DMaerschalck
New member
- Lid geworden
- 21 apr 2020
- Berichten
- 3
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum. Sinds ruim een jaar rijd ik rond in een Ibiza 6L 1.9TDI.
Sinds het begin zijn er een aantal 'apartigheden' aan hoe de auto zich motorisch gedraagt.
Ik heb een tijdje geleden het klephuis waar ook de EGR klep zit (klopt dat?) bekeken en die was wel redelijk smerig met olie aanslag en koolstof. Die heb ik schoongemaakt maar dit heeft geen verschil gemaakt. De sensor voor de koelvloeistof wil ik sowieso al vervangen omdat ik het fijn vind om dat constant te kunnen zien.
Weet iemand of deze problemen een gezamenlijke oorzaak kunnen hebben? Na wat rond lezen dacht ik aan de LMM, maar ik heb geen idee hoe ik deze zou kunnen controleren.
De auto heeft bij 380D KM op de teller, kan het zijn dat het blok gewoon aan het einde begint te komen? Starten dit ie nog altijd met een halve slag van de startmotor en verder loopt ie prima met genoeg vermogen(Behalve die 2 keer.)
Ik ben nieuw op dit forum. Sinds ruim een jaar rijd ik rond in een Ibiza 6L 1.9TDI.
Sinds het begin zijn er een aantal 'apartigheden' aan hoe de auto zich motorisch gedraagt.
- Als ik op een lager toerental een snelheid wil vasthouden, bijvoorbeeld 50 in de 4 dan begint de motor te bokken en stoten. Zodra ik het gas intrap of los laat dan houd het op en reageert de motor normaal zover ik kan merken. Of dit normaal is weet ik niet, het toerental ligt dan rond de 1500 toeren.
- Verder als ik de auto wil starten blijft niet altijd, maar vaker wel dan niet, het gloei controle lampje branden. Als ik dan de motor start dan schiet ie wederom niet altijd in de toeren en valt gelijk terug naar stationair. Dat stationaire toerental kruipt dan omhoog tot 1200 toeren en zakt meestal na een minuut of 2 terug naar +- 900.
- Temperatuur indicator van de koelvloeistof staat meestal op 0. Komt af en toe even omhoog om later weer naar 0 te zakken.
- Een tweemaal merkte ik op dat ik motor vermogen verloor tijdens het rijden. De eerste keer nadat vlot de snelweg op trok. En de tweede keer nadat ik een stukje mijn rechtervoet even had vrijgelaten. Ik kon in die gevallen amper 120 vasthouden. Gestopt, gewacht en na opnieuw starten was alles weer normaal.
Ik heb een tijdje geleden het klephuis waar ook de EGR klep zit (klopt dat?) bekeken en die was wel redelijk smerig met olie aanslag en koolstof. Die heb ik schoongemaakt maar dit heeft geen verschil gemaakt. De sensor voor de koelvloeistof wil ik sowieso al vervangen omdat ik het fijn vind om dat constant te kunnen zien.
Weet iemand of deze problemen een gezamenlijke oorzaak kunnen hebben? Na wat rond lezen dacht ik aan de LMM, maar ik heb geen idee hoe ik deze zou kunnen controleren.
De auto heeft bij 380D KM op de teller, kan het zijn dat het blok gewoon aan het einde begint te komen? Starten dit ie nog altijd met een halve slag van de startmotor en verder loopt ie prima met genoeg vermogen(Behalve die 2 keer.)