[SEAT] [Leon 1M] 1.8 20vt AUQ vraagje..

Michel1M

New member
Lid geworden
15 dec 2019
Berichten
19
Hoi mensen, ik ben nieuw op het forum en hoop dat iemand mij uit de brand kan helpen :?

Sinds kort heb ik een Seat Leon 1.8T met het AUQ blok gekocht. De auto is door de vorige eigenaar al aardig aangepakt, denk hierbij aan het volgende: FMIC, Forge DV, nieuwe k03s, Sachs koppeling, 3 inch downpipe met katless 2,5 naar de einddemper.. totale plaatje met chip komt volgens de papieren uit op 240pk. Nu komt het volgende..

Oom agent heeft mij staande gehouden en er op gewezen dat de auto te veel lawaai maakt. Over de katalysator is gelukkig niet begonnen maar wel moet ik mij verantwoorden op het bureau voor een db test. Omdat ik er toch al over zat te denken om de standaard uitlaat weer te monteren ivm het lawaai, zit ik nog te twijfelen of ik ook de downpipe weer vervang of die alleen laat zitten? Dus dan kom je op een downpipe met daarachter gewoon het standaard fabrieks geleverde uitlaatsysteem met dempers.. hoe gaat dit met de motor?

Dat er vermogen verlies zal optreden lijkt mij logisch maar zal ik de auto ook opnieuw moeten laten chippen omdat die door bovenstaande niet lekker zal gaan lopen? Ik hoop graag wat duidelijkheid te krijgen van jullie :) Alvast bedankt!!
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.626
Zonder catalysator kom je niet door de APK...

Kijk eens op de site van Milltek voor een compleet systeem inclusief cat.
 

Michel1M

New member
Lid geworden
15 dec 2019
Berichten
19
Zonder catalysator kom je niet door de APK...

Kijk eens op de site van Milltek voor een compleet systeem inclusief cat.


Bedankt voor je reactie!

Maar mijn probleem is dat de uitlaat voor de db test moet voldoen aan het maximale db die de auto mag produceren. Zelfs een sportdemper te veel zal al te hard zijn waardoor ik dus een WOK (wachten op keuren) krijg.

Wat ik bedoel te zeggen is wat gebeurt er als ik mijn standaard catalysator en standaard fabrieks geleverde uitlaat dus middendemper einddemper etc terugplaats onder de auto met 240pk.. gaat dit slecht lopen?
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.626
Bel anders met Tuning parts in Zoetermeer: https://www.tuningparts.nl/

Over het algemeen zijn de complete merk sport uitlaat systemen ook toegelaten en niet te luid.

Met de montage van een sport cat zal je iets inleveren aan pk's, verder zal je Tuning aangepast moeten worden omdat de lambda sensor's nu niet werken
 

Michel1M

New member
Lid geworden
15 dec 2019
Berichten
19
Bel anders met Tuning parts in Zoetermeer: https://www.tuningparts.nl/

Over het algemeen zijn de complete merk sport uitlaat systemen ook toegelaten en niet te luid.

Met de montage van een sport cat zal je iets inleveren aan pk's, verder zal je Tuning aangepast moeten worden omdat de lambda sensor's nu niet werken

Het inleveren van pk?s vindt ik niet het ergste, maar zoals je bovenstaande beschrijft zal na het plaatsen van een sport cat / gewone cat hoe dan ook de tuning aangepast moeten worden? Hoe zit het qua veiligheid omdat ik ook de normale dempers weer terug plaats. Kan er zonder eerst te her-tunen worden gereden naar bijv het bureau voor de db meting? Of loopt de auto bar slecht na aanpassing van 3 inch catless naar originele cat + uitlaat lijn..? :?
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.448
Originele einddemper erop en eventueel een originele middendemper plaatsen (mocht je deze nog niet hebben) en dan is hij behoorlijk stil.

3inch downpipe en katalysator kan je gewoon laten zitten. Dit doet vrijwel niks voor het geluid.

Qua motorverloop, ja, met een originele midden + eind demper zal je iets wat van vermogen inleveren (de diameter van de uitlaat is kleiner). Motor zelf gaat er niet beroerder van lopen, deze regelt zich wel bij en heeft iets meer tegendruk.
 

Michel1M

New member
Lid geworden
15 dec 2019
Berichten
19
Originele einddemper erop en eventueel een originele middendemper plaatsen (mocht je deze nog niet hebben) en dan is hij behoorlijk stil.

3inch downpipe en katalysator kan je gewoon laten zitten. Dit doet vrijwel niks voor het geluid.

Qua motorverloop, ja, met een originele midden + eind demper zal je iets wat van vermogen inleveren (de diameter van de uitlaat is kleiner). Motor zelf gaat er niet beroerder van lopen, deze regelt zich wel bij en heeft iets meer tegendruk.


Oke dus plaatsen van de cat + midden en einddemper zal het geluid genoeg dempen. Nu hoor ik van jou dat de motor niet beroerder zal gaan lopen en zichzelf bij zal stellen. Maar deze is stage 2 gechipt dien ik hem niet terug te laten chippen naar stage 1?
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.727
Een katalysator dempt het geluid aardig wat. Als je een OEM middendemper en einddemper monteert verwacht ik dat je zonder problemen door die keuring komt.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.626
Originele einddemper erop en eventueel een originele middendemper plaatsen (mocht je deze nog niet hebben) en dan is hij behoorlijk stil.

3inch downpipe en katalysator kan je gewoon laten zitten. Dit doet vrijwel niks voor het geluid.

Qua motorverloop, ja, met een originele midden + eind demper zal je iets wat van vermogen inleveren (de diameter van de uitlaat is kleiner). Motor zelf gaat er niet beroerder van lopen, deze regelt zich wel bij en heeft iets meer tegendruk.



Rik, hij heeft nu geen katalysator er onder.
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.448
Ah, eroverheen gelezen dat er momenteel geen katalysator onder zit.

Wel of geen katalysator doet bij mij niet zo veel qua geluid. Je hebt het gekke ding wel nodig voor de keuring i.v.m. je uitstoot waarde. Qua vermogen vindt ik het wel merkbaar wanneer deze er niet meer onder zit.

Je hoeft niet je auto opnieuw te laten chippen. Zoals ik al aangaf, je zal wat meer tegendruk hebben in verband met een kleinere diameter uitlaat waardoor hij minder snel z'n uitlaatgassen kwijt kan. Voor de rest is het niet zo spannend.

Edit:
P.S. Stel je even anders voor in het voorstel gedeelte met wat foto's van je bolide. We zijn gek op foto's!:)
 

Michel1M

New member
Lid geworden
15 dec 2019
Berichten
19
Excuses, ik ga mij zeker voorstellen ik zal na werk als ik tijd heb snel wat uploaden. Nogmaals sorry voor alle vragen maar ik ben dus als ik het goed begrijp door de garage een beetje misleidt? Omdat deze zegt dat met 240pk catless ik nu met originele midden en einddemper plus een cat de auto slecht laat lopen en *opnieuw moet chippen*? Even voor alle duidelijkheid omdat ik zo veel vraag hieronder de setup die ik in gedachten had:

3 inch downpipe
Normale cat of race kat? (Graag advies :))
Standaard OEM midden demper
Standaard OEM eind demper

Hoop dat bovenstaande dus goed gaat en ik hoef dus zoals jullie aangeven niet opnieuw te chippen of bang te zijn dat die slecht zal lopen of dit invloed heeft op de duur van de turbo? Groetjes :D
 

Michel1M

New member
Lid geworden
15 dec 2019
Berichten
19
Kan ik je een prive bericht sturen en eventueel even bellen met je? Helemaal geen benul of dit kan of mag op het forum? 8)7
Voorstellen doe ik vanavond direct even!
 

Erminio

Well-known member
Lid geworden
5 sep 2010
Berichten
4.329
Hoop dat bovenstaande dus goed gaat en ik hoef dus zoals jullie aangeven niet opnieuw te chippen of bang te zijn dat die slecht zal lopen of dit invloed heeft op de duur van de turbo? Groetjes :D

Ik heb even met een 1.8T full Milltek, Forge TIP en Forge DV, maatchip, 246pk gereden zonder de uitlaat en zonder de chiptuning aan te passen.
Je moet gewoon normaal rijden dan merk je niets. Probleem zit in de hoge toeren..., boven 5000rpm, dan begint ie voelbaar in te houden en te sputteren.
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.448
Het is even afhankelijk van waar je naar toe wil gaan. Zowel qua geluid als met geld.

Wil je zo min mogelijk inleveren op performance maar wel normaal rondrijden? -> Milltek resonated met 200cells katalysator (sport katalysator). Als je NON-Resonated kiest heb je weer geen middendemper met een bak herrie tot gevolg. (duurste maar wel de mooiste oplossing).

Wil je minder herrie en apk proof zijn, ga langs de sloop en vraag als iemand nog een standaard midden demper + eind demper heeft. Regel via internet een 200 cells katalysator en je bent klaar (goedkopere oplossing)

Afhankelijk van het systeem wat je nu hebt kan je hier ook een midden demper + katalysator onder hangen (Goedkoopste oplossing).

Omtrent je 2e bericht, zie je PM.


P.S. er zijn veel (ex) forum gebruikers die ongeveer dezelfde weg zijn bewandeld omtrent het uitlaat systeem. Ik kan je de topics van Andy, Frank, Sander, Arne (oke, deze is wel next level gezien z'n setup), en vele anderen aanraden om eens rustig door te nemen.

Dit is bij m'n eigen Leon:
https://www.seat-online.nl/showthre...0vt-FR-van-Rik&p=434071&viewfull=1#post434071
https://www.seat-online.nl/showthre...0vt-FR-van-Rik&p=505825&viewfull=1#post505825
 

Michel1M

New member
Lid geworden
15 dec 2019
Berichten
19
Het is even afhankelijk van waar je naar toe wil gaan. Zowel qua geluid als met geld.

Wil je zo min mogelijk inleveren op performance maar wel normaal rondrijden? -> Milltek resonated met 200cells katalysator (sport katalysator). Als je NON-Resonated kiest heb je weer geen middendemper met een bak herrie tot gevolg. (duurste maar wel de mooiste oplossing).

Wil je minder herrie en apk proof zijn, ga langs de sloop en vraag als iemand nog een standaard midden demper + eind demper heeft. Regel via internet een 200 cells katalysator en je bent klaar (goedkopere oplossing)

Afhankelijk van het systeem wat je nu hebt kan je hier ook een midden demper + katalysator onder hangen (Goedkoopste oplossing).

Omtrent je 2e bericht, zie je PM.


P.S. er zijn veel (ex) forum gebruikers die ongeveer dezelfde weg zijn bewandeld omtrent het uitlaat systeem. Ik kan je de topics van Andy, Frank, Sander, Arne (oke, deze is wel next level gezien z'n setup), en vele anderen aanraden om eens rustig door te nemen.

Dit is bij m'n eigen Leon:
https://www.seat-online.nl/showthre...0vt-FR-van-Rik&p=434071&viewfull=1#post434071
https://www.seat-online.nl/showthre...0vt-FR-van-Rik&p=505825&viewfull=1#post505825


Ik wil hoe dan ook apk proof zijn maar moet nu in eerste instantie voor de db test langs het politie bureau en dat is mijn grootste zorg! Maar ik kan dus zonder enige gevolgen nu mijn 3 inch downpipe laten zitten, een race cat plaatsen en originele dempers van de seat 1.8 20vt. Ik verwacht dat die dan stil genoeg is? Als die maar niet de turbo verknalt..
 

J.B.

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
9.392
Je kunt ook altijd nog kijken naar DB killer. Mijn Leon moest naar Lelystad voor een Type goedkeuring. Deze is inclusief DB test, maar had al een complete uitlaat op maat die niet zo stil was. DB killer erin, en met vlag en wimpel geslaagd.
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.448
Tenzij je turbo nu al gaar is ga je niks merken. Je wil niet weten hoeveel tegendruk het complete originele uitlaatsysteem heeft en daar worden ze ook oud mee....
 

Michel1M

New member
Lid geworden
15 dec 2019
Berichten
19
Tenzij je turbo nu al gaar is ga je niks merken. Je wil niet weten hoeveel tegendruk het complete originele uitlaatsysteem heeft en daar worden ze ook oud mee....

Oke dus in principe moet alles goed gaan, raden jullie wel een her chip aan na de aanpassing of!
En gaat straks als ik de race cat plaats de lambasonde ook weer werken / melding geven en zo niet moet ik die weer uitschrijven of gebruiken? Danku heren!
 
Bovenaan