[SEAT] [Ibiza 6J] kromme remschijven na 2jr?

msteentjes

New member
Lid geworden
12 sep 2010
Berichten
7
Ik heb sinds een maandje last van een trillend stuur, en bij hogere snelheden ook meevibrerende auto. Vandaag toch maar even mee naar de dealer gegaan, kreeg te horen dat de remschijven allebei lichtjes krom zijn en daarom moeten worden vervangen, uiteraard met nieuwe blokken ook.

Hun uitleg was dat het waarschijnlijk komt door hoge temperatuur van remmen en vervolgens te snel afkoelen door water of sneeuw. Heeft iemand hier dit eerder meegemaakt? lijkt mij als dat zo makkelijk gebeurd dat er dan heel veel auto's in nederland dit zouden hebben?8)7

zie net dat ik de topic titel niet helemaal netjes heb aangemaakt zoals het zou moeten maar krijg hem nu niet meer gewijzigd, excuses hiervoor.
 

Niels R

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
196
Je kan nieuwe schijven ook binnen een maand krom hebben, is dus zeker mogelijk dat ze na 2 jaar krom zijn. Hoeveel kilometers heb je er mee gemaakt?

Of het door de winterse omstandigheden komt weet ik niet, zou kunnen, maar daar kan ik dus niet over oordelen.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.402
Komt af en toe voor, maar is niet echt afhankelijk van het autotype. Het kan bijvoorbeeld ontstaan als je in verschil hebt in remmen tussen binnenzijde en buitenzijde zelfde remschijf. Bijvoorbeeld door verschillende blokken, of als ??n blok meer is afgesleten dan de ander, en je aan de ene kant met de voering remt in plaats van het eigenlijke remblok. Ook als de remkracht op de schijf scheef wordt aangebracht kan dit ontstaan. Als deze zaken hebben ??n ding gemeen: de slijtage van de remschijf aan binnen- en buitenzijde is verschillend. Doordat er altijd spanningen in de schijf zitten, zal 'scheef' slijten van de remschijf betekenen dat ie kromtrekt, omdat de materiaalspanningen niet meer in evenwicht zijn.

Overigens kan verschil in de dikte van de geharde laag (binnen/buitenzijde schijf) bij slijtage op een gegeven moment hetzelfde effect hebben.

Zoek eens uit wat de huidige dikte van je remschijven is, en wat de minimaal toegestane dikte is.

Overal waar ik het hier over binnenkant van de remschijf heb, bedoel ik het oppervlak dat naar het 'motorblok kijkt' en buitenkant is dan natuurlijk de kant waar je tegenaan kijkt als je het wiel eraf haalt.

Edit: ik zie nu dat je er nog maar 36k op hebt staan. Als er geen rare dingen gebeurd zijn, nog niet eens een setje remblokken versleten.
 

heavy

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
40
Meestal trekken de schijven krom door het op de rem houden van de auto na stevig afremmen, bijvoorbeeld aan het einde van de afrit van een snelweg bij b.v. de verkeeslichten. Je komt met een redelijke snelheid aan rijden en remt af tot stil stand en houd de rem erop om niet terug te rollen o.i.d.
De warme de schijven kunnen geleidelijk afkoelen, behalve op de plek waar de hete blokken tegen de schijf aan worden gedrukt.
 

Milco.

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 sep 2002
Berichten
267
Meestal trekken de schijven krom door het op de rem houden van de auto na stevig afremmen, bijvoorbeeld aan het einde van de afrit van een snelweg bij b.v. de verkeeslichten. Je komt met een redelijke snelheid aan rijden en remt af tot stil stand en houd de rem erop om niet terug te rollen o.i.d.
De warme de schijven kunnen geleidelijk afkoelen, behalve op de plek waar de hete blokken tegen de schijf aan worden gedrukt.

En zo is het maar net, het gros van de automobilisten houd stug z`n voet op de rem als ie stil staat wat tot kromme remschijfen kan resulteren en zoiezo is het irritant voor de gene die achter ze staat want die word vaak verblind door die rottige remlichten.
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
+1. Gelukkig worden ze gestraft met kromme schijven >:)

Jij niet natuurlijk, Steentje ;)
 

Niels R

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
196
okee, ik wist niet dat, dat er ook voor kan zorgen dat de schijven krom trekken. Dacht dat het met name komt door langdurig zacht te remmen en dat je daardoor dus beter korter en krachtiger kan remmen.

thx voor de tips!!!
 

johnnyboy

New member
Lid geworden
14 sep 2010
Berichten
531
@ milco, laatst stond ik achter een nieuwe mercedes c-klasse. Damn wat een remlichten heeft die auto zeg:F Niet normaal, gelukkig me zonnebril mee:p
 

msteentjes

New member
Lid geworden
12 sep 2010
Berichten
7
Bedankt voor de reactie's allemaal, wist zelf ook niet dat het kon komen door het vasthouden van de rem, heb zelf in de 16 jaar dat ik auto rijd dit altijd gedaan omdat het me zo geleerd is, heb er ook nooit eerder problemen mee gehad, misschien toch ook een samenloop van omstandigheden geweest.
Ga ze in ieder geval binnenkort laten vervangen.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.402
Toch nog een vraag over kromtrekken van de remschijven bij vasthouden van de rem, na het remmen: hoe zit dat dan bij een automaat? Die moeten dan toch allemaal kromme remschijven hebben?
 

petraimon

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.141
Toch nog een vraag over kromtrekken van de remschijven bij vasthouden van de rem, na het remmen: hoe zit dat dan bij een automaat? Die moeten dan toch allemaal kromme remschijven hebben?
dat wou ik ook net vragen.
 

msteentjes

New member
Lid geworden
12 sep 2010
Berichten
7
dat blijf ik dus ook nog steeds het vreemde vinden aan dit hele verhaal, je ziet tegenwoordig bijna iedereen met de voet op de rem bij de stoplichten staan, daarnaast heb ik de afgelopen 16 jaar meerdere auto's gehad, en nog nooit dit probleem meegemaakt.
daarnaast kan het verhaal dat mijn eigen dealer vertelde (door een plas water te snel afkoelen) ook niet de oorzaak zijn want dan zou ook heel nederland met kromme schijven zitten.
blijft toch een beetje een rare situatie, het is wel precies sinds die lange sneeuw/ijs periode aanwezig, waarin veel remmen/abs ingrijpen en de voet op de rem houden aan de orde was hmm...
 

D20VT

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.594
plas water vind ik ook wat, je ,mag niet meer in de regen buiten komen met je auto daar kan hij niet tegen
 

NielsIbizaSC

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.032
Over het algemeen gaan de remschijven met auto's met een automaat sneller slijten dan die van een handgeschakelde auto (met een gelijke rijstijl natuurlijk).
Tegen mij is ook een keer gezegd: Doordat je 'open' velgen hebt, dus water er makkelijker doorheen kan, zijn je schijven krom. Ik kon dat niet helemaal geloven, maar het tegendeel bewijzen kan ik ook niet. Voet op de rem houden tijdens het stilstaan doe ik sowieso nooit, helemaal niet als het regent of sneeuwt i.v.m. temp. verschillen.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.402
Niels, het is mijn gewoonte ook niet, maar bij een automaat wordt je ertoe gedwongen als je niet continue tussen 'D' en 'P' of 'N' wil schakelen.
Vroeger hadden diesels dikkere remschijven, en het kan wel zijn dat voor automaten hetzelfde geldt. Of dat verschil nog steeds bestaat durf ik niet te zeggen.
Ik heb ??n keer remschijven gehad die niet helemaal recht meer waren, maar die zaten toen ook op het eind van hun levensduur.
 

NielsIbizaSC

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.032
Ik weet dat toen mijn vader een Mondeo V6 automaat kocht (in 1998) er gelijk bij gezegd werd: Je remschijven zijn sneller af.... en dat was ook zo, dat ging heel snel (en nadat de bak een paar keer problemen gaf, ging de auto ook snel weg).

Ik vind het persoonlijk met remschijven heel lastig om aan te geven waar het aan kan liggen dat ze krom zijn of snel af zijn. Bijna alle redenen (open velgen, water, sneeuw, manier van remmen, altijd voet op de rem) klinken acceptabel. En dan heb je ook nog van die mensen die bij het minst of geringste remmen (bijv. op de snelweg) of mensen die heel lang remmen (dus weinig vertragen).
Zelf ben ik nogal een 'uitroller' tijdens het rijden en rem ik kort en krachtig.
Bij mijn Ibiza waren ze na 50.000 km nog in goede conditie... ook bij mijn Golf zijn ze na 2 jaar nog erg goed
 

D20VT

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.594
Bij mijn vorige auto zaten de 1e blokken en schijven er nog probleemloos op bij 75K, heb alleen nooit kunnen kijken hoe lang ik ermee had kunnen doen
 

petraimon

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.141
Ik denk dat ook wel een beetje met de kwaliteit en materiaal en restdikte van de schijven te maken heb. Ik heb een keer een vectra gehad en daar heb ik ook meerdere keren kromme schijven op gehad. Nou had die auto wel een dubbele rembekrachtiger (weet of dat uitmaakt) en die remde alsof je een anker uitgooide. Had die auto net een week en trillen als een gek, toen hebben ze de schijven afgedraaid en na een week was het weer zo. Toen zijn er nieuwe schijven gemonteerd en na een week hetzelfde verhaal en weer afgedraaid toen. En toe weer krom na een week. Dus toen weer nieuwe schijven gemonteerd en heb het toen niet meer gehad. Was gelukkig wel garantie en weet ook niet waar het aan gelegen heb maar bij de dealer dachten ze aan een slechte serie schijven want ze kregen meer klachten.
 
Bovenaan