[SEAT] [Ibiza 6L] 1.9TDI, torx maat voorpoot

RoelIbi

New member
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
32
Goedemiddag!

Zaterdag heb ik een poging gedaan om mijn verlagingsset te monteren. Helaas niet verder gekomen door gebrek aan het juiste gereedschap :(.. Kan iemand mij vertellen welke torx-maat ik nodig heb om de dikke bout onder aan de voorpoot los te halen? Voor het idee: een inbussleutel maat 10 is te klein en een 12 te groot...

Hoop dat iemand dit toevallig weet of voor mij kan opzoeken!
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.404
Ik heb een Torxset in de vorm van imbussleutels, maar dan met Torx aan de uiteinden. De grootste maat die er in zit is TX-50, en die zou als imbus 8 mm zijn. Ik vraag me af of T55 groot genoeg is. :?

(Overigens setje is van Proxxon Industrial, 9 maten, prijs iets van 14 euro)
 

RoelIbi

New member
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
32
T55 heb ik vanmiddag even geprobeerd maar past niet. Ik ben er wel achtergekomen dankzij de dealert (dankje Auto Primair)! Het is een 'Veeltand' met 12 tandjes, maat 14. Deze besteld en dadelijk afhalen voor 7 euro en 3 cent :). Straks thuis proberen of t past! Zal het wel even laten weten, wie weet heeft iemand er ooit nog wat aan...
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.404
Typische sleutel Roel:? normale torx heeft 6 tandjes, en standaard maten springen van TX10 direct naar TX15.
 

RoelIbi

New member
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
32
Klopt. Je mag het dus eigenlijk ook geen torx noemen heb ik vandaag geleerd. 8)7 De juiste benaming is volgens mij 'veeltand'.
 

RoelIbi

New member
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
32
Afgelopen dagen ben ik bezig met het monteren van een verlagingsset. Of beter gezegd: bezig met het demonteren van de huidige veerpoot... |:(

De 3 boutjes boven zijn los en de dikke (veeltand maat 14 ;)) bout onder is eruit. Na een wilde strijd tussen mij (bewapend met een hamer en een stang en een busje WD40) en de poot, is de poot nu losgekomen. Maar alsnog krijg ik de poot er niet uit. De draagarm is niet verder naar onder te krijgen en de poot niet naar boven. 8)7

Heb geprobeerd de stuurkogel los te schroeven maar dat zat ook niet mee; de inbusbout dol gedraaid dus die krijg ik niet meer los of vast. Vanavond dus een nieuwe stuurkogel monteren en dan hopen dat ik de poot er nog uitgewrikt krijgt. Maar nu is mijn vraag: hoe doen jullie dit?! Kan me niet voorstellen dat iedereen zo zit te kl*ten om een voorpoot te verwijderen. 7(8)7

Hoop dat jullie mij een procedure kunnen vertellen die zal werken.
d:)b
 
Laatst bewerkt:

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Je moet je veerpoot eerst met veerspanners opspannen, dan kan de demper namelijk deels ingeschoven worden en heb je ruimte om de poot eronderuit te krijgen.
 

RoelIbi

New member
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
32
Dat heb ik geprobeerd, maar de spanners passen niet hoog genoeg op de veer waardoor ik maar 2 windingen kan pakken... :(
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Eerst wagen op de krik. Veerpoot van boven los maken, veerspanners erop en dan onderkant eruit halen. Zelf ook zo gedaan destijds. Als dat niet lukt Tsja, dan houdt het op. Zal je hele draagarm eronderuit moeten.
 

Jeroen.

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.273
Aan de achterkant het fuseestuk open tikken met een beitel. Met de WD40 die je inmiddels gebruikt hebt zou het geheel dan zo moeten zakken.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan