[SEAT] [Leon 1M] 1.8 20vt AUQ vraagje..

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.727
Welke lambdasonde werkt niet?

-Als je eerste lambdasonde niet werkt, dan moet je de n112 elektrisch aansluiten
-Als je foutmeldingen krijgt op de controle lambda, dan moet je een lambda spacer monteren (moet sowieso bij een sportkat/decat)

cell-fix-fopper.png
 

Michel1M

New member
Lid geworden
15 dec 2019
Berichten
19
Welke lambdasonde werkt niet?

-Als je eerste lambdasonde niet werkt, dan moet je de n112 elektrisch aansluiten
-Als je foutmeldingen krijgt op de controle lambda, dan moet je een lambda spacer monteren (moet sowieso bij een sportkat/decat)


cell-fix-fopper.png




Ik ga er maar van uit dat de eerste werkt.
De 2e wat je aangeeft zal zijn uitgeschreven / met spacer gemonteerd zijn gok ik? Aangezien het nu decat is.

Morgen komen als goed is de originele dempers binnen + race kat en laat ik het wel even weten hoe het gegaan is!
Inmiddels ook JD weer gesproken uit Lochem en die geeft aan dat ik geen nieuwe chip op maat hoef aangezien ik van +/- 240PK met open uitlaatlijn naar dempers ga wat geen 40PK zal schelen.. ik hoop het maar ;w
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.448
Ik zei het je toch dat je geen retune nodig hebt:z

Je 2e lambda is weggeschreven (zoals je aangeeft). Hierdoor heb je ook geen spacer nodig voor je 2e lambda. Wel in de uitlaat draaien (na de kat). De eerste lambda voor de kat.
 

Michel1M

New member
Lid geworden
15 dec 2019
Berichten
19
Ik zei het je toch dat je geen retune nodig hebt:z

Je 2e lambda is weggeschreven (zoals je aangeeft). Hierdoor heb je ook geen spacer nodig voor je 2e lambda. Wel in de uitlaat draaien (na de kat). De eerste lambda voor de kat.

Toppie, thanks! :+
Laat morgen wel even weten hoe het is gegaan.
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.448
Ah die had ik even gemist

Zo interpreteerde ik de tekst tenminste :q

Michel, heb je een foto van onder de kap? en dan met name van de LMM (of juist niet meer) en de dumpvalve (Forge) hoe de slangen zijn aangesloten of als hij naar de open buitenlucht blaast?
 

Michel1M

New member
Lid geworden
15 dec 2019
Berichten
19
Zo interpreteerde ik de tekst tenminste :q

Michel, heb je een foto van onder de kap? en dan met name van de LMM (of juist niet meer) en de dumpvalve (Forge) hoe de slangen zijn aangesloten of als hij naar de open buitenlucht blaast?

Zal ik morgen bij daglicht maken, heb de auto net terug van de garage!
Er zit nu een race cat onder + originele midden en einddemper, het geluid is aanzienlijk zachter maar nog wel sportief.
Turbo fluit nog net zo hard, alleen brand het motor lampje nu wel (lambda??) - was hiervoor uitgeschreven (zat wel aangesloten op de cat vervanger).
Verder even gereden en de auto houdt niet in of iets, turbo spoelt iets later op maar verder niets bijzonders.

Verder is volgens mij het filter uit de LMM of heb ik nu het verkeerde voor mij? Ik stuur morgen even foto*s.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.727
LMM heeft een roostertje, dat kan je eruit halen. Maar dat rooster zit er om een reden en de LMM werkt beter met als zonder roostertje.
 

boolean

New member
Lid geworden
2 sep 2010
Berichten
1.559
Het is even afhankelijk van waar je naar toe wil gaan. Zowel qua geluid als met geld.

Wil je zo min mogelijk inleveren op performance maar wel normaal rondrijden? -> Milltek resonated met 200cells katalysator (sport katalysator). Als je NON-Resonated kiest heb je weer geen middendemper met een bak herrie tot gevolg. (duurste maar wel de mooiste oplossing).

Ik heb jarenlang met een full Milltek resonated systeem rond gereden inclusief katalysator en de auto was niet veel luider dan origineel. Ik zou dus gewoon de uitlaatlijn in zijn geheel vervangen door een Milltek zodat je er nog jaren tegenaan kunt zonder met geknepen billen door de APK te moeten.
 

Michel1M

New member
Lid geworden
15 dec 2019
Berichten
19
LMM heeft een roostertje, dat kan je eruit halen. Maar dat rooster zit er om een reden en de LMM werkt beter met als zonder roostertje.


Onderstaande (geen idee hoe dat slangetje heet) zou volgens vorige eigenaar zijn om warme lucht uit de motorruimte te zuigen naar de kat om sneller te verwarmen?? Geen idee hoop dat je hier wat mee kan deze had ik op m*n telefoon.

https://ibb.co/k9SZ2qQ
https://ibb.co/L0k6zj6

Hij gaf aan na plaatsen van een kat/race-kat je hier een soort filtertje op moest zetten?
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.727
Dat is de SAI aanvoerslang (Secondary Air Injection). Die hoort normaliter op de originele airbox ingeplugd te worden, zodat er gefilterde lucht word gebruikt voor het opwarmen van de katalysator. Je kan er het beste een filtertje in duwen idd, of dat hele systeem weghalen.
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.448
Zoals Andy al aangeeft, dit is inderdaad de SAI. Hij ziet er alleen vrij afgedopt uit waardoor bij mij de indruk wordt gewekt dat hij is weggeschreven maar ze het wel hebben laten zitten op z'n plek.

Hoe kom je er achter als de SAI is weggeschreven?
- koude start (bij voorkeur een nacht wachten), auto starten met de kap open (dan zou je het beter moeten horen).
- Wanneer je hem start moet je voor +/- 30 tot 90 sec een luchtpomp horen blazen wanneer hij NIET is weggeschreven. Als je na 2 minuten nog geen wegvallend geluid hebt vernomen dan zal hij weggeschreven zijn.

Hoe kom je er achter als de 2e lambda is weggeschreven?
- Met VCDS uitlezen.

Hoe kom je er achter als de LMM (LuchtMassaMeter) is weggeschreven?
- Met VCDS uitlezen.

VCDS is specifieke VAG software waarmee je de componenten, tot zover ondersteund door de auto, kan uitlezen, foutcodes kan verwijderen en bij de nieuwere auto's functies aan/uit kan zetten. Er zijn diverse forumleden die zo'n kabel hebben, daarvoor hebben we een lijst op het forum rondzwerven.


EDIT:
Als je eens een overzichtelijke foto van je motorruim post kunnen we ook enkele dingen al waarnemen wat al gemodificeerd is.
 

Michel1M

New member
Lid geworden
15 dec 2019
Berichten
19
Zoals Andy al aangeeft, dit is inderdaad de SAI. Hij ziet er alleen vrij afgedopt uit waardoor bij mij de indruk wordt gewekt dat hij is weggeschreven maar ze het wel hebben laten zitten op z'n plek.

Hoe kom je er achter als de SAI is weggeschreven?
- koude start (bij voorkeur een nacht wachten), auto starten met de kap open (dan zou je het beter moeten horen).
- Wanneer je hem start moet je voor +/- 30 tot 90 sec een luchtpomp horen blazen wanneer hij NIET is weggeschreven. Als je na 2 minuten nog geen wegvallend geluid hebt vernomen dan zal hij weggeschreven zijn.

Hoe kom je er achter als de 2e lambda is weggeschreven?
- Met VCDS uitlezen.

Hoe kom je er achter als de LMM (LuchtMassaMeter) is weggeschreven?
- Met VCDS uitlezen.

VCDS is specifieke VAG software waarmee je de componenten, tot zover ondersteund door de auto, kan uitlezen, foutcodes kan verwijderen en bij de nieuwere auto's functies aan/uit kan zetten. Er zijn diverse forumleden die zo'n kabel hebben, daarvoor hebben we een lijst op het forum rondzwerven.


EDIT:
Als je eens een overzichtelijke foto van je motorruim post kunnen we ook enkele dingen al waarnemen wat al gemodificeerd is.


Zo gezegd zo gedaan, auto gestart maar hoor geen *geblaas* van de SAI dus die zal uitgeschreven zijn.
Verder heb ik enkele foto*s gemaakt van het motorruim :)

06-F12-D1-E-A2-AF-45-C1-9993-BD0-B30-C8041-C.jpg

725-C4-AF3-26-D1-43-B4-9525-A8-CE2-C643-BC6.jpg

F4-AD30-C5-C72-F-4-FCF-9651-288-B0-EF818-C5.jpg

2-D6-BB38-F-69-D1-4938-ABA6-38-F30-FFEB51-E.jpg

227-A0-F4-B-9347-43-D9-8-CC5-DDD1701-BA41-C.jpg

621-C7864-418-B-4576-8423-81-BEE1-E0961-F.jpg
 

Michel1M

New member
Lid geworden
15 dec 2019
Berichten
19
Auto is inmiddels stil genoeg :p
Voor de rest ga ik op advies van wat prive berichten het een en ander aanpassen (motorisch). Bedankt allen voor het mee denken!
 
Bovenaan