[SEAT] [Ibiza 6L] Levensduur van een Ibiza (benzine)

Aire

New member
Lid geworden
18 sep 2010
Berichten
2
Ik heb vorig jaar maart een Ibiza uit 2005 gekocht, 1.4 100pk benzine met 67000 km op de teller (cruise control, climate control, lm velgen, etc). Ik was in de veronderstelling 25k per jaar te gaan rijden, maar aangezien ik op dat moment nog geen idee had hoe lang ik bij mijn nieuwe werkgever zou blijven werken en of ik niet dichterbij zou gaan wonen, leek mij benzine de beste keuze, qua kosten scheelde het ook niet veel. In de praktijk rij ik op dit moment 30k per jaar, door een project verder van huis. Ik rij voornamelijk snelwegkilometers. De teller staat inmiddels op 105000 km.
Achteraf had ik beter voor een diesel kunnen kiezen. Ik heb overwogen een nieuwe Ibiza ecomotive te kopen, dit zou ondanks een hogere afschrijving goedkoper zijn, maar ik heb zo mijn twijfels of die 75pk wel voldoende zijn voor mij. Daarnaast is er altijd een kans dat ik dichterbij ga werken, of evt. een leaseauto krijg. En dan is het wel heel erg zonde om die auto na 1 of 2 jaar alweer weg te doen.
Waar ik erg benieuwd naar ben, is wat tegenwoordig gangbare kilometerstanden zijn voor benzinemotoren. Hoe lang is het nog verstandig om deze auto te blijven rijden? Wanneer worden normaliter de onderhoudskosten erg hoog, of wanneer heeft de motor zijn beste tijd gehad?
 

NielsIbizaSC

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.032
Ten eerste: Je hebt je huidige Ibiza bij 67.000 km gekocht. Alle km's daarna weet je precies wat en hoe er met de auto is gereden. Dus weet je zelf ook het beste hoe de staat van de auto is, de staat van de auto. En als je de beurten op tijd doet, de juiste onderhoud pleegt, geen vuiltje aan de lucht.
Ten tweede: Hedendaagse auto's kunnen flink wat km's hebben, 2 ton is vaak geen probleem. Als de onderhoud maar goed is gedaan (zie hierboven, ben je zelf debet aan).
Ten derde: Bij welke km-stand komen de kosten? Geen idee, hou alijd rekening met banden, remschijven en blokken, distributieriem, hier en een rubber etc. Er hangt geen km-stand aan.

Met 30.000 per jaar, heeft ie over 2 jaar nog maar 165.000 km gedraaid. Moet mijn inziens zonder problemen kunnen. Je rijd mooie km's, snelweg km's, motor wordt lekker warm, hoeft niet te veel te schakelen en te remmen. Is wel wat anders dan constant in de stad rijden.

En lekker wachten op de eventuele lease-auto
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Mijne heeft nu 170K erop staan en is van 2004. Reken op draagarm rubbers en remschijven als je nog 2 jaar gaat rijden.

Ecomotive met 75PK is vrijwel zo vlot als je huidige wagen. Maar het is geen strepen trekker. In jouw geval zou ik met die variabele toekomst gewoon door blijven rijden en dan kijken waar je dan op uit komt.
 

55 kW powerrr

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
30
Op Autoweek review staat een Polo met dezelfde 1.4 16v 75 pk motor met 285.000 km op de teller. Die van ons heeft inmiddels 152.000 gedaan en is op wat olieverbruik en electrische mankementjes na, nog in prima staat. Ik ga ervan uit dat hij nog wel 3 a 4 jaar (100.000 km) meegaat. Wat we dan moeten aanschaffen is vooralsnog een raadsel. Vanwege die mankementjes (airco, cruisecontrol, lichtverklikker etc.) en het uiterlijk van de nieuwe 6J, wordt het geen Ibiza meer.
 

leonencindy

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
58
Tel het verschil eens uit: wegenbelasting tegen brandstof, is nou ook weer niet zooo groot, bij je onzekerheid zou ik lekker doorrijden in wat je hebt, want die auto zit ook wat hoger in afschrijving en verzekering
 
Bovenaan