[SEAT] [Ibiza 6L] Trillen enbonken bij volgas cupra 1.8t ayp

Robbindegraaff

New member
Lid geworden
30 okt 2017
Berichten
134
Goedemiddag beste leden van seat-online.nl

Ik heb een vraag. Als ik met mn auto vol gas geef dan voel ik een soort van bonkend trillend geluid ook voelbaar op het stuur en pendalen.
niet het bonkend geluid van draagarmen op een klinkerweg(ophanging)

maar meer een homokineet of aandrijfas. (Aandrijving) Pas bij het snel accelereren of als ik wat meer gas geef hoor je het.
Kan ook niet echt een kant op wijzen waar het aan de voorkant vandaan komt. Het komt voor in alle versnellingen en ook bij bochten
Hoe kan ik dit het beste vaststellen?


Alvast vriendelijk bedankt

M.v.g
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.729
Hi Robbin, zag je berichtje ook al. Maar is altijd beter om ff een topic aan te maken.

Ik verwacht iets van motorsteun. Homokineet merk je meestal in bochten (tikkend geluid in bochten), dat is tikkend en niet zozeer een kloppend geluid. Aandrijfas weet ik ff niet hoe je dat kan merken/vaststellen. Check ook even of je veren nog intact zijn.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.333
Zou ook eens naar de schokbrekers kijken. Als er daar 1 van defect is gaat het desbetreffende wiel ook springen (wheelhoppen) bij fors gas geven omdat de neerwaartse druk van dat wiel sterk afneemt.
Heeft ook een wat zoekerig weggedrag bij normaal rijden.

Verstuurd vanaf mijn HTC U11 met Tapatalk
 

Robbindegraaff

New member
Lid geworden
30 okt 2017
Berichten
134
Zou ook eens naar de schokbrekers kijken. Als er daar 1 van defect is gaat het desbetreffende wiel ook springen (wheelhoppen) bij fors gas geven omdat de neerwaartse druk van dat wiel sterk afneemt.
Heeft ook een wat zoekerig weggedrag bij normaal rijden.

Verstuurd vanaf mijn HTC U11 met Tapatalk

Okay bedankt voor jou tip ik ga hier nog naar kijken maar dat lijkt me sterk. Er zitten nu bijna een jaar koni str r schokbrekers op met standaard veren maar ik ga toch eens kijken! Thanks
 

Robbindegraaff

New member
Lid geworden
30 okt 2017
Berichten
134
Hi Robbin, zag je berichtje ook al. Maar is altijd beter om ff een topic aan te maken.

Ik verwacht iets van motorsteun. Homokineet merk je meestal in bochten (tikkend geluid in bochten), dat is tikkend en niet zozeer een kloppend geluid. Aandrijfas weet ik ff niet hoe je dat kan merken/vaststellen. Check ook even of je veren nog intact zijn.

Okay geen probleem, vandaar dat ik al een topic had aangemaakt;)
Aandrijf assen zou je nog kunnen laten ballanceren las ik en ik ga idd mn veren eens nakijken of er miss kapot is.
 

djames55

New member
Lid geworden
2 mrt 2015
Berichten
754
Hoor je het toevallig ook op een recht stuk weg (bij een constante snelheid) en dan ook zo'n bijgeluid als kloenkkloenk,
of zeg maar alleen bij extra belasting dus het gas ingetrapt?

ik heb een soort gelijk iets namelijk maar dan met een leon 1M
 

Robbindegraaff

New member
Lid geworden
30 okt 2017
Berichten
134
Hoor je het toevallig ook op een recht stuk weg (bij een constante snelheid) en dan ook zo'n bijgeluid als kloenkkloenk,
of zeg maar alleen bij extra belasting dus het gas ingetrapt?

ik heb een soort gelijk iets namelijk maar dan met een leon 1M

Bij mij doet ie het als ik volgas geef erger anders ook wel maar heel lichtvoelbaar En ik hoor niet echt een kloenk kloenk geluid meer de trillingen en stuur en pendalen
 

Robbindegraaff

New member
Lid geworden
30 okt 2017
Berichten
134
Zou het kunnen dat Het voelt alsof ik een aandrijfas heb getordeerd door veel vermogen te vragen?(burnout)
Kan dit en gebeurd dit wel eens?
Het zou kunnen verklaren als ik meer vermogen vraag dat er meer spanning op de as komt te staan en meer rotatie snelheid zodat de onbalans op de as groter word en die weer trillingen veroorzaken?
 

Robbindegraaff

New member
Lid geworden
30 okt 2017
Berichten
134
Welke delen in de aandrijving zijn nog meer zwak? homokineten maken geen geluid knikkend tikkend enz.
En zou het Lager uit de bak,dif. Enz Daar iets mee te maken hebben of denk ik te ver?
iemand ervaring?
 

djames55

New member
Lid geworden
2 mrt 2015
Berichten
754
bij mij zit er een slagje in de velg die zich op bepaalde snelheden naar boven komt (en het idee gecupte banden) wat het probleem veroorzaakt, wellicht dat je zoiets ook op merkt en dat als je banden te snel op snelheid komen dat de trilling wat er in zit beter merkbaar is?
 

Robbindegraaff

New member
Lid geworden
30 okt 2017
Berichten
134
Heb half jaar met gecupte banden achter gereden en voelt anders als dat.
Ik moet wel toevoegen dat ik 2 weken terug voor banden heb laten vervangen anderhalve week goed gereden zonder problemen.
oude banden waren helemaal kaal.
Na 2 flinke burnouts met die nieuwe banden had ik last van die trillingen (veel meer grip en toque) dan die oude kale banden.
 
Laatst bewerkt:

Robbindegraaff

New member
Lid geworden
30 okt 2017
Berichten
134
Na wat onderzoek , auto op de brug poot onder mn subframe brug laten zakken tot de voorwielen vrijkomen.
vermoed ik dat mn versnellingsbak,div kapot is En maakt een hoop geratel.
Als ik de auto in zn neutraal zet en wiel voor wiel ze rondraai.
klinkt niet best dus tijd voor een /gereviceerde versnellings bak! Iemand goede en mooie prijzen voor een gereviceerde bak?
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.408
Bij wielen rond draaien in neutraal, draait de versnellingsbak toch niet mee? Dan zou ik eerder zoeken in wiellagers of de aandrijfassen.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.333
Differentieel wel

Verstuurd vanaf mijn HTC U11 met Tapatalk
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.408
@Snah Klopt, maar dat is nog geen versnellingsbak die de TS wil gaan vervangen.
 

Robbindegraaff

New member
Lid geworden
30 okt 2017
Berichten
134
Dat klopt, maar omdat ik tijdens die burnout mijn dif heb gesloopt (verbinding popnagels) en omdat de bak toch al gaar was.
nu andere bak eronder.

Het probleem van het trillen,bonken raar aanvoelen voor zit hem zoals verwacht in de aandrijving.

Waarschijnlijk een onbalans in de aandrijfas of droog lopende homo'/ingesleten.

Even kijken of ik dit weekend de aandrijfassen compleet kan vervangen. kan ze overnemen voor een mooie prijs
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.729
Waarom geen nieuwe assen kopen (compleet met homokineten)?
 

Robbindegraaff

New member
Lid geworden
30 okt 2017
Berichten
134
Hey photo nl,dat bedoelde ik er ook mee.
Assen compleet met homo's.

Ik heb ze gemonteerd en rijd weer als van ouds:)
 

Robbindegraaff

New member
Lid geworden
30 okt 2017
Berichten
134
Ah mooi dat alles gelukt is Robbin!


Yes nog bedankt! beetje late reaktie van mij maar goed.

Ik heb het ook alweer gesloopt hahah.

Ik had die aandrijfassen compleet met homokineten 2e hands overgenomen voor 50 euro.
Maar zag met het monteren dat die rubbere hoes bij mn linker buitenste homokineet [wielzijde] de linker aan buitenzijde een mini gaatje had.
De buitenkant heb ik toen snel opgeschuurd door tijdgebrek , ontvet en gekit maar te snel weer gemonteerd. waardoor dat mini gaatje weer open is gegaan wat vet eruit en lagers mogelijk zijn ingesleten door een tekort aan vet
Na paar honderd kilometer te hebben gereden begon ie weer te bonken.

Nu dus nieuwe linker buitenste homokineet bestellen en vervangen met hoes en nieuw vet etc.

Dan hoop ik dat het weer goed zit en anders moet ik toch ook kijken naar de resterende 3 homokineten . voor +/- 80 euro en voor 4stuks 100 ongeveer.
Dat is voordeliger denk ik dan 2x aandrijfassen,compleet met nieuw homokineten. Ik geloof dat de linkerkant [korte aandrijfas] met homo's 80 euro kost compleet.
En de rechter kant[lange as] met homo's 180 euro met korting.

Als laatste heb ik nog een vraag miss heel dom maar, zou er een verband kunnen liggen bij het sneller slijten van homokineten bij een verhoogde stand qua vering incombinatie met veel vermogen 250 pk? .
dat bv de hoek te groot is vanaf versnellingsbak kant naar de wielzijde waardoor de homo's en buitenste homo's extreem belast worden?

ik zeg dit ''omdat mijn auto hoger staat na plaatsen van koni dempers str [voorant] met behoud van standaard vering.word nog verlaagd met h&r veren set.
 
Bovenaan