[Seat] [Ibiza 6L] ervaringen met Powerflex rubbers

cupra tdi

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
26 dec 2010
Berichten
606
toeval of niet, ik heb nog steeds een hoop torque stuurkracht. Dat is gbeurd nadat de rubbers zijn geplaatst. Ik heb een compleet nieuwe Eibach systeem onder de auto, en het is nog steeds hetzelfde. Dat de auto erg gevoelig is, dat klopt. Zelfs de eigenaar v/d Leon, die ook Powerflex heeft en Bilstein schokdempers, zegt dat de auto is veel meer gevoeliger dan die van hem. En hij denkt ook dat het v/d rubbers komt. Dat de rubbers goed zijn voor het cirquit, dat klopt. en ze zijn erg precies op het stuur. De auto reageert erg goed, maar ik weet dar ik aardig wat power op de auto heb, maar ik weet dat auto's met meer vermogen, geen problemen hebben ondanks dat deze originele rubbers hebben.

3 verschillende bedrijven hebben nu de auto van onderen nagekeken, alles is recht en normaal dus de enige laatste opties is dat het probleem v/d rubbers komt.
 

Jeroen-Aygo

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
93
Waarom ben je in eerste instantie eigenlijk naar Powerflex bussen gegaan?
 

pietwillem

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
537
Ik zeg ook niet dat het niet van de rubber komt. Maar vraag me eigen wel af of er eentje mis niet goed zit of mis eigenlijk van een ander type ibiza is en net niet helemaal lekker past of zo dat het daarom zo erg is zeg maar. En ja je kunt ook gewoon met oem rubbers blijven rijden dat zou ind ook geen probleem moeten geven.
 

cupra tdi

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
26 dec 2010
Berichten
606
ik heb powerflex genomen omdat iedereen er zo positief over was, en de auto zou goed reageren.Er is verschil tussen de originele en de powerflex, maar de originele zijn meer relaxed. Met de powerflex voel je elk steentje etc. in de weg. Ik denk dat ik1 v/d 1e ben in NL die deze nieuwe rubbers heeft, want degene die ik. daarop moest ik 1 a 2 mndn wachten omdat ze nog niet uit waren. Ze hadden eerst een ander type rubbers, maar deze zijn vernieuwd en die heb ik, voor de 6l. Ik zeg niet dat het slechte rubbers zijn, maar het ligt eraan wat je ermee wil doen. Ik zal ermee blijven rijden tot ik mijn zomerbanden terugzet en dan ga ik kijken of dat ook verscil maakt. Het gewoon irritant om je stuur te zien bewegen.
 

pietwillem

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
537
Dan zou ik het probleem eens aan de fabrikant voor leggen kan dus een productie fout of kinderziekte wezen als het een nieuw type rubber is.
 

Nils

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
417
Grote onzin, hier rijden zoveel mensen met deze bussen en dat rijdt perfect. Op het circuit zijn die powerflexen nog veels te zacht, daar gebruiken ze echt veel stuggere bussen. Anders een afspraak maken bij Prins techniek om de auto echt te laten uitlijnen.

http://www.prins-techniek.nl/uitlijnen.php

Je moet je Leon ook niet met een Ibiza vergelijken. Hoe groter de wielbasis, hoe koersvaster de auto. Dat scheelt heel veel.

Als je vol gas geeft treden er allemaal reacties op in de carosserie, zeker met jou 400+ NM. Kan best wel eens zijn dat de stabilisatorstang rubbers NIET meegenomen zijn, en dat deze er nu voor zorgen dat bij acceleratie de stabi stang de veerpoten scheef trekt nu er minder beweging bij de draagarmen mogelijk is. Kijk eens voor een dikke stabi-stang voor inc nieuwe (powerflex) rubbers. Ik denk dat het dat het daar in zit.

Het is allemaal op elkaar afgesteld, en daarom kan je niet zomaar het ??n vervangen en het ander niet...
 

ferdi

New member
Lid geworden
19 nov 2010
Berichten
31
@nils, dan zou dit zich alleen maar voordoen met optrekken.

Mijn ervaring met ibiza's zegt dat deze auto's lastig uit te lijnen is. Het komt erg precies. Zoiezo wil een ibiza met redelijk vermogen naar links trekken met accelereren. En als je het gas loslaat of remt wil hij wat naar rechts afwijken. Zelfs met cupra draagarmrubbers. Alleen is de vraag in welke mate? Rijdt de auto op constante snelheid wel mooi recht?

Wat je eventueel zou kunnen proberen is om je stuurbekrachtiging met vagcom wat zwaarder te zetten. Zodat je stuurbekrachtiging niet meehelpt als je wielen een bepaalde kant opgaan.
 

cupra tdi

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
26 dec 2010
Berichten
606
hoi Nils,

bedankt voor je reactie en info. Heb je zlef ook powerflex op de auto? Heb je ook last v/d deze prblemen met je auto met deze hoeveelheid power? Ik heb de rubbers 1,2 en 3 laten vervangen, dus ik neem aan dat de stabilisatie rubbers hier ook bij zijn vervangen. stabilisatorset, is dit wat je bedoeld?
Ferdi: heb je ook last van het probleem met het naar rechts trekken wanneer je accelereer en naar rechts wanneer je remt? Ik weet niet zeker of het 100% recht is, want de wegen in Den Haag zijn nooit rechts, dus een beetje lastig om te testen... Bij een kleine accelratie beweegt ie een beetje, en wanneer je goed gas geeft, zie je gauw een verscil van 10cm op het stuur.

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:

mart20vt

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.780
Je hebt dus niet alle rubbers vervangen...:?

Dan krijgen de oude rubbers meer krachten te verduren lijkt mij.Ik begrijp niet waarom je niet alles tegelijk gedaan hebt, wat voor zin heeft het om alleen 1,2,3 te doen?
 

ferdi

New member
Lid geworden
19 nov 2010
Berichten
31
10 cm is wel veel ja... En nee, mijn ervaring is (met cuprarubbers) klein beetje trekken naar links met optrekken en een klein beetje naar rechts met afremmen. (in gelijke mate). Naar mijn idee komt dit door de hele korte aandrijfas aan de bestuurderskant. Hier zit minder speling in dan op een langere aandrijfas (bijrijderskant).

Anders zou ik lekker teruggaan naar de originele (cupra) draagarmrubbers.
 

Nils

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
417
@Cupra TDI

Ik heb geen powerflex. Wel een knetterhard KW clubsport onderstel en H&R dikkere stabilisator stang + nieuwe stabi rubbers. Mijn auto trekt maar een heel klein beetje. De enige situatie dat ik dat echt merk, is als ik vol gas geef met mn stuur los(jes) in de handen. Als ik het stuur normaal vast heb merk ik dat niet eens. Op lage snelheden (onder de 80) hoef ik mijn stuur sowieso niet los te laten bij flink gas want dan trek hij werkelijk alle kanten op om grip te zoeken.

Ik had hiervoor een Ibiza 6L FR 1.8t op 250 PK, deze had helemaal geen last van het trekken. Het koppel was dan ook wat lager, maar ook de rubbers in de de draagarmen nog slapper als bij een Cupra.

Kleine auto's met veel vermogen zijn gewoon nooit perfect koersvast. Zelfs niet met een onderstel van 2500 euro, de beste uitlijning en de beste banden. Als je van het stugge rijden houd zou ik de powerflex lekker laten zitten en dan op een gegeven moment een dikkere stabilisatorstang monteren om reactie krachten in het vooronder te stabiliseren (niet verminderen..). Dat zorgt er echt voor dat bij gas geven de auto minder gaat trekken.

Hou er wel rekening mee..: Des te stijver je de voorkant maakt, des te meer onderstuurd je auto wordt!! Lange doordraaiers op de snelweg worden met zo'n stijve voorkant gewoon heel erg fijn (dat is waar ik het voor heb gedaan), maar korte rotondes kan je minder hard insturen.. anders gaat hij gewoon rechtdoor!
 

pietwillem

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
537
Wat Nils zegt klopt wel mijn cupra trekt onder vol last ook een beetje maar mijn auto heeft geen last van weg trekken tijdens het remmen. Dat weg trekken onder belasting is wat ze torque steer noemen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Torque_steering

Dis is moeilijk tegen te gaan. Maar is wel heel goed op te vangen door je stuur gewoon tegen te houden.

Ik heb zelf alle mogelijke veerpootbrugen en zo gemonteerd en ga in de toekoms ook over op powerflex rubbers in heel het onderstel incombo met dikkere stabilisator stangen. Dus zal dan wel zien of het bij mij ook zo zal gaan of niet. Al heb ik dit bij een 6k2 nog nooit gehoord. Wel het weg trekken onder belasting maar niet tijdens remmen met een goede uitlijning wel te verstaan.
 

ferdi

New member
Lid geworden
19 nov 2010
Berichten
31
@Cupra TDI

Ik heb geen powerflex. Wel een knetterhard KW clubsport onderstel en H&R dikkere stabilisator stang + nieuwe stabi rubbers. Mijn auto trekt maar een heel klein beetje. De enige situatie dat ik dat echt merk, is als ik vol gas geef met mn stuur los(jes) in de handen. Als ik het stuur normaal vast heb merk ik dat niet eens. Op lage snelheden (onder de 80) hoef ik mijn stuur sowieso niet los te laten bij flink gas want dan trek hij werkelijk alle kanten op om grip te zoeken.

Ik had hiervoor een Ibiza 6L FR 1.8t op 250 PK, deze had helemaal geen last van het trekken. Het koppel was dan ook wat lager, maar ook de rubbers in de de draagarmen nog slapper als bij een Cupra.

Kleine auto's met veel vermogen zijn gewoon nooit perfect koersvast. Zelfs niet met een onderstel van 2500 euro, de beste uitlijning en de beste banden. Als je van het stugge rijden houd zou ik de powerflex lekker laten zitten en dan op een gegeven moment een dikkere stabilisatorstang monteren om reactie krachten in het vooronder te stabiliseren (niet verminderen..). Dat zorgt er echt voor dat bij gas geven de auto minder gaat trekken.

Hou er wel rekening mee..: Des te stijver je de voorkant maakt, des te meer onderstuurd je auto wordt!! Lange doordraaiers op de snelweg worden met zo'n stijve voorkant gewoon heel erg fijn (dat is waar ik het voor heb gedaan), maar korte rotondes kan je minder hard insturen.. anders gaat hij gewoon rechtdoor!

Lekker he die clubsport onderstel :) Deze komt onder mijn vorige ibiza vandaan. De huidige eigenaar van mijn vorige ibiza vond dit te stug en heeft de set verkocht aan Iwan.

Ontopic: Als je auto bij cruisesnelheid gewoon rechtuit rijdt is de uitlijning wel oke. Als je tijdens accelareren trekt in het stuur (links en recht ook evenveel) dan klopt de uitlijning ook. Dan zou je er vrede mee moeten gaan krijgen. Net zoals pietwillem zegt:de aandrijfkrachten in een (te) stug onderstel komen eerder naar boven.
 

cupra tdi

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
26 dec 2010
Berichten
606

ferdi

New member
Lid geworden
19 nov 2010
Berichten
31
4 is een achterasrubber. Deze heeft niet zo veel invloed tijdens het accelereren.
 

cupra tdi

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
26 dec 2010
Berichten
606
4 is een achterasrubber. Deze heeft niet zo veel invloed tijdens het accelereren.

Ja, ik weet het, maar mart20vt zei dat ik niet alles heb veranderd, dus ik was het dubbel aan het checken.... :)

Ik heb vandaag geprobeerd wat testjes te doen, om te zien of het stuur huis recht is. Dat lijkt in orde. Ik heb wat snellere bochten geprobeerd en dat ging ook ok, dus voor nu laat ik het tot ik mijn zomerbanden er weer op heb zitten. de winterbanden zijn niet zo heel erg goed, vandaar. misschien in de zomer een andere diferentieel, dat zal ook wel wat helpen en de stabiliteitsstang ook.
 

mart20vt

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.780
Ja, ik weet het, maar mart20vt zei dat ik niet alles heb veranderd, dus ik was het dubbel aan het checken.... :)
Ik heb vandaag geprobeerd wat testjes te doen, om te zien of het stuur huis recht is. Dat lijkt in orde. Ik heb wat snellere bochten geprobeerd en dat ging ook ok, dus voor nu laat ik het tot ik mijn zomerbanden er weer op heb zitten. de winterbanden zijn niet zo heel erg goed, vandaar. misschien in de zomer een andere diferentieel, dat zal ook wel wat helpen en de stabiliteitsstang ook.

Ja sorry, ik nam even aan dat een Ibiza ook 4 nummers op de vooras heeft net zoals een Leon 1M...:eek:
 

cupra tdi

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
26 dec 2010
Berichten
606
Dat zijn dure oplossingen om misschien wat op te lossen.

wat voel je hier voor verschil met de wiechers veerpootbrug voor onder? ik heb het boven, maar niet onder. Denk je dat ook verschil zal maken? De auto reageert nu erg precies, en je voelt echt elk steentje op de weg. Ik denk dat ik hier gewoon weer aan moet wennen, want met het plaatsen v/d rubbers/schokdempers en de power ineens reageerde de auto compleet anders. de diferentieel is duur, maar ik denk dat de misschien op hetzelfde moment de koppeling vervang.
 

pietwillem

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
537
Maakt alles nog wat strakker zeker met medere bochten achter elkaar voel je het goed dat het allemaal wat strakker is.

En dat voor 50 euro vond het een leuke update.
 
Bovenaan