[SEAT] [Ibiza 6J] lekstroom maar niet te vinden

jvessem

New member
Lid geworden
19 okt 2015
Berichten
9
Ik heb een Seat Ibiza 6J uit 9-2008 welke lekstroom heeft. Binnen 2 dagen (niet rijden) is mijn accu leeggetrokken.
Er zit nu net een nieuwe accu in en ook daarmee hetzelfde probleem (conclusie kapotte accu is niet het probleem)

Nu hebben we een spanningsmeter tussen de accu en de min-pol gezet en dan geeft hij ruim 10volt aan. Alle zekeringen 1 voor 1 eruit getrokken maar geeft geen verschil in spanning.
Kabels los geschroefd van de accu 1 voor 1 maar geeft geen verschil in spanning.

Zijn er mensen met ervaring van lekstroom? Hoe hebben jullie dit gevonden en opgelost?

Auto is volledig standaard met enige extra optie climate control. Heb geen trekhaak, panoramadak, alarm installtie, uitgebouwde stereo installatie enz.

Wat ik wel opvallend vind maar weet het niet zeker is dat als ik mijn auto op slot doe. Dan brand het rode lampje constant en na een tijd gaat deze pas knipperen. Naar mijn idee was dit in het begin nooit maar dit weet ik niet zeker.
Ik heb ook het idee dat ik meer klikken hoor bij het op slot doen maar ook dit weet ik niet zeker, hoe is dit na te lopen / uit te meten?
Laatst bij de garage mms laten uitlezen maar deze gaf niks aan volgens hun.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.726
Doet de dynamo het uberhaupt? Wat is de laadspanning als de auto eenmaal draait?
 

Henkv6

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.743
Ik kan dat wel voor je vinden hoor, waar het probleem hem in zit.
Met de juiste apparatuur is het wel te vinden.
Www.hes-online.nl
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.333
Je moet ook de lekstroom meten ipv spanning. Dan 1 voor 1 zekeringen trekken en dan kijken wanneer de stroom duidelijk minder wordt. Dat is dan de basis zoektocht, indien dan nog niet gevonden verbruikers zelf gaan loskoppelen.
 

Fura

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
6.065
Je moet ook de lekstroom meten ipv spanning. Dan 1 voor 1 zekeringen trekken en dan kijken wanneer de stroom duidelijk minder wordt. Dat is dan de basis zoektocht, indien dan nog niet gevonden verbruikers zelf gaan loskoppelen.
Met amperemeter dus ipv voltmeter ;)
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.333
Goede multimeter kan beide meten!
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.333
Als je iemand kunt vinden met een soortgelijke wagen kun je daar eerst de ruststroom meten want dan weet je waar je naar toe moet.
Daarna is het zoals beschreven en verbruiker voor verbruiker loskoppelen.
Niet vergeten dat er altijid stroom verbruikt wordt want je afstandsbediening en eventueel alarm zijn verbruikers die altijd, weliswaar beperkt, actief zijn.
 

Henk

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.494
Met een amperetang is de "dader" relatief makkelijk op te sporen.
Beginnend vanaf de accu via de verdelers naar de veroorzaker.

Met een multimeter (seri?le stroommeting) gaat het je niet eenvoudig lukken iig.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.333
Nou Henk troost je, dat gaat prima en heb dat in het verleden al meerdere malen zo gedaan voor kennissen.
Moet je wel een multimeter hebben die wat stroomsterkte kan verdragen.
Die van mij kan 15 Amp DC hebben dus dat is dan wel een voorwaarde, niet iedereen heeft zomaar een amperetang liggen die DC kan meten.
Moet je wel niet alle toeters en bellen gaan aanzetten maar juist alles uit laten staan zoals de wagen bij stilstand zich bevindt en dan op zoek gaan.
 
Laatst bewerkt:

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.726
Electronica is echt een geval apart, mechanisch ligt me meestal prima, maar electronica laat ik aan specialisten over :)
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.333
Vroeger deden we het door een gloeilamp 12 V van een paar watt er tussen te zetten. Brandde die behoorlijk had je een grote lekstroom, was die uit dan was het ok.
Je ziet je moet het soms doen met de middelen die je hebt.
 

jvessem

New member
Lid geworden
19 okt 2015
Berichten
9
Vroeger deden we het door een gloeilamp 12 V van een paar watt er tussen te zetten. Brandde die behoorlijk had je een grote lekstroom, was die uit dan was het ok.
Je ziet je moet het soms doen met de middelen die je hebt.

Dat met een lampje hebben we ook geprobeerd maar weet niet zeker meer of we daar ook de hele riedel zijn afgegaan. Ik ga in ieder geval met een (goede) multimeter aan de slag van het weekend. Hopelijk komt daar iets uit. Bedankt voor het meedenken allen en ik laat van me horen zodra ik alles heb doorgemeten.
 
Bovenaan