Om gelijk maar met de deur in huis te vallen: Mijn naam is Jelmer Stobbe, ik werk als Service Engineer en onderhoud/repareer daarnaast mijn en mijn vriendin's auto zoveel mogelijk zelf. Nu is die laatste net het probleem. (ja mijn vriendin rijd een Cupra, ik rijd zelf Mercedes)
Nu het probleem: De Cupra heeft sinds 2 weken de nare gewoonte gekregen om zo nu en dan voor een moment slecht te draaien en soms zelfs af te slaan. Dit doet hij voornamelijk stationair, of laag in toeren wanneer je rijd. Verder rijd hij als een zonnetje, trekt heerlijk door en gang als een raket. Ook gaf hij start stop storing, maar dit heeft VVT in Marum al verholpen door een software update en een nieuwe accu. Het vage is dat hij het soms doet. VVT heeft de hogedruk pomp uit elkaar gehaald, en kon visueel niks vreemds ontdekken. Ook de bekende kwaal van de slangetjes was hier niet aan de orde. Daarna hebben ze de update doorgevoerd en hebben ze hem een aantal uur laten draaien zonder problemen, ervanuitgaande dat het opgelost was. Helaas kwam het vanmiddag weer terug, en heb ik met VVT besproken dat we waarschijnlijk de hogedruk pomp moeten vervangen en duimen dat dat het probleem oplost. Maar, voor ik dat doe zou ik toch willen vragen of er hier mensen ideeën hebben wat ik nog meer kan controleren, of kunnen bevestigen dat het wel degelijk naar de pomp wijst.
Wat opvalt als de motor stationair draait, is dat je de hogedruk pomp soms wel, en soms niet hoort, en wanneer hij begint te haperen er altijd een verandering is in het ratelen van de pomp. Ik had al begrepen dat dat ratelen een voorkomende maar onschuldige kwaal is, maar geldt dit ook wanneer het invloed heeft op het draaien van de motor? Ik lees ook dingen over de PCV klep op de motor, maar als ik dit verder google lijken dit vaker structurele problemen met meestal een storingsmelding. Goed om te melden is dat er geen enkele storing te lezen is, geen lampje maar ook niet wanneer je hem uitleest.
We hebben ook aan de opvoerpomp gedacht, maar het lijkt mij dat als die de geest geeft hij er helemaal mee kapt. ik heb het brandstof filter vervangen voor een 6,6bar, volgens VVT lezen ze 5 bar druk op het systeem wat meer dan genoeg zou moeten zijn.
Naar mijn idee wijst het wel naar de hogedruk pomp, misschien interne slijtage/lekkage. Maar omdat dit wel een prijzig onderdeel is, en ik die waarschijnlijk maandag niet heb (tijd is nog een probleempje aangezien ik dinsdag weer naar zee moet) hoop ik dat jullie misschien nog andere ideeën hebben wat ik nog kan proberen voordat ik de hogedruk pomp bestel.
Mijn dank is groot.
Nu het probleem: De Cupra heeft sinds 2 weken de nare gewoonte gekregen om zo nu en dan voor een moment slecht te draaien en soms zelfs af te slaan. Dit doet hij voornamelijk stationair, of laag in toeren wanneer je rijd. Verder rijd hij als een zonnetje, trekt heerlijk door en gang als een raket. Ook gaf hij start stop storing, maar dit heeft VVT in Marum al verholpen door een software update en een nieuwe accu. Het vage is dat hij het soms doet. VVT heeft de hogedruk pomp uit elkaar gehaald, en kon visueel niks vreemds ontdekken. Ook de bekende kwaal van de slangetjes was hier niet aan de orde. Daarna hebben ze de update doorgevoerd en hebben ze hem een aantal uur laten draaien zonder problemen, ervanuitgaande dat het opgelost was. Helaas kwam het vanmiddag weer terug, en heb ik met VVT besproken dat we waarschijnlijk de hogedruk pomp moeten vervangen en duimen dat dat het probleem oplost. Maar, voor ik dat doe zou ik toch willen vragen of er hier mensen ideeën hebben wat ik nog meer kan controleren, of kunnen bevestigen dat het wel degelijk naar de pomp wijst.
Wat opvalt als de motor stationair draait, is dat je de hogedruk pomp soms wel, en soms niet hoort, en wanneer hij begint te haperen er altijd een verandering is in het ratelen van de pomp. Ik had al begrepen dat dat ratelen een voorkomende maar onschuldige kwaal is, maar geldt dit ook wanneer het invloed heeft op het draaien van de motor? Ik lees ook dingen over de PCV klep op de motor, maar als ik dit verder google lijken dit vaker structurele problemen met meestal een storingsmelding. Goed om te melden is dat er geen enkele storing te lezen is, geen lampje maar ook niet wanneer je hem uitleest.
We hebben ook aan de opvoerpomp gedacht, maar het lijkt mij dat als die de geest geeft hij er helemaal mee kapt. ik heb het brandstof filter vervangen voor een 6,6bar, volgens VVT lezen ze 5 bar druk op het systeem wat meer dan genoeg zou moeten zijn.
Naar mijn idee wijst het wel naar de hogedruk pomp, misschien interne slijtage/lekkage. Maar omdat dit wel een prijzig onderdeel is, en ik die waarschijnlijk maandag niet heb (tijd is nog een probleempje aangezien ik dinsdag weer naar zee moet) hoop ik dat jullie misschien nog andere ideeën hebben wat ik nog kan proberen voordat ik de hogedruk pomp bestel.
Mijn dank is groot.