[SEAT] [Ibiza 6K1] Centrale vergrendeling doet niets meer i.c.m. slotloze deurgrepen

mystery1980

New member
Lid geworden
22 aug 2018
Berichten
28
Goedeavond/nacht allemaal,
Allereerst mijn excuses voor het lange verhaal wat gaat volgen, maar wil graag duidelijke situatie schetsen [emoji4]

Onze auto heeft ongeveer 2 weken stil gestaan in brandende zon omdat we hem niet nodig hadden. Toen we hem wel nodig hadden starte hij niet: accu leeg (zit sinds vorig jaar net nieuwe accu in).
Accu aan lader gelegd en voor 50% opgeladen (omdat we auto s'avonds eigenlijk wilde gebruiken): starte nog niet.
S'avonds toen het afgekoeld was nog keer of 4 geprobeerd en met wat moeite startte auto en vanaf toen start auto weer iedere keer, dat probleem lijkt opgelost te zijn.

Maar het volgende probleem was er ineens (dus nadat we accu los hadden gehad) - onze centrale vergrendeling deed helemaal niets meer, dus de CV afstandsbediening maar ook de schakelaar in de bestuurdersdeur deed niets meer. Aangezien we slotloze deurgrepen hebben (2 deurs) was onze enigste optie de kofferbak die met sleutel werkt om auto in te komen en af te sluiten.

We zijn toen op onderzoek gegaan, diverse forums gelezen, YouTube filmpjes gekeken, kennissen gevraagd etc. Zal hier opsomming zetten wat we gedaan hebben:

- 2 batterijen vervangen in CV afstandsbediening CR2016 (en batterijen doorgemeten, per batterij 3v samen ongv.6v)
- zekeringen gecontroleerd wat met CV te maken kon hebben en deze voor de zekerheid vervangen.
- sleutel geprobeerd te synchroniseren (d.m.v tips op diverse forums en YouTube)
- centrale vergrendelingsschakelaar in bestuurdersdeur daarvan branden lampjes wel, krijgt ook stroom (nagekeken door kennis) maar werkt verder niet.
- slot bestuurdersdeur vervangen voor 2de hands getest slot van autodemontagebedrijf (zelfde onderdeelnummer)
-kabels gecontroleerd in bestuurdersdeurpaneel en slurf van deur naar auto, niets vreemds te zien
- auto uit laten lezen (VCDS) om te kijken of er foutcodes waren i.v.m. CV, waren er niet en CV module was ook niet in te zien.
- tellerunit losgemaakt en nu als laatste poging tot oplossen een 2de hands centrale vergrendelingsmodule gekocht bij autodemontage bedrijf (zelfde onderdeelnummer), maar we weten niet of we dit zo kunnen ompluggen qua stekkers, of dat we van tevoren nog ergens rekening mee moeten houden?

Dus mijn vragen zijn eigenlijk:
1. Moeten we nog ergens rekening mee houden voordat we de stekkers van de module om kunnen zetten op de "nieuwe"?
2. Als het dat in het ergste geval ook niet zou zijn, wat kunnen we dan evt.nog doen, wat niet veel geld meer kost, aangezien we al erg veel geld in auto gestopt hebben[emoji4]?

Hoor graag van iemand [emoji106]

Groetjes mystery

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.421
Geen idee hoe het bij de Ibiza zit maar bij de Leon 1M dien je een eeprom van je oude tellerunit te maken en te flashen naar je nieuwe tellerunit. Dit kan alleen met speciale software en bijbehorende kabel.
 

mystery1980

New member
Lid geworden
22 aug 2018
Berichten
28
Geen idee hoe het bij de Ibiza zit maar bij de Leon 1M dien je een eeprom van je oude tellerunit te maken en te flashen naar je nieuwe tellerunit. Dit kan alleen met speciale software en bijbehorende kabel.
Dank u wel RoadRunnerRik voor je reactie!
Geen idee wat het betekent en of dat voor ons ook van toepassing zal zijn?[emoji4]

Onze Seat Ibiza is een 1.4 16v van 2002 cupra uitgevoerd.

Mag ik nog vragen of het verhaal wel logisch klinkt, dat het de centrale vergrendelingsmodule kan zijn?[emoji4]

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 

mystery1980

New member
Lid geworden
22 aug 2018
Berichten
28
Heeft er verder niemand ervaring met defecte centrale vergrendeling en/of centrale vergrendelingsmodule?

Of die kan zeggen of we nog ergens rekening mee moeten houden voordat we de stekkers omzetten?

"Hoor" graag van iemand[emoji4]


Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.393
Ik zat de beschrijving te lezen en dacht al dat het niet klopt: ik herinner me geen knop voor de centrale deurvergrendeling in de 6K1, dat klopt ook wel want bouwjaar 2002 is een 6K2 (dus de facelift). Voordeel van een 6K2 is dat je in elk geval zeker geen CV-systeem op infrarood hebt (met rood 'glazen' vensters aan de uiteinde van de binnenspiegel om het signaal te ontvangen.

Het feit dat ook de knop voor de CV in het portier niet werkt, geeft al aan dat het probleem niet in de AB zit, want dan zou de knop in het portier moeten werken. Mogelijk dat de accu het echte probleem is: als de accuspanning te laag wordt, worden allerlei 'luxe" zaken uitgeschakeld, en volgens mij kan dat ook een CV zijn die uitgeschakeld wordt (net als bijvoorbeeld ook stuurbekrachtiging). Ik denk dat je eerst 100% zeker moet zijn dat accu/dynamo in orde zijn, want een lage accuspanning geeft gewoon veel vreemde onvoorspelbare storingen. Als de spannning inderdaad minimaal 12,8 Volt is, dan kun je verder gaan zoeken.
 

mystery1980

New member
Lid geworden
22 aug 2018
Berichten
28
Ik zat de beschrijving te lezen en dacht al dat het niet klopt: ik herinner me geen knop voor de centrale deurvergrendeling in de 6K1, dat klopt ook wel want bouwjaar 2002 is een 6K2 (dus de facelift). Voordeel van een 6K2 is dat je in elk geval zeker geen CV-systeem op infrarood hebt (met rood 'glazen' vensters aan de uiteinde van de binnenspiegel om het signaal te ontvangen.

Het feit dat ook de knop voor de CV in het portier niet werkt, geeft al aan dat het probleem niet in de AB zit, want dan zou de knop in het portier moeten werken. Mogelijk dat de accu het echte probleem is: als de accuspanning te laag wordt, worden allerlei 'luxe" zaken uitgeschakeld, en volgens mij kan dat ook een CV zijn die uitgeschakeld wordt (net als bijvoorbeeld ook stuurbekrachtiging). Ik denk dat je eerst 100% zeker moet zijn dat accu/dynamo in orde zijn, want een lage accuspanning geeft gewoon veel vreemde onvoorspelbare storingen. Als de spannning inderdaad minimaal 12,8 Volt is, dan kun je verder gaan zoeken.
Dank je wel Cordoba voor je reactie!
We hebben inmiddels de accu ongeveer 22 uur aan de lader gehad en de lampjes gaven aan dat hij zo goed als vol was.
Doormeten van accu/dynamo weet ik niet hoe we dat moeten doen? [emoji4]

Buiten de centrale vergrendeling (dus schakelaar in bestuurdersdeur en afstandsbediening), doen de elektrische ramen het aan beide zijden, binnenverlichting, lampen, auto start ook weer gewoon etc.

Enigste wat we voor ons gevoel nog kunnen testen is die centrale vergrendelingsmodule, alleen is daar nu de vraag van: kunnen we de stekkers gewoon "ompluggen" of moeten we bv de accu er eerst afhalen, deuren dicht doen etc.?[emoji4]

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.393
centrale vergrendelingsmodule is de comfortmodule? Ik weet niet goed welke comfortmodule in de 6K2 zit, maar die van de 6L(vanaf 2003) kun je gewoon ompluggen: eerst de oude helemaal loshalen en verwijderen en dan de nieuwe inpluggen. Bij mijn Fabia I (deelt veel onderdelen met 6L Ibiza/Cordoba) ook wel eens gedaan om een probleem in de module uit te kunnen sluiten. Dat was overigens een Siemens module waarvan het Siemens part nr. met "WK" begint, het VAG partnummer staat er ook op, maar geen idee meer wat dat was.
 

mystery1980

New member
Lid geworden
22 aug 2018
Berichten
28
centrale vergrendelingsmodule is de comfortmodule? Ik weet niet goed welke comfortmodule in de 6K2 zit, maar die van de 6L(vanaf 2003) kun je gewoon ompluggen: eerst de oude helemaal loshalen en verwijderen en dan de nieuwe inpluggen. Bij mijn Fabia I (deelt veel onderdelen met 6L Ibiza/Cordoba) ook wel eens gedaan om een probleem in de module uit te kunnen sluiten. Dat was overigens een Siemens module waarvan het Siemens part nr. met "WK" begint, het VAG partnummer staat er ook op, maar geen idee meer wat dat was.
Wederom dank je wel!
Het wordt geloof ik ook de comfortmodule genoemd en die zit bij ons achter de tellerunit (deze zit vast met 2 stekkers) en is ook van Siemens.
Zal een foto toevoegen voor de zekerheid, misschien dat je het dan duidelijker kunt zien?[emoji4]

Maar als t hetzelfde is moeten we dan niet de accu loshalen en deuren allemaal dicht doen ofzo?[emoji4]
08ffeb82ca65c811d24bcc5deec6bc32.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.393
Bij de 6L zit ie onder het stuur bij de relais en dergelijke, daar kun je niet bijkomen zonder open bestuurdersdeur. Ik heb 'm destijds gewoon omgeplugd en er gewoon een aantal weken mee rond gereden zonder enig probleem. Jouw module is van een eerdere generatie, die van mij zaten aan de buitenkant bovenop 2 rijen stekkers. Ik kan even niet bij de foto's (staan op een laptop die kuren heeft), maar zag er ongeveer uit als op onderstaande foto.
iu
 

mystery1980

New member
Lid geworden
22 aug 2018
Berichten
28
Bij de 6L zit ie onder het stuur bij de relais en dergelijke, daar kun je niet bijkomen zonder open bestuurdersdeur. Ik heb 'm destijds gewoon omgeplugd en er gewoon een aantal weken mee rond gereden zonder enig probleem. Jouw module is van een eerdere generatie, die van mij zaten aan de buitenkant bovenop 2 rijen stekkers. Ik kan even niet bij de foto's (staan op een laptop die kuren heeft), maar zag er ongeveer uit als op onderstaande foto.
iu
Bij ons zitten er 2 stekkers in (zie foto).
Maar als ik je goed begrijp kunnen we b.v. morgen of zaterdag gewoon de stekkers in de "nieuwe" module stoppen en hoeven we verder dus nergens rekening mee te houden? [emoji4]
313df716d91139d109bc5fbc19a851b0.jpg
961b92cd556803758dd3bc06a1e9e1c3.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 

mystery1980

New member
Lid geworden
22 aug 2018
Berichten
28
We hebben zojuist als ik het goed zeg de spanning van accu/dynamo getest.
Eerst ongv. 2 min.lampen aan en daarna weer uit, sleutel van contact en spanning gemeten: ongv.12,6V
Toen auto gestart: ongv.14,4V

Dit hebben we aan de hand van YouTube filmpjes getest en volgens mij is dit goed toch? [emoji4]


Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.393
12,6 Volt is een normale spanning als de auto een aantal uren heeft stilgestaan (min. 3-5 uur) als een accu slecht is (bijvoorbeeld een slechte accucel, dan verliest ie langzaam spanning als ie niet wordt bijgeladen, zelfs als je 'm uit de auto haalt en gewoon los neerzet, verliest ie dan spanning. Als de auto lang genoeg heeft stilgestaan voordat je hebt gemeten is dit geen reden om meer dan normaal aan de accu te twijfelen. Ook de laadspanning van 14,4 Volt is gewoon goed. Als de accu in orde is, hebben die paar minuten de lampen aan weinig effect, alleen een accu die extreem slecht is valt met die 2 minuten lampen aan door de mand.

Overigens een accu die ver leeg wordt getrokken krijgt wel een flinke tik, waardoor de echte capaciteit (en daardoor ook de levensduur) van de accu terugloopt. Een accu die helemaal leeg wordt getrokken krijgt vaak zo'n klap dat ie kort daarna echt de geest geeft. Deze kennis was voor mij extra reden om aan de accu/dynamo te twijfelen.
 

mystery1980

New member
Lid geworden
22 aug 2018
Berichten
28
12,6 Volt is een normale spanning als de auto een aantal uren heeft stilgestaan (min. 3-5 uur) als een accu slecht is (bijvoorbeeld een slechte accucel, dan verliest ie langzaam spanning als ie niet wordt bijgeladen, zelfs als je 'm uit de auto haalt en gewoon los neerzet, verliest ie dan spanning. Als de auto lang genoeg heeft stilgestaan voordat je hebt gemeten is dit geen reden om meer dan normaal aan de accu te twijfelen. Ook de laadspanning van 14,4 Volt is gewoon goed. Als de accu in orde is, hebben die paar minuten de lampen aan weinig effect, alleen een accu die extreem slecht is valt met die 2 minuten lampen aan door de mand.

Overigens een accu die ver leeg wordt getrokken krijgt wel een flinke tik, waardoor de echte capaciteit (en daardoor ook de levensduur) van de accu terugloopt. Een accu die helemaal leeg wordt getrokken krijgt vaak zo'n klap dat ie kort daarna echt de geest geeft. Deze kennis was voor mij extra reden om aan de accu/dynamo te twijfelen.
We hebben de accu vorige week donderdagavond aan de lader gedaan, vrijdagavond van lader afgehaald en zaterdagmorgen terug in auto geplaatst.

Deze week hebben we de auto ik geloof op woensdag 1 keer gestart om te testen, verder heeft die dus alleen maar stil gestaan en vandaag dus accu/dynamo getest.

Dus begrijp ik dan uit uw verhaal dat het verder dan goed is, ja toch?[emoji4]

Heb voor de zekerheid vandaag nog een technische man van de dealer gesproken, hij gaf aan dat wat u ook zei we gewoon de module om konden zetten. Enigste wat zou kunnen was dat sleutel opnieuw gesynchroniseerd moest worden, dat zouden hun kunnen doen.

Morgen gaan we de module omzetten dus hopelijk is dan het centrale vergrendelings probleem verholpen, duimen jullie mee?[emoji4]

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.393
Duidelijk, ik kon uit je verhaal niet opmaken wanneer de motor voor het laatst gelopen had voor de metingen, sommige fouten blijven nog even in het systeem als ze niet met een apparaat (uitleesapparaat of laptop met speciale software) gewist worden en worden pas gewist na een ritje van een aantal minuten/kilometers. Zelf ook een keer bij een foutcode (en bijbehorende lampje op het dash) gehad, na verhelpen van de oorzaak bij het eerste ritje nog steeds het brandende lampje, na een tussenstop 7 km verder en opnieuw starten was het lampje uit. Mogelijk dat je dus ook gewoon een stukje moet rijden, zodat de auto tijdens het ritje kan constateren dat er voldoende spanning is, en alles weer resetten naar normaal. Ik zou dus v??r het ompluggen gewoon een stukje gaan rijden, daarna sleutel uit contact, en dan even opnieuw op contact en dan checken of alles weer werkt, of dat je toch de module moet wisselen.
 

mystery1980

New member
Lid geworden
22 aug 2018
Berichten
28
Duidelijk, ik kon uit je verhaal niet opmaken wanneer de motor voor het laatst gelopen had voor de metingen, sommige fouten blijven nog even in het systeem als ze niet met een apparaat (uitleesapparaat of laptop met speciale software) gewist worden en worden pas gewist na een ritje van een aantal minuten/kilometers. Zelf ook een keer bij een foutcode (en bijbehorende lampje op het dash) gehad, na verhelpen van de oorzaak bij het eerste ritje nog steeds het brandende lampje, na een tussenstop 7 km verder en opnieuw starten was het lampje uit. Mogelijk dat je dus ook gewoon een stukje moet rijden, zodat de auto tijdens het ritje kan constateren dat er voldoende spanning is, en alles weer resetten naar normaal. Ik zou dus v??r het ompluggen gewoon een stukje gaan rijden, daarna sleutel uit contact, en dan even opnieuw op contact en dan checken of alles weer werkt, of dat je toch de module moet wisselen.
Bedankt voor de tip, hier zullen we rekening mee houden!

We zijn wel afgelopen zaterdagmorgen (vandaar dat we toen accu weer terug geplaatst hadden), naar kennis gereden die enkele dingen heeft doorgemeten.

Ik laat morgen als we meer weten, hier weer wat weten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 

mystery1980

New member
Lid geworden
22 aug 2018
Berichten
28
Update:
Het is gelukt YES!!

We hebben de accu losgekoppeld
module vervangen
ik zat in auto met deuren dicht en mijn vriend heeft accu weer vastgezet
Toen ik op centrale vergrendeling schakelaar drukte, deed die het weer!

Afstandsbediening toen nog niet maar aan de hand van YouTube filmpje heb ik het volgende gedaan:
Sleutel ongeveer 3 seconden op contact en sleutel eruit
De ontgrendelknop op afstandsbediening ingedrukt en vastgehouden en dan 3 x op de vergrendelknop gedrukt.
Toen deed de afstandsbediening het ook weer!

Dus heel erg bedankt voor alle moeite [emoji106]

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 
Bovenaan