[SEAT] [Ibiza 6L] Carrosserie garantie

Seat20vtibiza

New member
Lid geworden
6 mrt 2014
Berichten
54
Hallo,
Ik heb een Ibiza 6L FR uit 2004. Toen ik laatst de motorkap open deed, zag ik aan de zijkant van de motorkap roestvorming. Dus toen ik laatst bij de dealert was vroeg ik als dit nog onder de garantie viel, zij wisten het niet zeker, daar moest ik bij hun schadebedrijf voor langs. Nou dacht ik er is vast wel iemand op dit forum die er ervaring mee heeft gehad voordat ik daar helemaal naar toe moet rijden. Roest zit dus aan de binnenkant van de motorkap en er zit GEEN schade aan het voorscherm (?) dus het loopt niet aan. Hier zijn de foto's:
https://www.flickr.com/photos/124622452@N07/14969633379/
https://www.flickr.com/photos/124622452@N07/15133334486/

Hoor graag wat jullie denken
Nathan
 
Laatst bewerkt door een moderator:

D20VT

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.594
Rare plek voor roest. Heeft de auto ooit schade gehad ?

Indien de kap nl een keer is gespoten zal pon alle eventuele claims afwijzen
 

Seat20vtibiza

New member
Lid geworden
6 mrt 2014
Berichten
54
Zover ik weet, heeft de auto geen schade gehad. De auto is naar mijn weten ook niet overgespoten, hoe zou ik dit kunnen zien/weten?
 

maveric

New member
Lid geworden
11 jun 2014
Berichten
23
Het is niet gewoon dat daar roestvorming optreed. Mijn vorige auto bleek ook doordat het kleine roestplekjes kreeg op en rond het motorkap gedeelte dat het een schade auto te zijn geweest.
Mijn advies, kijk of deze ooit schade gehad heeft, en zoek dit uit!! Zodra de dealer ook al het geringste idee heeft dat de auto schade gehad heeft vergoeden ze 0,0.
 

Seat20vtibiza

New member
Lid geworden
6 mrt 2014
Berichten
54
Oke, dan ga ik dat uitzoeken. Ik heb wel een aankoopkeuring laten uitvoeren bij de Seat dealer voordat ik de auto kocht. Zij hebben mij verteld dat de auto in topstaat was en het lijkt me als die echt schade had gehad zij dit wil hadden kunnen zien?
 

Polleke

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
12 jan 2013
Berichten
3.167
Oke, dan ga ik dat uitzoeken. Ik heb wel een aankoopkeuring laten uitvoeren bij de Seat dealer voordat ik de auto kocht. Zij hebben mij verteld dat de auto in topstaat was en het lijkt me als die echt schade had gehad zij dit wil hadden kunnen zien?

Het vertellen dat de auto in topstaat verkeerd wilt niet zeggen dat hij geen schade heeft gehad. Juridisch gezien zeggen ze niks verkeerd hiermee.
 

maveric

New member
Lid geworden
11 jun 2014
Berichten
23
Ik denk dat je nooit zeker kan weten of de auto schade gehad heeft. Als de auto ernstige schade heeft gehad. Krijgt een auto een WOK status. Maar jou auto kan alleen cosmetische schade gehad te hebben waarvoor ze gekozen hebben om mindere producten te kiezen zowel voor bv de verf als de motorkap...
 

Seat20vtibiza

New member
Lid geworden
6 mrt 2014
Berichten
54
Maar als die wel schade zou hebben gehad dan zouden ze dit gemeld hebben. Weet niet als je bekend bent met een ANWB aankoopkeuring? Die van de Seat dealer is identiek en ik heb om die reden een auto die ik op het oog had niet gekocht. Maar cosmetische schade zou die gehad kunnen hebben, dat zouden ze bij schadebedrijf van seat/pon wel weten, dus zal ik toch maar langs moeten gaan...
 

maveric

New member
Lid geworden
11 jun 2014
Berichten
23
Tuurlijk niet, niet alle schade, Stel je voor dat je WA verzekerd ben je krijgt schade aan je motorkap wat je niet kan verhalen en je kies er voor om B producten te gebruiken kan je dit verkrijgen. En je dit zelf wil goedkoop wilt oplossen!
Ik noem maar een voorbeeld he!!
 
Laatst bewerkt:

Seat20vtibiza

New member
Lid geworden
6 mrt 2014
Berichten
54
Dat snap ik. Maar hoe kan ik daar achter komen? Alleen langs gaan of moet je dit kunnen zien aan de motorkap?
 

maveric

New member
Lid geworden
11 jun 2014
Berichten
23
Ga langs de dealer. als je daar geen zekerheid kan krijgen, dan naar een schade expert om echt alles uit te sluiten.
Bv een schade herstel bedrijf.
Succes!!
 

Seat20vtibiza

New member
Lid geworden
6 mrt 2014
Berichten
54
Ga langs de dealer. als je daar geen zekerheid kan krijgen, dan naar een schade expert om echt alles uit te sluiten.
Bv een schade herstel bedrijf.
Succes!!

Was laatst bij de Dealert (andere dan waar de aankoopkeuring is gedaan) en zij konden mij dat niet vertellen. Dus toch maar langs bij schade expert.
Bedankt!
 
Laatst bewerkt:

Jeroen.

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.273
Is de auto vanaf nieuw bij de Seat dealer of specialist die de normen en waarden gecertificeerd naleeft (dus met officiele onderhoudsrapportages enz) in onderhoud geweest?
Zo nee, dan vergeet een eventuele aanspraak op garantie maar.

Seat geeft aan in haar voorwaarden (kan zo zo snel hier niet vinden) dat, om aanspraak te maken op garanties de auto bij ieder onderhoud naar de dealer of een specialist moet zijn geweest voor oa lakcontroles...... (been there, done that).
 

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.019
Voor een paar tientjes scoor je een andere motorkap op de sloop. Scheelt een boel gedoe.

Zeker als een auto al een paar keer van eigenaar is gewisseld, niet 10 jaar lang bij de dealer in onderhoud is geweest en niet bekend is of er ooit schade is geweest, zal de claim altijd afgewezen worden door PON. En anders verzinnen ze wel een andere reden die je niet kunt weerleggen.
 

Seat20vtibiza

New member
Lid geworden
6 mrt 2014
Berichten
54
Is de auto vanaf nieuw bij de Seat dealer of specialist die de normen en waarden gecertificeerd naleeft (dus met officiele onderhoudsrapportages enz) in onderhoud geweest?
Zo nee, dan vergeet een eventuele aanspraak op garantie maar.

Seat geeft aan in haar voorwaarden (kan zo zo snel hier niet vinden) dat, om aanspraak te maken op garanties de auto bij ieder onderhoud naar de dealer of een specialist moet zijn geweest voor oa lakcontroles...... (been there, done that).

Altijd dealer onderhouden vanaf nieuw :)
 

Seat20vtibiza

New member
Lid geworden
6 mrt 2014
Berichten
54
Voor een paar tientjes scoor je een andere motorkap op de sloop. Scheelt een boel gedoe.

Zeker als een auto al een paar keer van eigenaar is gewisseld, niet 10 jaar lang bij de dealer in onderhoud is geweest en niet bekend is of er ooit schade is geweest, zal de claim altijd afgewezen worden door PON. En anders verzinnen ze wel een andere reden die je niet kunt weerleggen.

Auto is dus wel altijd bij dealer in onderhoud geweest... En het is super lastig om eentje van de sloop te halen lijkt mij, want een FR heeft toch andere motorkap dan gewone een gewone 1.6 of 1.4 ?
 

MRNX

New member
Lid geworden
4 mei 2013
Berichten
24
Volgens mij zijn de motorkappen allemaal hetzelfde. Verschil tussen de FR's enzovoort zit 'm in de bumpers en velgen.
 

FR-Power

New member
Lid geworden
16 aug 2012
Berichten
2.226
Volgens mij zijn de motorkappen allemaal hetzelfde. Verschil tussen de FR's enzovoort zit 'm in de bumpers en velgen.

Dit is juist.
Er is;
- Standaard voorbumper
- Standaard achterbumper
- FR voorbumper
- Cupra voorbumper
- FR en Cupra achterbumper (identiek)

En dan heb je nog ander interieur.. Waarbij de FR en Cupra weer verschillen (te denken aan stuur, handremhendel, pook, stoelen, ventilatierooster-greepjes, vloermatten.
 
Bovenaan