[SEAT] [Ibiza 6L] Remklauw Seat ibiza 2002

Theezakje

New member
Lid geworden
5 aug 2020
Berichten
3
Hoi allemaal,

Ik heb onlangs een Seat Ibiza 1.4-16V Sport uit 2002 gekocht. Ik ging er deze week mee naar de garage voor een vakantiecheck, en daar bleek dat de remklauw rechts achter vast zat. Het rechter achterwiel remde dus constant. Ik heb de remklauw en remblokken laten vervangen omdat ik absoluut geen problemen met mijn remmen wil hebben, maar het was een aardig dure reparatie. De garage gaf aan dat dit een probleem is wat gezien de ouderdom van de auto gewoon kan ontstaan (dit is waarschijnlijk de eerste remklauw nog), en dat er vrij weinig aan te doen is om dit in de toekomst te voorkomen. Hebben jullie misschien nog tips om te voorkomen dat dit weer gebeurt? Ik ben absoluut niet technisch aangelegd, dus een beetje in Jip en Janneke taal ;) Ik heb de auto net een week en heb er zelf niks geks mee gedaan. Hij is door de vorige eigenaar netjes onderhouden en is volgens de garage verder ook gewoon in goede staat. Ik kan nergens vinden dat dit bij deze seat Ibiza een veel voorkomend probleem is, dus wellicht heb ik gewoon pech?
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.416
Welkom op SEAT-Online. Dat de achter remklauwen snel vast gaan zitten is over het algemeen wel een bekend euvel. Je kan dit soms ook merken dat de handrem blijft hangen na het gebruik hiervan. Er zijn 3 opties, oude klauw weer gangbaar maken en hopen op het beste, oude klauw reviseren, oude klauw vervangen voor een nieuwe. Veelal wordt er voor de laatste optie gekozen. Dit werkt voor de garage het snelst en levert achteraf het minste gezeur op (bij de eerste 2 keuzes heb je een vergrote kans dat de klauw weer sneller vast gaat zitten.).
 

Theezakje

New member
Lid geworden
5 aug 2020
Berichten
3
Welkom op SEAT-Online. Dat de achter remklauwen snel vast gaan zitten is over het algemeen wel een bekend euvel. Je kan dit soms ook merken dat de handrem blijft hangen na het gebruik hiervan. Er zijn 3 opties, oude klauw weer gangbaar maken en hopen op het beste, oude klauw reviseren, oude klauw vervangen voor een nieuwe. Veelal wordt er voor de laatste optie gekozen. Dit werkt voor de garage het snelst en levert achteraf het minste gezeur op (bij de eerste 2 keuzes heb je een vergrote kans dat de klauw weer sneller vast gaat zitten.).

Dankjewel voor je reactie! :) Goed om te horen dat het in ieder geval om een bekend euvel gaat en ik niet een pechauto heb gekocht. Ik heb nu inderdaad voor de laatste optie gekozen, dus ik hoop dat hij weer een tijd mee gaat en dat niet binnenkort de linker ook vast komt te zitten! Ik begrijp dat er dus verder weinig aan te doen is om dit probleem te voorkomen?
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.416
Elke 2 tot 3 jaar de complete remolie (laten) verversen scheelt al aardig. De remolie (in je remsysteem) trekt van zichzelf vocht aan. Wanneer het systeem dus niet om de 2 a 3 jaar ververst wordt blijft het vocht achter wat weer voor roest in de klauw kan zorgen. Dit, en met weinig gebruik van de (hand)rem, gaat alles langzaam steeds vaster zitten.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.283
Het vastzitten komt omdat garages meestal daar niet naar kijken tijdens onderhoud "want slijt niet" is de gedachte.
Met het Lucas systeem (zwevende remklauw) is het vast gaan zitten van de geleide pennen een bekend euvel en die gangbaar houden is een vereiste voor de goede werking. Met de remklauw zelf is meestal niks mis mee.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.629
Elke 2 tot 3 jaar de complete remolie (laten) verversen scheelt al aardig. De remolie (in je remsysteem) trekt van zichzelf vocht aan. Wanneer het systeem dus niet om de 2 a 3 jaar ververst wordt blijft het vocht achter wat weer voor roest in de klauw kan zorgen. Dit, en met weinig gebruik van de (hand)rem, gaat alles langzaam steeds vaster zitten.

Tip: vervang/ververs dit om het jaar (is volgens mij ook het vervangingsinterval wat ervoor staat)!

En wat Hans zegt, die geleidepinnen goed schoon houden.

 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.416
De geleiderpinnen heb je inderdaad ook nog als mogelijke dader. Mijn ervaring is echter dat dit in 95% niet het probleem is. Daarnaast zou het dood zonder zijn om om deze reden de klauw te vervangen omdat je hiermee het probleem niet oplost. Het gangbaar maken van deze pinnen is 3 min werk. Nieuw vet erin en gaan!
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.283
Bij zeker de laatste 10 gevallen waarbij ik mensen geholpen heb met achterremmen die vast zaten waren het altijd de geleidepennen die vast zaten (soms letterlijk zo vast zaten dat de hele remklauw houder (bracket) vervangen moest worden) en na weer losmaken en insmeren met keramisch vet waren de problemen opgelost, lieten de blokken netjes los bij rem loslaten en bij handrem lossen.
 

RobertV6

Vriend van Seat-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.229
Eerste keer bij de Leon plaatste de dealer ook gelijk een nieuwe achterrem/klauw. M*n huidige garage een paar jaar terug de reparatie zoals Snah aangeeft. Had toen wel gelijk op aanraden van Andy die rem (torsie)veren achter laten plaatsen. 7M0 615 295 en 7M0 615 296, weet niet of die er voor de IBI ook zijn, passen?
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.629
Ja snap niet dat die veren er niet standaard op zitten (op de 1M iig). Is geen zilveren kogel oplossing zeg maar, maar het zal zeker helpen.

Die geleidepennen is waar het hele systeem op is gebouwd, die moeten gewoon gangbaar blijven.
 

Theezakje

New member
Lid geworden
5 aug 2020
Berichten
3
Ik ben op vakantie geweest, dus ik ben helemaal vergeten te reageren. Hartelijk bedankt voor de reacties iedereen! Tot nu toe doet de nieuwe remklauw het gelukkig goed :) Naar het verversen van de remvloeistof en het schoonhouden van de geleidepinnen ga ik binnenkort eens kijken/navragen bij de garage!
 
Bovenaan