[SEAT] [Ibiza 6L] Op hoeveel Ampére is de bedrading naar de zekeringkast berekend?

Daan

New member
Lid geworden
1 sep 2010
Berichten
13
Beste allemaal,

Zoals in de titel al gesteld ben ik benieuwd op hoeveel ampere de bedrading in de Ibiza 2007 is berekend. Dan denk ik vooral aan het stuk vanaf de accu naar de zekeringkast toe, dus nog vóór de zekeringen.
Is dat bijvoorbeeld standaard 25A voor iedere aparte draad die daarheen gaat of is dit met een multimeter op de één of andere manier meetbaar misschien?

Ik hoor het graag!
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.572
Vermoedelijk zal de dikte van deze bedrading zo zijn gedemensioneerd dat de bij elkaar opgestelde stroom(misschien nog keer een factor) van alle verbruikers aangesloten op de zekering kast er doorheen kan...

Misschien dat de draad dikte in AWG(hoe lager het getal hoe dikker en andersom) of mm2 op de draad zelf staat...en Googlen naar de spec's.

Waarom wil je dat weten?
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.591
Vermoedelijk zal de dikte van deze bedrading zo zijn gedemensioneerd dat de bij elkaar opgestelde stroom(misschien nog keer een factor) van alle verbruikers aangesloten op de zekering kast er doorheen kan...

Zoiets denk ik ook. Ben wel benieuwd wat je van plan bent :)
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.372
Vermoedelijk zal de dikte van deze bedrading zo zijn gedemensioneerd dat de bij elkaar opgestelde stroom(misschien nog keer een factor) van alle verbruikers aangesloten op de zekering kast er doorheen kan...
Eerlijk gezegd betwijfel ik dat: je ziet steeds meer de benadering dat nooit alle stroomverbruikers op een groep langdurig tegelijk hun maximum vermogen trekken, en dat daarom met een bepaald percentage van het maximum vermogen wordt gerekend. Bij het percentage dat dan gebruikt wordt moet je denken aan bijvoorbeeld 80 of 90% van het aangesloten vermogen dat het systeem langdurig aan moet kunnen, al kan dat percentage ook nog afhangen van het soort gebruikers dat er op zit. Voor bijvoorbeeld een achterruitverwarming, zal zelfs met een kapotte ruit (vervanging) eigenlijk nooit een veel zwaardere verwarming aangesloten worden, voor audio of voor verlichting kan dat behoorlijk anders liggen.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.572
Daarom noemde ik ook; nog keer een factor...dus totaal ampère x 0,8 o.i.d.

Bij de berekening van aansluitwaarde van bijvoorbeeld een woning gebeurt dat ook...
 

Daan

New member
Lid geworden
1 sep 2010
Berichten
13
Sorry, er kwam even corona en wat andere dingen tussendoor. Bedankt voor de antwoorden zo ver!
Ik wil een aantal dingen aan m'n Ibiza 6L updaten en dat vraagt allemaal stroom. Voetenverlichting als de binnenverlichting aangaat, extra kofferbakverlichting heb ik inmiddels al, achteruitrijcamera (ik weet nog niet in welke vorm , want ik heb ook nog een radio zonder bluetooth etcetera dus ben ik nog zoekende of ik radio en camera wil integreren in 1 unit of toch 2 aparte oplossingen (ook omdat ik nog zit te denken aan de zij-camera die de spiegel dodehoek wegneemt), en voor de koplampen heb ik LED dagrijverlichting met knipperlichten die heen en weer bewegen zeg maar. En misschien vergeet ik nu nog wat te noemen.
Dus ik vroeg me af of het handig is om allerlei dingen van bestaande bedrading af te gaan tappen en/of in de zekeringkast een extra zekering naast een bestaande zekering erbij te zetten, of toch een andere manier moet vinden.
Want het stuk bedrading vanaf de accu naar de zekeringkast toe is niet afgezekerd. Kan die bedrading het zonder meer aan als ik een 2e zekering naast een bestaande zekering erbij zet of gaat het stuk tussen accu en zekeringkast dan mogelijk smelten?
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.268
Kan prima en voordat het stuk tussen accu en zekering kast gaat smelten dan heb je echt een héél vet ander probleem.
Om dat risico af te zekeren hebben ze derhalve de zekeringkast uitgevonden.
 
Bovenaan