[Seat] [Ibiza 6K2] dynamo vervangen -> laadt nog niet, behalve bij gas geven

JvdW

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
9
Vandaag is mijn dynamo vervangen omdat de accu niet meer bij lade. Vriendin kwam thuis en zij dat de verlichting e.d. uitviel.
Thuis ff gemeten op de dynamo zelf en inderdaad, accu werd niet meer bijgeladen.

Na veel pijn en moeite is de dynamo vervangen (je kunt er bijna niet bij!) en nadat dat gebeurd was, was het probleem nog steeds aanwezig helaas.
Alleen als er gas gegeven word, stationair boven 2000 toeren of hoger dan sprong de dynamo wel bij, 14,4 Volt.

Iemand een idee waar ik het nu moet zoeken en welke metingen ik nu nog kan doen om het e.e.a. te controleren ? Bekabeling lijkt wel in orde.

Het is een Seat Ibiza 1.9 TDI 81KW met ASV motor
 
Laatst bewerkt door een moderator:

My1stIbi

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.395
Zit de spanningsregelaar in de dynamo of is die extern? Indien dat laatste -> spanningsregelaar nakijken...
 

JvdW

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
9
de spanningsregelaar zit extern volgens mij... maar de dynamo is in zijn geheel vervangen incl. regelaar
 
Laatst bewerkt:

My1stIbi

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.395
'Bekabeling lijkt in order'. Massa kabel is schoon? Aan beide kanten, chassis en accu. Los gehad van chassis? Dito voor plus kabel (schoon bedoel ik)? Dan blijft alleen de accu over lijkt mij. Ik kan me slecht voorstellen dan een 'stroomverbruiker' er voor zorgt dat ie niet oplaadt onder de 2000 tpm.
 
Laatst bewerkt:

Alexander

SEAT-profi
Lid geworden
10 sep 2010
Berichten
87
Als je de auto op contact zet moet op je dashboard een acculampje gaan brandde. Gebeurt dit niet dan wordt de dynamo niet voorbekrachtigd. Gevolg dat de dynamo het ook niet doet. Pas op toeren wil hij hem zelf wel eens bekrachtigen. Oorzaak ligt bijna altijd bij de stekker ten hoogte van versnellingsbak. Onderplaat moet je eronder vandaan schroeven. Bij de dealer hebben in de meeste gevallen wel nieuwe stekkertjes om dit vakkundig te repareren.
 

JvdW

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
9
Opgelost!

Vandaag weer verder gekeken en de oplossing uiteindelijk gevonden! Het is inderdaad zoals hier elders op het forum staat 'het blauwe draadje' :(

Alleen was deze niet door op de 'gebruikelijke' plaats boven de startmotor. Ik heb de kabelboom die van de dynamo naar/over de starter loopt voorzichtig open kunnen snijden en toen kwam de oorzaak al naar boven. Zo'n 30 cm vanaf de dynamo, net voorbij de aircoslangen, was de blauwe draad gebroken. Nieuw stukje er tussen gesoldeerd en het lampje op het dashboard ging weer aan als je het contact aan zet en de dynamo werdt weer ingeschakeld bij gestarte motor :-D

Het is trouwens een 6K2, model 1999-2001
 
Bovenaan