[SEAT] [Ibiza 6J] Niet meetbare lekstroom?

MKL

New member
Lid geworden
22 nov 2021
Berichten
6
[SEAT] [Ibiza 6J] Wisselende lekstroom?

Goedemorgen,

Ik heb al langere tijd problemen met lekstroom in mijn Seat Ibiza 6J (bj 2009), maar ik kan het probleem nog niet achterhalen. De accu kan maar zo binnen een paar dagen leeg genoeg zijn dat de auto niet wil starten, of na nog iets langere tijd zelfs helemaal niet meer reageert. Ik moet er minimaal 3x per week een stuk mee rijden om niet stil te komen te staan.
Er is in de laatste 3 jaar al 2x een nieuwe accu geplaatst. Ik heb de dynamo gemeten, die is prima (14.1V). Na starten met startkabels kan de auto zichzelf ook direct weer prima aan de gang houden en voor de komende dagen de accu weer opladen.
Tijdje geleden de lekstroom proberen te meten maar op dat moment was deze niet meer dan 0.01mA. Het lijkt er dus op dat het probleem niet continu aanwezig is? Toch heb ik er wel elke keer last van wanneer de auto wat langer stil heeft gestaan.

De auto is nog voorzien van standaard radio. Het valt me wel op dat soms de radio al aanstaat als ik bij de auto kom (vanzelf aan gegaan? :?). Heb hierom een aantal weken rondgereden met verwijderde zekering van de radio, maar ook toen bleef het probleem terugkeren.

Is dit probleem voor iemand herkenbaar, of heeft iemand een idee wat dit kan veroorzaken? Ik ga liever niet naar de garage want dan weet ik vrij zeker dat ik mijn geld in een bodemloze put ga gooien...

Bij voorbaat dank,
MKL
 
Laatst bewerkt:

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.572
Aftermarket alarm system?

Een niet meetbare lekstroom maar de accu is wel leeg binnen enkele dagen...dat klopt niet. Want bijvoorbeeld een 60Ah (Ampère hour(uur)) accu kan je 60 uur lang 1 ampère of 30 uur lang 2 ampère er uithalen.
Die stroom is zeker meetbaar.

Vermoedelijk moet je vaker meten als het probleem op een willekeurig moment optreedt.

Je meet wel op de juiste manier? De multimeter in de DC stroom meet stand en in serie geschakeld met de accu?
https://www.mvwautotechniek.nl/meten-met-de-multimeter/
 
Laatst bewerkt:

FR4N5

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
9 jun 2020
Berichten
232
Ik heb het zelfde probleem gehad.
Heb een update gehad en had waarschijnlijk met de centrale vergrendeling te maken .
Na 3 tot 4 dagen stil niet meer starten. Na de update geen last meer gehad. Heb het laten verhelpen bij de seat Wittebrug in Den Haag.
 

MKL

New member
Lid geworden
22 nov 2021
Berichten
6
Bedankt voor jullie reacties.

Ik meet de manier zoals beschreven. Dus de lekstroom is inderdaad niet altijd aanwezig. Optie is inderdaad om vaker te gaan meten om te zien of ik toevallig een moment vind wanneer het optreedt.

@FR4N5 wat je zegt is wel interessant. Tijdje geleden deed de centrale ontgrendeling het ineens niet meer (vergrendeling wel). Na 2 weken deed hij het spontaan weer. Weet je nog wat voor update je hebt gehad? Dan kan ik wat specifieker bellen naar een garage hier in de buurt.
 

MKL

New member
Lid geworden
22 nov 2021
Berichten
6
Kleine update. Afgelopen week de zekering verwijderd van de centrale deurvergrendeling. Dit heeft helaas niet geholpen. Na 4 dagen was de accu zo leeg dat zelfs de klok op 00:00 stond.
Dit weekend maar eens aan de slag om te zien of ik een lekstroom kan meten.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.270
Als je over een multimeter beschikt die pieken in het geheugen kan vastleggen zodat je die later kunt terugzien zou dat een stuk helpen.
Je kunt er moeilijk 24 uur naast gaan staan om te monitoren.
Wellicht iemand in jouw kennissen kring die je daarmee kunt uithelpen?
 

MKL

New member
Lid geworden
22 nov 2021
Berichten
6
Was ik inderdaad al over na aan het denken. Stel dat hij pieken heeft gedurende de nacht, wat zou dit dan mogelijk kunnen betekenen?

Vandaag nadat de auto tot rust was gekomen kon ik 0.11A lekstroom meten. 1 voor 1 een deel van de zekeringen eruit gehaald (alleen die platte, niet die vierkante. Begon steeds harder te regenen, dus moest stoppen). Terwijl ik hiermee bezig was zag ik hem wel 2x juist pieken naar ong. 0.6A, maar zakte ook snel weer weg. Hij is nooit onder de 0.1A gekomen. Wat mag ik aannemen als waarde wat hij mag hebben?

Als het morgen droog is ga ik nog een keer kijken.
 
Bovenaan