[SEAT] [Ibiza 6K] 2001 1.6 ALM Weigert aan te slaan

Bierfles

Member
Lid geworden
28 mrt 2013
Berichten
309
Beste medes forummelingen en techneuten (hoop ik)

Want blijkbaar ben ik dat niet als ik een simpel uit het jaar kruik oude Ibiza niet aan de gang kan krijgen.
Ik heb zoveel van deze karretjes met deze problemen gehad, maar nog nooit sinds ik een steek sleutel vast kan houden eentje zoals deze die zich behoorlijk uitzondert.
Door inruil heb ik deze auto na 3 jaar weer terug gekregen, altijd zonder problemen gereden maar nu dus niet meer aan willen slaan.
Gaat om een Seat Ibiza 2001 met een 1.6 ALM motor, Bobine tegen het schutbord.
Ik vind het een beetje zonde om dit nog frisse karretje met 138.000 km en net gereviseerde versnellingsbak weg te gooien terwijl ik misschien hier nog even een poging kan wagen.
De auto vonkt dus niet, en soms na heel veel starten doet hij het wel en loopt ie mooi.
Meestal zijn eigenlijk altijd de bobines op het schutbord stuk dus die heb ik vervangen , incl. bougies kabels rotor en verdeel kap, want die waren behoorlijk slecht.
Sleutel om, en hij liep meteen als een zonnetje.
Ik zet hem af en daarna nooit meer aan willen slaan, misschien dan toch toeval dat hij aansloeg en was de oude bobine misschien toch niet stuk..
De 3 pins stekker gemeten van de bobine

De 2 buitenste draden lijken in orde:
- Zwart-Groen: 12 volt tijdens het starten
- Bruin: Massa

De middelste krijg ik niks op whatever ik ook doe.
- Rood-Groen: Niks, nopes nada.

Waar komt deze draad vandaan? Lijkt er op dat de bobine hier een spanning op mist.
Deze is heel tot waar hij de kabelboom induikt.
En nog een vraag, de start onderbreker, sluit die de brandstof pomp af of de ontsteking? Hopelijk hier iemand met een oplossing:D

Alvast bedankt!

Afbeelding-van-Whats-App-op-2024-02-01-om-15-16-58-6d76171d.jpg
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.647
Is de krukassensor al een keer vervangen? Zoniet, dan zou ik die op je suspect lijst zetten.

Krukassensor die slecht signaal geeft schakelt sowieso de benzinepomp uit. Weet niet zeker of die ook effect heeft op de ontsteking. Valt hij ook random uit als hij eenmaal loopt? Valt hij uit als hij warm is?
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.295
Let ook nog even hierop:

Nu is er nog een volgend probleem. Cilinder 1 komt twee keer per arbeidscyclus in zijn bovenste dode punt en daar kan deze krukassensor geen onderscheid in maken.
Dus gebruiken we naast de krukassensor nog een nokkenassensor. Deze geeft uitsluitsel of we nu in het bovenste dode punt zitten aan het begin van de arbeidsslag van de eerste of vierde cylinder. Met andere woorden als we deze twee sensoren met elkaar combineren, kunnen we exact elk punt in de cyclus van elke cylinder terugvinden.

Bij het starten worden beide signalen ook met elkaar vergeleken . En er moet coherentie zijn tussen beide signalen. Als de krukas met andere waarden draait dan de nokkenas, of zelfs als er de minste afwijking tussen beiden is, dan spreken we van een synchronisatiefout. Dan start de motor niet om eventuele verdere schade aan de motor te voorkomen. Het zou kunnen duiden op een gebroken of versprongen distributie.
 

Bierfles

Member
Lid geworden
28 mrt 2013
Berichten
309
Bedankt voor jullie reactie mannen 🙏🏻

Hij krijgt benzine, want dat ruik ik. Ook op remmenreiniger start hij niet.
Hij had het probleem al maar is toch 1 of 2 x aangeslagen.
Toen liep hij perfect, maar ben er niet mee wezen rijden.
Distributie is door mij zelf toen hij nog van de vorige eigenaar was vervangen 1 jaar geleden.
Deze is ook in orde.

Het is puur dat hij niet vonkt.

Inmiddels heb ik al het 1 en andere vervangen ook omdat de Gasklep huis een fout aan gaf en ook die vaak boosdoender zijn van het niet starten van de motor.

Vervangen:

- Gasklephuis
- Bobine
- Bobine kabel
- Verdeelkap
- Rotor
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.595
Hall signaal/puls gever onder de ontsteking verdelerkap...die willen ook wel eens kapot gaan...en dan vonken de bougies niet.
Dit heb ik een paar jaar geleden ook gehad bij mijn Audi uit 1991... Het begon eerst heel willekeurig, dan deed hij het wel en dan weer niet. Totdat hij het helemaal niet meer deed...
 
Laatst bewerkt:

Bierfles

Member
Lid geworden
28 mrt 2013
Berichten
309
Mannen bedankt voor jullie reacties,
Ik wil heel graag deze auto weer terug de weg op krijgen omdat ik het gezien de km stand zonde vind hem in de prullenbak te gooien.
Maar tegelijker tijd is het feit wel dat de auto een waarde van geen eens €1000 euro heeft en ik dus niet onnodig nieuwe spullen er op wil zetten zonder resultaat.

Ik heb de auto nogmaals uitgelezen met live waardes en de wagen lijkt een juist toerental signaal te hebben en als ik de hall gever los koppel dan valt deze op 0 met een fout op de hall gever
Ik heb de middelste draad van de bobine stekker even door 2 geknipt gewoon om even te testen.
Het was of naar de sloop ermee of kijken of dat hij wou starten met een los draadje tegen de plus of min aan.
Uiteraard soldeer ik dit later netjes weer als de auto weer start.
Helaas geen resultaat, wat ik wel merkt is als ik deze tegen de min aan hield en weer los, dat de auto hier op reageerde.
Nu is het zo als ik deze draad snel tegen de min aan ga "tappen" dan wil de auto continue tot leven komen.
Ik begin dan weer sterk het vermoeden te krijgen dat deze draad naar een BDP sensor of toch naar de Hall gever gaat.
En ik door snel tegen de min pool aan te tikken een soort BDP signaal creëer?
Wat mij dan alleen nog onduidelijk is, is dat ik in de computer een goed toerental signaal heb.

Weet iemand waar deze draad naar toe gaat?

Afbeelding-van-Whats-App-op-2024-02-04-om-23-22-26-341db497.jpg
Afbeelding-van-Whats-App-op-2024-02-04-om-23-22-26-b43056e5.jpg
 
Bovenaan