[SEAT] [Ibiza 6J] Echte snelheid 185/60/15 banden

Mango22

New member
Lid geworden
27 sep 2010
Berichten
43
Wanneer mijn navigatie ( NAvigon, geen Seat systeem dus ) aangeeft dat ik 120 km per uur rijd, rijd ik 125 km op de teller. Dit met de standaard 15 inch 185/60 banden. In de winter ga ik rijden op 185/65/15 , die vanwege de iets grotere ( 3% ) wielomtrek preciezer bij de werkelijke snelheid zal zitten.
 
Laatst bewerkt:

Eric ST

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
361
En...wat kunnen we verder nog voor je doen??? Mijn 17"-215-40 doet 96kmh bij 100 op de teller....
 

RudyZ

New member
Lid geworden
4 sep 2010
Berichten
155
125 op de teller en 100 volgens de navigatie? Da's een afwijking van 25%, dat lijkt me een tikje overdreven, ik denk dat zowel de teller als de navigatie niet kloppen, ik zou met een collega of buurman een testje doen.
 

Armand

New member
Lid geworden
11 sep 2010
Berichten
40
125 op de teller en 100 volgens de navigatie? Da's een afwijking van 25%, dat lijkt me een tikje overdreven, ik denk dat zowel de teller als de navigatie niet kloppen, ik zou met een collega of buurman een testje doen.

Precies, een andere navigatie lenen en/of iemand anders eens achter je laten rijden.
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Ik rijd met die banden bijna gelijk aan mijn TT snelheid. Er zit bij mij te weinig verschil in dus. Update etc. Van de TT maakt geen verschil. Dus ik neem aan dat het klopt wat TT meet via satalliet.
 

Mango22

New member
Lid geworden
27 sep 2010
Berichten
43
Ik heb mijn onderwerp hier boven aangepast, daar ik de snelheden niet goed had vermeld. Nu kloppen de cijfers in het eerste bericht wel. Excuses.
 

Armand

New member
Lid geworden
11 sep 2010
Berichten
40
Maar wat is dan je probleem of vraag? Dit lijkt me heel normaal.
 

Maurice

Well-known member
Lid geworden
1 sep 2010
Berichten
3.153
Ik heb een tellerafwijking van 7km ofzo, alleen maar veilig voor bekeuringen.
 

Mango22

New member
Lid geworden
27 sep 2010
Berichten
43
Het is geen probleem , maar informatie. Het werkelijke dieselverbruik is hoger wanneer je de "echte" 120 km/u rijdt. Nu weet ik niet of het "fabrieks" verbruik van een auto gemeten wordt bij de "echte" km per uur of via de teller.

Ook hebben wij het zelf over : "mijn auto verbruikt zoveel .,. liter wanneer ik 100 of 120 km per uur rijdt op de teller", terwijl een ander met dezelfde auto, maar met andere velgen/banden (met een andere wielomtrek dus), bij deze snelheden een ander verbruik heeft ( ik heb het hier puur over wielomtrek en niet over de grootte van de velgen en de breedte van de banden )
 

Machine Head

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
61
Het is normaal dat de snelheid op de teller hoger is dan de werkelijke snelheid. Het omgekeerde zou trouwens verboden zijn.

De meting via navigatie gaat nauwkeuriger zijn. Hier wordt de tijd genomen die je nodig hebt om de afstand tussen puntje a en b af te leggen en op die manier wordt dan de snelheid berekend.
 

Sinterklaas

Banned
Lid geworden
2 dec 2010
Berichten
83
Ik ga ook Kleber winterbanden monteren en dan geen 185/60/15 maar 185/65/15, goedkoper en minder teller afwijking. De afwijking is op teller al enkele KM, ik had bij 100 km op navigatie ook 104 op teller en bij versleten banden kan dit nog verder oplopen! Ook is de afwijking van Navigatie zelden meer dan 1 km en tellers doen maar wat en houden ook geen rekening met welke banden je hebt.

Brede 195/60/15 zou ik afraden, meer rubber dus rolweerstand en dus minder zuinige auto. Het enige voordeel van 195 is de ? Cm bredere dus minder kans op stoeprand schade, maar hoeveel ruimte hou je nog over voor eventuele sneeuwkettingen? Vooral in scherpe bochten kan het een wielkast kosten als je met kettingen rijd!
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.389
Het is geen probleem , maar informatie. Het werkelijke dieselverbruik is hoger wanneer je de "echte" 120 km/u rijdt. Nu weet ik niet of het "fabrieks" verbruik van een auto gemeten wordt bij de "echte" km per uur of via de teller.

Ook hebben wij het zelf over : "mijn auto verbruikt zoveel .,. liter wanneer ik 100 of 120 km per uur rijdt op de teller", terwijl een ander met dezelfde auto, maar met andere velgen/banden (met een andere wielomtrek dus), bij deze snelheden een ander verbruik heeft ( ik heb het hier puur over wielomtrek en niet over de grootte van de velgen en de breedte van de banden )

De snelheden voor het verbruik worden op een rollenbank gemeten (en de geijkte snelheid van de rollenbank is dus van toepassing), wat de meter aangeeft doet niet ter zake voor de meting. Overigens worden de fabriekscijfers regelmatig met speciale banden(smalle banden en banden met lage rolweerstand) gemeten, die vaak niet eens leverbaar zijn voor de consument. Voor een enigzins redelijk vergelijk moet je dus uitgaan van 120 echte km/u, maar daar ook de ideale banden en bandenspanning voor gebruiken.
 

Sinterklaas

Banned
Lid geworden
2 dec 2010
Berichten
83
De lage rolweerstand dus deze matige Dunlops...en Sport 1 slaat dus eigenlijk nergens op wat de fabriek erop gezet heeft.

Verder is 3.1 ato mogelijk om nog zuiniger te rijden en na 5000 km zie ik slijtage zijkant iets groter dus harder mag! Ook zullen ze geen verse maar ingereden exemplaar gebruiken en in plaats van 5W30 is 0W30 ook nog mogelijk. Bij mijn auto moest de bumper netter vastgezet worden en de deuren waren ook niet strak..... Dus als je niet de testauto maar mijn productie exemplaar zo had gebruikt??? Dealer kreeg ze meestal beter afgeleverd, maar keurig hersteld.
 

VeeX

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
23 aug 2010
Berichten
2.563
Verder is 3.1 ato mogelijk om nog zuiniger te rijden en na 5000 km zie ik slijtage zijkant iets groter dus harder mag! .
Welja joh! Doe er meteen 5 bar in, blijven de banden lekker strak in het velgbed zitten, scheelt ook weer wrijving :F
 

Bandit

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
651
Het is normaal dat de snelheid op de teller hoger is dan de werkelijke snelheid. Het omgekeerde zou trouwens verboden zijn.

De meting via navigatie gaat nauwkeuriger zijn. Hier wordt de tijd genomen die je nodig hebt om de afstand tussen puntje a en b af te leggen en op die manier wordt dan de snelheid berekend.

De terugreis van vakantie (Zwitserland) was volgens de Garmin exact 999,9 km; volgens de kilometerteller echter 975 km. Toch vreemd.....
 

Sinterklaas

Banned
Lid geworden
2 dec 2010
Berichten
83
Mijn navigatie is meestal dus niet altijd gelijk aan de paaltjes van Rijkswaterstaat. De teller in de auto meet dus ook bij mijn tekort KM, dus grote beurt geen 30.000 maar 30500 km?

Maar de snelheidsmeter die de snelheid aan geeft, bij 100 km op navigatie 105 op teller en digitaal op boordcomputer maar 104. Dus hoeveel tolerantie heeft een auto? De door mijn gewenste iets grotere banden zitten er nog niet onder!
 

Freddy

New member
Lid geworden
13 dec 2010
Berichten
43
Normale GPS navigatie houdt geen rekening met hoogte, je kunt dus niet stellen dat wat Garmin/TomTom meet ook echt zo is. Ik zou meer waarde aan de rijkswaterstaat bordjes hechten.
 
Bovenaan