[SEAT] [Leon 1M] 1.8T Motor blijft blauw roken en stinken stationair.

Bierfles

Member
Lid geworden
28 mrt 2013
Berichten
309
Goeiemorgen mede-forummers

Mijn vriendin en ik zijn een Seat Leon 1m 1.8T aan het opknappen.
Er mankeerde van alles aan, en alles is nu opgelost.
Hij is opnieuw afgesteld, op 270 pk en is nu bloed snel zonder bokken of stoten.

Maar wat ik echt heel jammer vind is dat ie nog altijd blauw rookt en behoorlijk stinkt als ie warm is en even stationair staat te draaien.
Tijdens het rijden heeft hij er geen last van.

-Turbo gereviceerd
-Nieuwe PCV klep
-Nieuwe carterslangen en terugslag klepje naar klependeksel

Dit zou er eigenlijk nog uit moeten, voor de auto naar mijn zin is.
Wie weet hier wat op of heeft dit euvel ook gehad?:\
Alvast bedankt.
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.444
Wat zijn de eerste lambda waardes bij draaiende motor? Kan zijn dat het te rijk of te arm loopt met stank tot gevolg.

Hoe zit het met het olie en koelvloeistof verbruik? Daalt 1 van deze 2 lichtelijk na duizend kilometers?
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.713
Je zou kunnen kijken of een catch can hierin kan helpen. Blauwe rook zou olie betekenen. Hoe ziet de inlaatkant er van de turbo uit? Schoon of olie aanslag? Rijd je met een sportkat of decat? Toevallig een compressietest gedaan?

Komt de blauwe rook echt uit de uitlaat? Kan maybe ook zijn dat er olie op de hete uitlaat komt (vanuit kleppendeksel bijvoorbeeld)?

Onderstaand was de situatie bij mn S80 met verstopte PCV. Is na het servicen van het PCV circuit niet meer voorgekomen.

Volvo S80 2.4T Dirty Turbo Coldside by Andy Ramdin, on Flickr
 

Bierfles

Member
Lid geworden
28 mrt 2013
Berichten
309
@RoadRunnerRik

Bedankt voor je reactie. Lambdawaardes zijn goed, de auto rookte al voor dat hij gechipt werd, alleen hoopte ik dat het af laten stellen het zou verhelpen.
Koelvloeistof verbruik heeft ie niet.

@ND-photo

Hij rookt echt uit de uitlaat vandaan, wanneer hij met warme motor even stationair draait.
Als je gaat rijden er mee komt er geen blauwe rook uit.
Ik rijd met een 200 cells race kat.
Compressie meting heb ik gedaan voor hij opnieuw geremapt werd. Alle cilinders 13 bar.
Ik kan eens die inlaat slang af trekken van de turbo of ik wat zie.

Die PCV klep kan ik er toch even aflaten en het gat in de inlaat buis toch even af doppen om te kijken of hij dan stopt met roken?
Misschien is dat dan nog een idee
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.713
Ja dat kan je nog even testen. Ik heb toendertijds ook de zaak laten ventileren naar atmosfeer. Niet zo netjes, maar beter voor de inlaat. Voor de APK uiteraard terugbouwen naar standaard.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.621
Klepseals...zijn er twintig...
Misschien een compressie test en de cilinders laten inspecteren...
 
Bovenaan