzen of dat toch nog van een afwijkende sensor OID komt. Maar dat gaan we morgen wel zien na een fatsoenlijke rit.
 
Laatst bewerkt:

StobbeJ

New member
Lid geworden
8 jan 2022
Berichten
8
Vanmorgen onderweg begon hij te hikken, dit had hij nog niet eerder gedaan. gelijk maar weer omgedraaid en richting de garage, en kreeg weer diverse storingen. onder andere:
P254100, Brandstof druk sensor (die is bekend, sensor ligt klaar)
P008900, brandstofdosering solenoide klep, onwaarschijnlijk signaal
P008A00, lage druk brandstof systeem, brandstofdruk: minimum druk onder limiet.

Pas na het uitlezen kreeg ik motorstoring, en schakelde de auto zichzelf gelijk na het starten uit. Toen ik de storingen verwijderde bleef hij wel lopen maar smoorde hij zelf uit.
Ik ga morgen met een drukmetertje de werkelijke brandstofdruk meten en de sensor vervangen. Ik vermoed dat de auto meerdere problemen heeft/had, namelijk het inregelen van de accu, en een afstervende brandstof pomp die eerder nog geen foutmelding gaf.
 

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.336
Misschien ook nog even checken of je niet ergens kabelbreuk hebt. Dat probleem heb ikzelf gehad, waardoor meerdere sensoren geen goed signaal doorgaven. Kabel was bij mij vermoedelijk een keer klem komen te zitten waardoor enkele aders half doormidden waren. Dus dat maakt dan wel/niet goed contact en veroorzaakt “random” storingen.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.598
Zou eerst maar die druk sensor vervangen en dan weer verder kijken...want het één leidt tot het ander...
 

StobbeJ

New member
Lid geworden
8 jan 2022
Berichten
8
druksensor inmiddels vervangen, brandstof druk een tijdje gemonitord en niks raars gezien. Helaas nog steeds de melding 'brandstof sensor lage druk , kortsluiting naar massa'. De bedrading doorgemeten en niks aan kunnen vinden, en nog steeds start stop storing. Lijkt er wel op dat de oude sensor wel voor meer storing zorgde, maar het is nog niet opgelost. Gelukkig kreeg ik hem wel draaiende en heb hem nu weer bij VVT kunnen krijgen, hopelijk krijgen die de laatste storing er uit.
 
Bovenaan