[Seat] [Ibiza 6L] meerder elektronische storingen, stuurbekrachtiging, handrem, ABS

ImpactMaster

New member
Lid geworden
3 nov 2010
Berichten
12
Hallo,

Ik ondervind sinds afgelopen woensdag meerder elektronische storingen in mijn Seat Ibiza tijden het rijden; zoals stuurbekrachtiging, handrem, ABS dit gaat gepaard met het uitvallen van de stroom. Het probleem doet zich het voor als ik bochten maak op lage snelheid, denk aan rotondes. Op rechte stukken als ik licht van links naar rechts stuur zie ik dat zelfs dat de dashboard verlichting van helderheid varieert.

Afgelopen maandag ben ik bij een offici?le Seat garage geweest, deze hebben de auto uitgelezen. Uit dit rapport kwam niets spectaculairs, melding over de kachel en ABS maar verder niets, vreemd is wel dat ze de anderen meldingen niet in log kunnen vinden.

Ze hebben de auto mee genomen voor een rondje en daar was hun niets opgevallen, ook hebben ze de accu en de zekeringen na gekeken hier waren geen problemen. Na 45min was de conclusie dat ze niets konden vinden, ik mocht de auto op een andere datum nogmaals brengen en dan zouden ze er bijvoorbeeld 3 uur naar kunnen kijken maar verwachte dat daar niets zou uitkomen.

Heeft er iemand een idee hoe ik de oorzaak van dit probleem kan traceren en mogelijk dan kan (laten) verhelpen?

Alle reacties zijn welkom! Alvast bedankt.
 

VeeX

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
23 aug 2010
Berichten
2.563
Wat voor Ibiza van welk bouwjaar of welk model hebben we het over? En je hoeft geen tags te gebruiken in tekst hoor ;)
 

ImpactMaster

New member
Lid geworden
3 nov 2010
Berichten
12
Het is een Seat Ibiza 1.4 Sensation 74kW 101PK (hatchback 5 drs) Benzine, het bouwjaar is 2006. THX!
 
Laatst bewerkt:

Tinos

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.159
Ik snap het probleem van de handrem niet helemaal, hoe ondervind je dat tijdens het rijden?

Andere problemen lijken me toch te duiden op of een probleem met de dynamo, of met de accu. Ik weet niet hoe het bij de Ibiza zit, maar bij veel auto's valt bijvoorbeeld de (elektrisch) stuurbekrachtiging uit als de accu leeg dreigt te raken, bijvoorbeeld omdat de dynamo niet goed functioneert.
 

ImpactMaster

New member
Lid geworden
3 nov 2010
Berichten
12
Ik snap dat ook niet vaak gaat het handrem lampje (rood) & het ABS lampje (oranje) tegelijk aan, met een geluid. Offici?le Seat garage heeft de accu doorgemeten maar heeft mij verteld dat deze in orde is. Ook vertelde ze mij dat het de dynamo niet kan zijn, omdat dan nu mijn accu echt wel leeg moest zijn.
 

Henkv6

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.743
kijk eens naar de massa kabel van je accu naar de carosserie, als die een beetje gaar is, kunnen er vreemde dingen gebeuren, en komt alles tegelijk..
 

ImpactMaster

New member
Lid geworden
3 nov 2010
Berichten
12
Bedankt voor je reactie deze reactie heb ik ook gehad van een vriend van me, wat is de beste manier van handelen? een nieuwe massa kabel kopen? Hoe kan ik zien dat deze rot is?

Ik heb tevens een keuringsmeester (kwitFit) gesproken vandaag, en kon de problemen ook niet 1 2 3 verklaren. Maar de massa kabel klinkt wel logies, dat een offici?le Seat grage daar niet aan denkt...
 

ImpactMaster

New member
Lid geworden
3 nov 2010
Berichten
12
Vanavond nog even op pad geweest met auto, maar de problemen lijken zich te verergeren... nu op een ronden viel de gehele auto even uit... Zelfs het lapje van epc (als ik het goed heb gezien) gaf een melding...
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Als je stilstaat en volledig het stuur links en rechts draait, gebeurd het dan ook?
 

ImpactMaster

New member
Lid geworden
3 nov 2010
Berichten
12
Als ik het stuur naar rechts en dan naar links draai als de auto stil staat en stationair draait ondervind ik geen problemen.
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Als ik het stuur naar rechts en dan naar links draai als de auto stil staat en stationair draait ondervind ik geen problemen.

Ok?.
Je kan bij lopende motor onder de kap kijken naar de draden. Als je rechts achter de accu op de veerpootbevestiging kijkjt zit daar een Massa knooppunt. Die draden ff bewegen. Ook kan je de ECU en kabelboom daaraan bewegen en kijken wat er gebeurd.
 

ImpactMaster

New member
Lid geworden
3 nov 2010
Berichten
12
Ik heb meteen even onder de moterkap gekeken, met een draaiende motor. De massa kabel lijkt goed bevestigd te zijn aan de accu naar het massa knooppunt, ik zie wel een extra kabel die verder de auto in gaat is dat normaal?

Ook heb ik de kabels die naast de wielkast liggen bewogen, ik weet niet of dat de kabel boom is of dat dit ECU is?

Hier onder wat foto's:
IMAG0479.jpg


IMAG0480.jpg


IMAG0482.jpg
 
Laatst bewerkt:

Henkv6

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.743
Dat die kabel goed vast zit, wil nog niet zo veel zeggen over de elektrische verbinding. Haal die kabel eens los van de veerpoot, en schuur het contactvlak waar de kabel verbinding maakt, een beetje op.

Baat het niet, schaad het niet ;)
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Laatste foto is je ecu. Die kan je uit de houder klicken en kijken of er bij bewegen met de ecu en de kabel die daarvandaan loopt iets gebeurd. Kijk ook ff goed of de akku Polen en de bevestiging aan de kabel nog in orde is.
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Denk het wel, mocht van Apple spellingscontrole nix anders typen dus dan zal het wel kloppen :mrgreen:
 

ImpactMaster

New member
Lid geworden
3 nov 2010
Berichten
12
Gisteren even bij de Kwik-Fit geweest, hier zijn de heren aan het meten geslagen. Beginnend met meten van het laad vermogen van de dynamo naar de accu, hier kwamen zeer lagen en fluctuerende waardes uit van c.a. 10v tot 12v. De kabel van de dynamo naar de accu ziet er netjes uit en ook de massa kabel van de accu naar het body van de wagen was ook prima, geen corrosie of een mogelijke slechte verbinding.

Plan de campagne dynamo laten doormeten bij een bedrijf die daar gespecialiseerd in is.
 

ImpactMaster

New member
Lid geworden
3 nov 2010
Berichten
12
De dynamo hebben ze doorgemeten en daar kwam uit dat deze helemaal in orde is. De specialist was wel erg ge?ntrigeerd door het probleem en is gaan mee denken. Hij vertelde dat het heel goed de accu kan zijn, hierover was ik natuurlijk heel verbaast aangezien mijn offici?le Seat dealer die heeft doorgemeten en vertelde dat deze helemaal ok? is.

De vraag was natuurlijk wat kan er dan mis zijn met deze accu, hij vertelde mij dat het heel goed de platen in de accubak kunnen zijn. Deze kunnen door temperatuur verder van elkaar af gaan staan of juist dichter bij elkaar, dus de ene meting is de ander niet als de omstandigheden ander zijn. Maar dit probleem wat hij beschreef kwam zelfde voor, maar klopte wel met de problematiek die ik met deze auto heb.

Niet helemaal overtuigd te zijn hebben de heren alle kabels inclusief de kabel boom nagekeken en indien mogelijk gemeten, ook het advies van redhead hebben zij ten harte genomen en ook deze kabels goed bewogen, dit gaf geen storingen.

Er bleef nog maar een factor over dat was dus de accu, deze hebben ze vervagen door nieuwe (B54459 44 AH). Hiernaar hebben zij de het laad vermogen van de dynamo naar de accu gemeten en deze was weer normaal. Hopelijk is het probleem hier mee verholpen, morgen zal ik de auto eens aan een test onderwerpen. De uitslag volgt spoedig, bedankt voor het meedenken alvast.
 

Henkv6

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.743
Super hoor!, dat van die platen klinkt ook wel logisch, al heb ik het persoonlijk nog niet meegemaakt, maar dat zou goed het hele euvel kunnen zijn. Ik ben benieuwd :D
 
Bovenaan