Ls ik overweeg om een Ibiza 1.2 tsi aan te schaffen uit 2012. 210.000km gelopen. Een beetje gewaarschuwd voor problemen met de ketting en de zuigerveren heb ik de motor goed bekeken.
Bij koude start is er geen geratel , geen motor lampje en op de OBD poort geen foutcodes. Dat lijkt dus goed.
De volgende controle was oliedop eraf draaien en pijlstok eruit bij draaiende motor. Daar blijkt dat er veel lucht uit zowel de vulopening als de pijlstok opening blaast en met een zaklamp is ook te zien dat dit eruit ziet als uitlaatgas. Kortom: blow-by zoals dat heet, wellicht een indicatie van versleten zuiger of schraapveren. Maar om dat goed te beoordelen moet je weten hoe dat normaal is, de ene auto heeft meer blow by dan andere zonder dat er iets aan de hand is.
Nu ken ik de 1.2 tsi motoren niet dus ik kan niet beoordelen of dat normaal is. Mijn vraag aan de lezers is wat jullie ervaring hiermee is, is het normaal dat er gassen uit de vulopening en peilstok opening blaast bij stationair draaiende motor of hebben jullie motoren daar nauwelijks last van ? Hebben jullie op een 1.2 tsi veel problemen gehad met zuigerveren of komt dat zelden voor?
Bedankt voor het meedenken. Vriendelijke groeten Theo
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bij koude start is er geen geratel , geen motor lampje en op de OBD poort geen foutcodes. Dat lijkt dus goed.
De volgende controle was oliedop eraf draaien en pijlstok eruit bij draaiende motor. Daar blijkt dat er veel lucht uit zowel de vulopening als de pijlstok opening blaast en met een zaklamp is ook te zien dat dit eruit ziet als uitlaatgas. Kortom: blow-by zoals dat heet, wellicht een indicatie van versleten zuiger of schraapveren. Maar om dat goed te beoordelen moet je weten hoe dat normaal is, de ene auto heeft meer blow by dan andere zonder dat er iets aan de hand is.
Nu ken ik de 1.2 tsi motoren niet dus ik kan niet beoordelen of dat normaal is. Mijn vraag aan de lezers is wat jullie ervaring hiermee is, is het normaal dat er gassen uit de vulopening en peilstok opening blaast bij stationair draaiende motor of hebben jullie motoren daar nauwelijks last van ? Hebben jullie op een 1.2 tsi veel problemen gehad met zuigerveren of komt dat zelden voor?
Bedankt voor het meedenken. Vriendelijke groeten Theo
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk