[SEAT] [Ibiza 6J] Kortsluiting autoradio werkt niet meer

B91

New member
Lid geworden
9 mrt 2025
Berichten
4
Hoi iedereen,

Ik woon in Tilburg en ben sinds kort de trotse eigenaar van een Seat Ibiza 6J 1.4 TDI uit 2008. (Mijn eerste auto) En er zit een Android radio/ navigatiesysteem in. https://www.audiovolt.nl/product/9-...raadloos-car-link-en-android-auto-universeel/

Ik heb links in het deurpaneel de speakers vervangen en is rechts aan de beurt maar er kwam al geen geluid uit de stock speakers. Dus had ik de kabels van de tweeter en de woofer gecheckt en waren ze half gesoldeerd dus had ik dat deel afgeknipt en opnieuw verbonden aan het uiteinde voor de ISOstekker met elektra tape eromheen. Heel slecht . Ik kwam met mijn tang tegen de uiteinde van de bruin/blauwe kabel van de woofer of tweeter en kreeg ik een kleine vonk. De andere kabel is zwart/blauw Toch heb ik de 2 kabels aangesloten in de ISO stekker en de radio ging niet aan.

Ik heb alle zekeringen gecheckt en vervangen ,ook de zekering in de auto radio. Niks was doorgebrand. Toen heb ik de 2 speakerkabels uit de ISO stekker gehaald in de hoop dat het dan weer werkte. Toen ik de bruin/blauwe stekker eruit haalde kwam er weer een vonk. Ik heb de kabels toen maar doorgeknipt op het deel waar ik had geprobeerd de boel opnieuw te verbinden. En geisoleerd met elektra tape.

Mijn radio gaat niet aan. Verder werken alle andere (elektrische) onderdelen in mijn auto gelukkig prima .

Wat me ook opvalt is dat er een zwarte kabel is verbonden aan de chassis? van mijn auto maar de andere kant van de zwarte kabel is afgeknipt en zit nergens op.


Wat heb ik nu veroorzaakt en is er een manier dat ik dit met wat sturing recht kan zetten? Of zeggen jullie wat heb je nou gedaan man breng dat ding naar een auto elektricien?
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
14.275
Als je de speaker uitgang per ongeluk hebt kortgesloten grote kans dat, als er intern geen zekering zit, een eindversterker trap of zelfs iets van spanningsstabilisatie is opgeblazen.
Openmaken en iemand met voldoende electronica kennis er naar laten kijken
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
8.067
Doorgaans zijn de luidspreker uitgangen van een auto radio klasse D versterker wel tegen kortsluiting beschermd. De toegepaste versterker chips hebben hier wel een ingebouwde beveiliging voor.

Bedrading in een auto verbind of isoleer je d.m.v. krimp stekkers of doorverbinders, deze kan je bij de betere autoshop kopen. Het aan elkaar draaien van draden en gebruik van isolatie tape is niet een betrouwbare en veilige manier.

Het beste is om een bedrijf te zoeken dat auto radio's en andere apparatuur inbouwt.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
14.275
"Doorgaans zijn de luidspreker uitgangen van een auto radio klasse D versterker wel tegen kortsluiting beschermd. De toegepaste versterker chips hebben hier wel een ingebouwde beveiliging voor."

Of dat met een van oorsprong Chinees apparaat ook het geval is, is nog te bezien.
Zoals gezegd openmaken en kijken.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
8.067
"Doorgaans zijn de luidspreker uitgangen van een auto radio klasse D versterker wel tegen kortsluiting beschermd. De toegepaste versterker chips hebben hier wel een ingebouwde beveiliging voor."

Of dat met een van oorsprong Chinees apparaat ook het geval is, is nog te bezien.
Zoals gezegd openmaken en kijken.
😄 Dat is wel de vraag ja...
Er worden soms zelfs electromotor control chips gebruikt in cheap-ass versterkers... Geloof het of niet maar het is waar...
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.941
Buiten de al genoemde punten is het goed om te weten dat bij een Seat (en andere VAG-modellen) uit deze periode, de geschakelde plus en de constante plus omgedraaid zijn in de ISO connector. Soms is aftermarket audio daar al op voorbereid en moet je gewoon 2 stekkertjes halverwege auto aansluiting en audio aansluiting verwisselen en dan werkt het zoals het hoort. (Als het verkeerd om zit, verliest de media unit bijvoorbeeld in het geheugen opgeslagen zender iedere keer dat het contact uit wordt gezet)
 

B91

New member
Lid geworden
9 mrt 2025
Berichten
4
Heel erg bedankt iedereen voor de reacties!

Ik ben op zoek gegaan naar een auto inbouw specialist die me hopelijk verder kan helpen. En ik heb er maar 1 kunnen vinden die voor mij wel wilt kijken maar dan pas eind april.

Ik hoopte het probleem zelf al op te lossen dus heb ik voor de zekerheid alle zekeringen vervangen in de zekeringskast onder mijn stuur en bij de accu. Zonder resultaat ): . Het viel me wel op dat er een zekering van 15 ampere op nr 27 zat terwijl in de handleiding staat dat die vrij moet blijven. Kan het zijn dat er iets is aangepast in de bedradingen en er daarvoor een zekering is geplaatst op die plek? Op nr 29 zat er dan weer geen zekering en daar zou een 20 ampere zekering in moeten voor de voeding motor.

Ik heb wat fotos gemaakt van achter de radio. Het is chaotisch , zo zat het in elkaar toen ik de auto kocht. De afgeknipte/getapete blauw/bruine draad gaf de vonk/kortsluiting. De andere afgetapete is de blauwzwarte draad. Ik zie dat er nog een blauwzwarte draad is die nog wel in de ISO stekker zit.

Achterin zit een dikke schroef waar een losgeknipte draad op is aangesloten, alleen de andere kant van deze draad is ook afgeknipt en loopt nergens op uit. Wat zou dit kunnen zijn?


 

Marcos.P

Member
Lid geworden
9 apr 2024
Berichten
35
Met een multimeter of spanningszoeker zou je kunnen kijken of er nog constant plus, gestuurde plus en een massa op je radio stekker staat. Of mocht je nog een radio hebben liggen, deze aansluiten en kijken of deze wel werkt.
 

B91

New member
Lid geworden
9 mrt 2025
Berichten
4
Ik heb een multimeter. Hoe kan ik dit checken? Moet ik elke uiteinde van de kabels in de ISO stekker checken? Of welke kleur kabels moet ik checken?

Ik heb helaas geen oude radio liggen.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.941
20250322-093514.jpg

Als ik deze foto bekijk krijg ik het idee dat in de linkeronderhoek naast het bruine blok de andere ISO-connector had moeten zitten, maar op basis van je foto's niet met zekerheid te zeggen. Als de bedrading uit die ISO connector is gehaald en losse stekkertjes er in zijn geprikt, geeft dit wel aan dat er behoorlijk is geknutseld.
 

B91

New member
Lid geworden
9 mrt 2025
Berichten
4
Kan dit dan ook de reden zijn geweest waarom er bij kortsluiting zo makkelijk de boel niks meer doet?

Hoe kan ik de fotos wat duidelijker maken? De connectors er uit halen en een foto per connector?

Er is zeker flink mee geknutseld door de vorige eigenaar. Ook met de bedrading voor de achterlichten zodat er led lichten in konden. Niet dat ik het erg vind :p .
 

Marcos.P

Member
Lid geworden
9 apr 2024
Berichten
35
Je kunt via Google heel makkelijk een PinOut vinden van VAG ISO stekkers.

Hier zie je ook welke 12V constant(30), 12V via contact(15) en welke massa(31) is. Als je deze 3 allemaal hebt is de kans groot dat je radio gesneuveld is.

Als ik die laatste foto zie, heeft de stekker ook in de verdrukking gezeten.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.941
@B91 De onduidelijkheid van de foto's heeft vooral te maken met de hoek van waaruit je gefotografeerd hebt. Zoals Marcos.P al aangeeft kun je de pin bezetting voor de ISO stekkers zo terugzoeken. Het is ook mogelijk dat er een zekering in of achterop de radio kapot is. Let bij de PIN-out wel op vanaf welke zijde het plaatje is (of check de nummers op de ISO blokken).

550x190.jpg


Een losse draad die met een schroef is bevestigd (aan metalen frame?) doet mij denken aan een massa draad.

Als je iets van 12V trafo hebt, kun je ook de radio in huis gewoon van 12V voorzien, een paar speakers aansluiten en kijken wat ie doet.
 
Laatst bewerkt:

Thijs_Rallye

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
10 aug 2024
Berichten
216
Die wago's op de achtergrond stemmen wel hoopvol.:ROFLMAO: Vooral dat er nog een stuk ongestript in zit.
1743065365583.png

Begin eens met alles wat niet origineel is eruit te halen en maak dan nog eens een paar duidelijke foto's.
 
Bovenaan